
De resultaten van Kindcentrum 't Ven in Rosmalen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum 't Ven, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Kindcentrum 't Ven
De schoolweging van ’t Ven Rosmalen is 28,25 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Kindcentrum 't Ven bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum 't Ven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit 1,1%-punt lager is dan bij vergelijkbare scholen, toont het een stevige basiskwaliteit. De resultaten onderstrepen het effect van het IPC-onderwijsconcept voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,25) hogere ambities waarmaakt. De score ligt wel 9,1%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de bredere adviesrange.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum 't Ven?
De adviezen vertonen een polarisatie: aan de ene kant 14,8% vwo-advies (iets onder regio 18,6%), aan de andere kant 3,7% vso-advies (fors boven regio 0,12%). De combinatie van praktijkgerichte en theoretische adviezen (18,5% vmbo-(g)t/havo en 11,1% havo/vwo) reflecteert de diverse populatie. Opvallend is het lage percentage puur vmbo-k advies (14,8% vs. 9,2% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Ven Rosmalen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Volgen van de ontwikkeling van kinderen De individuele mogelijkheden van de kinderen worden in de groep duidelijk door observatie en toetsing. Alle uitslagen van toetsen, observaties en gesprekken liggen vast in het leerling-dossier. Als een probleem wordt gesignaleerd, onderzoekt de leerkracht waar het probleem zit en werkt aan een oplossing. Mocht er sprake zijn van een langduriger en complexer probleem, dan schakelt de leerkracht de intern begeleider in. Samen gaan zij op zoek naar een goede oplossing. Binnen het onderwijs op kindcentrum ’t Ven werken wij volgens de principes van het handelingsgericht werken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het werken met groepsplannen. Het schooljaar wordt verdeeld in twee trimesters. Per trimester stellen we een groepsplan op. Per jaar wordt er drie keer geëvalueerd. Groepsplannen zijn plannen waarin per leerling wordt vastgelegd op welke niveau hij/zij begeleiding krijgt. Op deze manier werken wij meer preventief in plaats van remediërend. In enkele gevallen wordt een individueel plan opgesteld. Dit plan wordt altijd met de ouders besproken. De intern begeleider coördineert, beheert en bewaakt de zorg en het leerlingvolgsysteem. Dat wil zeggen dat zij enerzijds zorg draagt voor het volgsysteem en anderzijds aansturing geeft aan de acties die ondernomen dienen te worden. De resultaten van de toetsen die de kinderen gemaakt hebben, worden in het leerlingvolgsysteem zowel groepsgewijs als individueel geregistreerd en bewaard. De directeur en de intern begeleider bespreken deze resultaten op groeps- en schoolniveau in de daarvoor geplande evaluatievergaderingen. Trendanalyses Twee keer per jaar vinden de zogenaamde trendanalyses plaats. In een teamvergadering worden de toetsresultaten van IEP besproken. Er wordt dan ingezoomd op deze resultaten. De gegevens worden vergeleken met vorige schooljaren. Gezamenlijk worden hieruit acties besproken en vastgelegd. Zie ook onderdeel 2.4. 'Schoolplan & Kwaltiteitszorg'. Groepsbesprekingen Minimaal twee keer per jaar is er een groepsbespreking tussen de intern begeleider, directeur en de leerkracht. Tijdens de groepsbespreking wordt er gekeken naar de groep, naar alle individuele kinderen, de toetsresultaten en de uitvoering van de groepsplannen. Vanuit de groepsbespreking ontstaan actiepunten, die door de leerkracht én intern begeleider worden opgepakt en uitgevoerd.
Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum 't Ven in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 19,23% van de leerlingen presteert onder advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrasteert met 19,23% die boven advies presteren, wat aansluit bij de beschreven mogelijkheid tot bijstelling bij hogere toetsresultaten. De school toont hiermee zowel kwetsbaarheden als veerkracht in haar advisering.
Sociale ontwikkeling
Bij 't Ven geloven we dat onderwijs niet alleen draait om schoolprestaties, maar ook om de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. Onze visie op sociale opbrengsten is geworteld in drie kernwaarden: betekenisvol, ontwikkeling, en samen. Betekenisvol We streven ernaar dat onze leerlingen zich betrokken en relevant voelen in hun leeromgeving. Dit betekent dat we onderwijs bieden dat aansluit bij hun belevingswereld en hen motiveert om actief deel te nemen. Door betekenisvolle interacties en ervaringen aan te bieden, leren leerlingen niet alleen kennis en vaardigheden, maar ontwikkelen ze ook belangrijke sociale competenties zoals empathie, respect en verantwoordelijkheid. Ontwikkeling Bij 't Ven staat de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling centraal. We zien het als onze taak om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen om zichzelf te zijn en zich op sociaal gebied te ontwikkelen. Dit omvat het bevorderen van zelfvertrouwen, het aanmoedigen van zelfstandigheid en het ondersteunen van de emotionele groei. We geloven dat elke leerling unieke talenten en mogelijkheden heeft en we werken er hard aan om deze te ontdekken en te stimuleren. Samen Samenwerking en gemeenschap zijn fundamenteel voor onze benadering van onderwijs. We moedigen leerlingen aan om samen te werken, te communiceren en elkaar te ondersteunen. Door samen te werken, leren leerlingen essentiële sociale vaardigheden zoals teamwork, communicatie en conflictoplossing. We bevorderen een cultuur van inclusie en respect, waar iedereen zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. Onze school is een gemeenschap waar ouders, leraren en leerlingen samen werken aan een positief en ondersteunend leerklimaat. In alles wat we doen, proberen we deze kernwaarden te integreren. Door betekenisvolle ervaringen te bieden, de persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen en samenwerking te bevorderen, streven we ernaar onze leerlingen niet alleen op het gebied van schoolprestaties, maar ook sociaal te laten floreren. Zo bereiden we hen voor op een succesvolle en betrokken rol in de samenleving. LEES MINDER
Betekenisvol
Ontwikkeling
Samen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum 't Ven voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum 't Ven gebruikt het leerlingvolgsysteem IEP voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 tot en met 8. Dit systeem brengt door middel van toetsen en vragenlijsten niet alleen de cognitieve vaardigheden, maar ook de leeraanpak, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen in kaart. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 wordt geobserveerd door de leerkracht. IEP biedt een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8 en werkt met de doelen van SLO.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum 't Ven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum 't Ven gebruikt IEP en de STO (leerlingtevredenheidslijst) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum 't Ven?
Kindcentrum 't Ven gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Leefstijl' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.