
Schoolweging
De schoolweging van De Heiberg is 30,66 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingspercentage van 57,3%. Dit reflecteert effectief maatwerkonderwijs voor hogere cognitieve potentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 14,6% vmbo-(g)t, 16,7% vmbo-(g)t/havo, en 54,2% havo-niveau of hoger. Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (14,6% vs. 18,6% landelijk), passend bij de relatief hoge schoolweging. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt tot 6,25% voor vmbo-b, wat lager is dan regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Heiberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.77 | 176.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Passend onderwijs Wij werken volgens het principe van de HGPD 1- zorgroute. De wijze waarop we de zorg aan onze leerlingen uitvoeren staat in ons schoolspecifiek ondersteuningsprofiel. Het team van De Heiberg werkt handelingsgericht met een sterk instructiemodel en een dagplanning op maat. De intern begeleider ondersteunt de teamleden daarbij. Leerlingobservatie en -volgsystemen Planning en differentiatie Binnen de klas werken de leerkrachten met adaptieve dagplanningen voor de vakgebieden lezen, spelling en rekenen. De leerlingen worden op basis van de beheersing van de te leren doelen ingedeeld in niveaus. Per groep delen we drie niveaus in: 1. Instructieafhankelijke kinderen (aanpak 1). Deze kinderen ontvangen naast de basisinstructie nog een extra instructie en soms een individuele begeleiding. 2. Instructiegevoelige kinderen (aanpak 2). Deze kinderen ontvangen de basisinstructie. 3. Instructieonafhankelijke kinderen (aanpak 3). Deze kinderen krijgen naast de basisstof vaak nog verdiepende stof ter uitdaging aangereikt en mogen vaak na de basisinstructie al zelfstandig aan de slag gaan. Daarnaast kan het voorkomen dat er naast deze kinderen nog kinderen zijn met een specifieke pedagogische en/of didactische behoefte. Leerling in Beeld toetsen We werken op onze school met methodeonafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld). Zij staan los van de lessen en methodische materialen die we op school gebruiken. Deze toetsen worden op vooraf geplande momenten 2x per schooljaar afgenomen. De resultaten en analyses geven de leerkrachten handvatten om te bepalen hoe zij leerlingen verder kunnen helpen in hun ondersteuningsbehoeften. De uitslagen worden opgenomen in het leerlingvolgsysteem waarmee we de kinderen volgen vanaf groep 1 t/m 8. Ook gebruiken we de toetsen om onze schoolresultaten te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland. Dit geeft input voor het beleid ter verbetering of borging van ons onderwijs. Zorg voor onze leerlingen Schoolversterkingsteam Soms maakt een leerkracht zich zorgen over de ontwikkeling van een kind. Dat kan zijn op het gebied van rekenen, taal of een ander schoolvak tot concentratie of samenwerken. De leerkracht overlegt dan met de ouders en met de intern begeleider over welke hulp gewenst is. Samen met u worden er stappen ondernomen om uw kind de extra ondersteuning te geven die het nodig heeft. Het schoolversterkingsteam gaat met u en de leerkracht in overleg. Kan de school de hulp niet meteen bieden, dan kan ze gebruik maken van de expertise van een Leerling Advies Team (een zogenaamd L AT) of een door de school ingeschakelde externe deskundige. Het Leerling advies team (LAT) De school kan samen met u besluiten om uw kind voor advies aan te melden bij het Leerling Advies Team. Het LAT bestaat uit de IB'er van de school, de jeugdverpleegkundige van de GGD en de jeugdprofessional van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Zij komen met adviezen waar u mee verder kunt of nodigen u uit voor een gesprek. Daar kunnen ook andere professionals, zoals de leerplichtambtenaar of de schoolarts, voor uitgenodigd worden. Samen gaan we op zoek naar oplossingen. Kwaliteit gewaarborgd Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, zetten wij structureel diverse middelen in: Leerling in Beeld toetsen (groep 3 t/m 8): wij controleren de vorderingen van onze leerlingen tweemaal per jaar m.b.v. Leerling in Beeld toetsen. We houden de prestaties bij middels een leerlingvolgsysteem waarin we deze uitslagen opnemen en analyseren. Evaluatie: de doelen die we vastleggen in ons schoolplan worden elk jaar geëvalueerd en beoordeeld. De tevredenheid van ouders en leerlingen meten we elke vier jaar met een Tevredenheidspeiling. Doorstroming naar voorgezet onderwijs: we leggen vast naar welke scholen onze leerlingen doorstromen en nemen deze cijfers op in onze gids. We overleggen met de scholen voor V.O. over de leerlingen die naar hun school toegaan en over de leerlingen die op hun school zitten. “ Voldoen ze aan de verwachting?” is daarbij een belangrijk item. Vanuit KPO worden er audits afgenomen op de school om de kwaliteit van de school te bewaken. Interne klassenbezoeken. Borgingsdocumenten en afsprakenkaarten om afspraken vast te leggen en controleerbaar te maken. We werken met focusteams: 5x per jaar heeft de directie met het MT en de coördinatoren van de focusteams een coördinatorenoverleg. Ook sluiten de Taalcoördinator, Rekencoördinator en de HBG coördinator aan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,3% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 36,8% boven verwachting scoort. Dit bevestigt de kwaliteit van advisering, mogelijk dankzij het intensieve leerlingvolgsysteem en vroegtijdige pré-adviezen in groep 6-7.
Sociale ontwikkeling
Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en er zich thuis voelen. Om dit te bereiken, stimuleren wij actief sociaal gedrag en stemmen we ons onderwijs zo goed mogelijk af op de wensen en mogelijkheden van de individuele leerling. Daarnaast proberen we pestgedrag te voorkomen en tolereren we geen discriminerend en intimiderend gedrag. Sociale veiligheid geldt ook voor leraren en ander personeel op onze school. Geweld en intimidatie tegen hen is op onze school ontoelaatbaar. Op de Heiberg, daar voel je je thuis! LEES MINDER
Samen
Plezier
Wat is de werkwijze van KPO Kindcentrum De Heiberg voor sociale ontwikkeling?
KPO Kindcentrum De Heiberg volgt systematisch de veiligheidsbeleving om het veiligheidsbeleid bij te stellen, te verbeteren of te borgen. Dit gebeurt door het in kaart brengen van het veiligheidsgevoel van leerlingen, leerkrachten en ouders, het zorgvuldig registreren van incidenten, surveilleren voor schooltijd, gebruik van schoolvragenlijsten voor sociale veiligheid (SCOL), hanteren van het pestprotocol en de inzet van vier vertrouwenspersonen (schoolcontactpersonen). De school hanteert het principe van preventief omgaan met pestgedrag middels schoolleefregels en een schoolbreed beloningssysteem, waarbij verantwoordelijkheid, veiligheid en respect centraal staan.
Welke registratievorm(en) gebruikt KPO Kindcentrum De Heiberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KPO Kindcentrum De Heiberg gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KPO Kindcentrum De Heiberg?
KPO Kindcentrum De Heiberg gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Handleiding voor jezelf, Geef me de vijf en Coole kikker, en Relax kids.