
Schoolweging
De schoolweging van ’t Sparrenbos is 25,46 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,32% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit sterke resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijs, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. De score ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 59,77% behaalde streefniveaus overschrijdt de school de inspectienorm van 53,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opmerkelijker gezien de spreiding in schoolweging. Toch blijft het percentage 4,2% onder het landelijk vergelijkingsniveau (63,97%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 20,83% havo en 20,83% vwo (vs. 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage dubbeladviezen zoals vmbo-(g)t/havo (8,33%). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Sparrenbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.93 | 175.23 | 174.87 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na de afname van de Leerling in Beeld middentoetsen gr 3 t/m 8 in februari wordt er door de Interne Begeleiders (IB-er onderbouw en IB-er bovenbouw) en directie met de groepsleerkracht het groepsplan doorgesproken. We bespreken de resultaten van de M(midden) toetsen, de bevindingen, oorzaken en acties. Er is twee keer per schooljaar een overleg op een studiedag, waarin de groepen en individuele leerlingen worden besproken met de IB-er en de groeps-/handelingsplannen worden opgesteld en geëvalueerd. Voorafgaande aan dit overleg observeert de IB-er de desbetreffende groep. Verder is er 4 keer per jaar overleg tussen de IB-er, de schoolmaatschappelijk werkster, de sociaal verpleegkundige en de manager Kinderopvang, eventueel aangevuld met iemand op de vrije stoel (ouders, leerkracht, directie, pedagogisch medewerker, divers etc.). Aan het einde van het schooljaar vindt tenslotte een overdracht (schriftelijk en mondeling) plaats tussen de leerkrachten om elke individuele leerling uit de groep te bespreken. Verschil methode toetsen en LIB (Leerling in Beeld) toetsen De toetsen LIB zijn bedoeld om een onderscheid te maken tussen verschillende leerlingen. Door ook moeilijke opgaven in de toets op te nemen, krijgen de leerlingen de kans om te laten zien wat ze kunnen. Het is dus moeilijker om een hoge Cito-score te halen dan een goed cijfer op een methode toets. Methodegebonden toetsen sluiten naadloos aan op de lesstof. Er worden precies díe kennis en vaardigheden getoetst die de leerlingen in de weken eraan voorafgaand uitgelegd hebben gekregen en intensief hebben geoefend. Deze informatie en kennis ligt dus nog vers in het geheugen. LIB toetsen worden eens per halfjaar afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Daardoor kan sommige kennis wat zijn weggezakt. Soms komen er ook dingen aan de orde die de leerling helemaal nog niet heeft geleerd in de klas en wordt stof getoetst die de leerling over langere tijd geleerd heeft. De leerling krijgt bijvoorbeeld niet 1 of 2 spellingregels aangeboden, maar alle spellingregels die tot nu toe aan bod zijn geweest. En vaak zelfs nog meer, zodat sterke leerlingen kunnen laten zien wat zij al kunnen. Daarnaast kan de vraagstelling in LIB toetsen de score beïnvloeden. Zo'n toets ziet er anders uit en leerlingen moeten zelf bedenken welke oplossingsstrategie ze moeten gebruiken. Dat is soms best lastig! Belangrijkste redenen om de cito-toets af te nemen zijn: 1. Er wordt over een langere periode bekeken wat de leerling geleerd heeft. Hierdoor wordt duidelijk wat de leerling aan leerstof onthoudt. Dit is ook de reden waarom er een verschil kan ontstaan tussen LIB-toetsen en methodegebonden toetsen. 2. In een LIB-toets worden niet de specifiek geoefende voorbeelden getoetst, maar wordt er gekeken of de leerling het geleerde ook kan toepassen in andere situaties. 3. De LIB-toets maakt de leerontwikkeling van de leerling over een langere periode zichtbaar. 4. De LIB-toets geeft inzicht over verschillende vakgebieden op schoolniveau. Belangrijkste redenen om methode gebonden toetsen af te nemen zijn: We bekijken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. We bekijken aan de hand van de toets resultaten aan welke leerlingen extra ondersteuning gegeven kan worden door extra uitleg, oefening of verrijking.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 28% boven advies (vs. 25,27% landelijk) en slechts 10% onder advies (vs. 11,81%) demonstreert de school accurate advisering. De hoge score voor 'op advies' (62%) sluit aan bij het beleid van zorgvuldige overlegmomenten tussen school en ouders. De geïntegreerde doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchtbaar.
Sociale ontwikkeling
We werken volgens de visie van de Vreedzame school.
Veiligheid
Respect
Verdraagzaamheid en Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Educatief Centrum 't Sparrenbos voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn samengesteld door het team en besproken met de leerlingenraad, MR en medewerkers kinderopvang. Educatief Centrum 't Sparrenbos maakt gebruik van De Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor verschillen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Educatief Centrum 't Sparrenbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Educatief Centrum 't Sparrenbos gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WISH in groep 6 (Weerbaarheid in 's-Hertogenbosch), Kindbegrip en Leerlijnen jonge kind van Parnassys, Signum Tevredenheids Onderzoek gr 6/7/8.