
Schoolweging
De schoolweging van De Singel Roosendaal is 29,57 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 23,3% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 16,7% havo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (13,3%), wat aansluit bij de brede leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs komt nauwelijks voor (0%), in tegenstelling tot regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Singel Roosendaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten komen voort uit toetsen die aansluitend op de lessen worden afgenomen. Het is een meetmoment om te bepalen of de leerdoelen al dan niet zijn behaald. Mocht blijken dat een leerdoel niet (voldoende) is behaald, dan zal de leerkracht hier nog extra aandacht aan geven. In sommige gevallen worden er ook voortoetsen afgenomen aan het begin van een blok. Dit geeft een duidelijke indicatie voor de leerkracht aan welke leerdoelen extra moet worden gewerkt met de klas. De tussenresultaten dienen dus als meetmomenten om te bepalen waar leerlingen staan zodat de leerkracht hier op in kan spelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 74,1% van de leerlingen op adviesniveau en slechts 7,4% onder advies (vs. 11,8% landelijk), toont de school een accurate adviesvoering. De 18,5% die boven het advies presteert, onderstreept het veilige en motiverende schoolklimaat dat in het schoolplan wordt beschreven.
Sociale ontwikkeling
In onze schoolvisie staat de volgende regel hierover opgenomen: We helpen de leerlingen op De Singel zichzelf en anderen te leren kennen. Hierdoor bouwen we aan wederzijds begrip en het besef dat iedereen uniek is. We vinden het dus belangrijk dat iedereen vanuit zijn eigen achtergrond een goede plek kan vinden op de Singel. In de sociale opbrengsten scannen we dus vooral ook op signalen die met uitsluiting en of pesten te maken hebben. LEES MINDER
een veilige sociale omgeving
een veilige leeromgeving
je mag en kan jezelf zijn
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Singel voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Singel biedt een veilige en sociale omgeving. De leerlingen worden gemonitord via een leerlingvolgsysteem (IEP) waarin niet alleen basisvaardigheden, maar ook sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen worden getoetst. Leerlingen van groep 6-7-8 vullen een tevredenheidslijst in. Resultaten worden geanalyseerd en besproken, en indien nodig wordt expertise van specialisten ingeroepen. Observaties in de klas worden meegenomen in de analyses. Het team en externen bespreken de veiligheid op school tijdens studiedagen en gesprekken. Ouders vullen tweejaarlijks een oudertevredenheidslijst in. Er is regelmatig contact met de OV en MR.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Singel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Singel gebruikt Kijk!, Viseon en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Singel?
Openbare Basisschool De Singel gebruikt de methoden Rots & Water en Leer en veerkracht voor sociaal-emotioneel leren.