
Schoolweging
De schoolweging van Wittering.nl is 23,56 , met een spreiding van 4,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,4% geslaagden overschrijdt de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85% voor het fundamenteel niveau. Wel scoort zij iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 97,7%, wat mogelijk samenhangt met de bredere spreiding in cognitieve capaciteiten binnen de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 58,9%. Deze score reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie, waarbij de school desondanks relatief goed presteert vergeleken met de schoolweging van 23,56.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De advisering toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,95% havo en 18,42% vwo-advies, significant hoger dan regionale peers (16,07% havo, 18,61% vwo). Tegelijkertijd valt 5,26% van de adviezen in de categorie vmbo-k, wat vergelijkbaar is met andere scholen. De combinatie van hoge ambities en aandacht voor praktische routes (2,63% vmbo-b/k) illustreert de inclusieve aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wittering.nl | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (28,12%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Mogelijk houdt dit verband met de ambitieuze advisering. De 25% die boven advies scoort, onderstreept echter het potentieel van de begeleidingsmethodieken zoals beschreven in het pedagogisch beleid.