
Schoolweging
De schoolweging van Klaverweide Roosendaal is 26,13 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,04% scoren vrijwel alle leerlingen op fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 96,61% en ver boven de kritische grens van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,79% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, met name voor cognitief sterkere leerlingen. Ter vergelijking: landelijk scoort 63,97% op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert sterk door naar theoretische leerwegen: 61,11% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies of hoger (25% havo, 19,44% havo/vwo, 16,67% vwo). Dit ligt beduidend boven regionale percentages (havo: 16,07%, vwo: 18,61%). Praktijkonderwijs (2,78% vmbo-b) blijft onder het landelijk gemiddelde (5,52%), wat past bij de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klaverweide Roosendaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.76 | 180.91 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kinderen worden elk jaar getoetst met behulp van onze Cito toetsen. Deze worden in Esis gezet en daaruit komen de uitslagen. 2x per jaar houden we aan de hand van die uitslagen een groepsbespreking. Deze wordt gevoerd door de IB'er en de groepsleerkracht. Aan de hand van de uitslagen wordt een management rapportage gemaakt en bekeken waar er aan gedaan kan worden. Hierbij wordt vooral gekeken naar het leerkracht handelen. Niet alleen wordt gekeken naar de toetsresultaten, maar ook naar de sociale competenties van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 46,43% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegen een landelijk gemiddelde van 25,27%. Het percentage onderadvisering is 0% (landelijk: 11,81%). Deze excellente doorstroom kwaliteit sluit aan bij de intensieve leerlingvolgsystemen en mentortrajecten zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Als een kind afwijkt van de ontwikkeling van de groep wordt een vast stappenpatroon gevolgd voor het bepalen en bieden van extra hulp. Dit zijn de 5 zorgniveaus zoals Stichting KPO Roosendaal deze hanteert. Let dus goed op welke stappen je doorloopt, voordat je de Intern Begeleider inschakelt. Communiceer dit ook naar ouders. 1 De leerkracht signaleert dat een kind behoefte heeft aan voor- of verlengde instructie en kleine aanpassingen in het standaard aanbod. De leerkracht biedt deze extra zorg zelf in de groep. Dit gaat in overleg met de ouders. 2 De leerkracht vraagt hulp / advies aan collega's. Dit kan tijdens een vergadering met leerling-bespreking. De leerkracht legt dit vast in het leerling-dossier en bespreekt dit met de ouders. 3 Er is meer extra ondersteuning nodig dan de leerkracht kan bieden. De leerkracht gaat in overleg met de Intern Begeleider (maar kan ook met bijvoorbeeld de rekenspecialist, taalspecialist, gedragsspecialist). Als een kind zich op eigen niveau ontwikkelt en niet op groepsniveau kan het noodzakelijk zijn deze afspraken vast te leggen in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Zie bijlage… 4 a. Het inschakelen van externe expertise en/of het zorgteam van de school. b. Inzet externe deskundigen (inbreng consultatie, aanmelden schoolmaatschappelijk werk). Als de problemen verder gaan dan alleen het onderwijs, dan wordt het kind aangemeld bij het Zorg Advies Team. 5 Soms zijn we niet in staat om een leerling verder te helpen. In dit geval wordt de leerling, in overleg met de ouders, aangemeld en mogelijk geplaatst op een speciale school voor basisonderwijs. LEES MINDER
Actief
Vertrouwd
Samenwerkend
Wat is de werkwijze van KPO Basisschool Klaverweide voor sociale ontwikkeling?
KPO Basisschool Klaverweide werkt met de Kanjermethode.
Welke registratievorm(en) gebruikt KPO Basisschool Klaverweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KPO Basisschool Klaverweide gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KPO Basisschool Klaverweide?
KPO Basisschool Klaverweide gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.