KPO Basisschool De Vlindertuin
Rector Hellemonsstraat 3
4702 RG Roosendaal

Schoolweging

Schoolweging
34.43
Spreiding
6.82

De schoolweging van De Vlindertuin Roosendaal is 34,43 , met een spreiding van 6,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85% en 3,5% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen. Dit toont sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe populatie en ligt 7,1% hoger dan bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school onderscheidt zich met 22,2% vwo-adviezen, tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de dubbele havo/vwo-adviesgroep (13,9%), wat wijst op bewuste doorstroomstimulering. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vlindertuin RoosendaalGemeente AmsterdamNederland
LIB172.83176.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

KPO-basisschool de Vlindertuin maakt gebruik van de CITO-toetsen van het CITO-leerling Volgsysteem. Twee maal per jaar nemen we bij alle leerlingen de LVS-toetsen af om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch te kunnen volgen. Na elke toetsafname worden er analyses gemaakt van de opbrengsten. De school werkt met duidelijke streefdoelen. Bij de analyse wordt bekeken of de streefdoelen zijn behaald. De analyse vindt plaats tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider. Hierbij werken we volgend de PDSA-methode. Plan: Datgene wat we aanbieden aan onze leerlingen is volgens een beredeneerd aanbod. Van al onze leerlingen brengen we in kaart wat de belemmerende en stimulerende factoren zijn en stemmen ons aanbod of aanpak hierop af. Do: We werken in de klas met onze leerlingen en volgen de ontwikkeling goed Study: De methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem worden geanalyseerd. Vragen staan centraal als: Hoe is de ontwikkeling verlopen? Zijn de streefdoelen gehaald? Welke interventies waren succesvol? Welke niet? Act: Naar aanleiding van de studie naar de opbrengsten worden mogelijk aanpassingen gedaan in didactische aanpak en/of aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 41,0% leerlingen boven advies (landelijk: 25,3%) en slechts 10,3% onder advies (landelijk: 11,8%) demonstreert de school een uitstekende advieskwaliteit. Dit past bij het beschreven 'opbrengstgericht werken' in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Uit onze visie, beschreven in het schoolplan 2020-2024: "We zijn een school met duidelijke regels, normen en waarden, waarbij we “respect” hoog in het vaandel hebben staan. Alle actoren binnen de school gaan met respect met elkaar om; dat vinden we een basis-grondhouding. Op de Vlindertuin wordt optimaal samengewerkt met ouders vanuit de grondgedachte van educatief partnerschap. Het is de ouders duidelijk wat onze doelen zijn en we stimuleren hen optimaal om hier aan mee te werken". LEES MINDER

Respect

Kindvriendelijk

Autonomie

Wat is de aanpak van KPO Basisschool De Vlindertuin voor sociale ontwikkeling?

KPO Basisschool De Vlindertuin werkt preventief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de methode 'De Vreedzame School'. Dit programma beschouwt de school als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem hebben, en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De Vreedzame School leert kinderen positief en zorgzaam met elkaar om te gaan, democratisch beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen, en open te staan voor verschillen. De school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen met KIJK in de kleutergroepen en SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) van groep 3 t/m 8. Ook wordt tweejaarlijks een tevredenheidspeiling afgenomen met WMK, waarin het welbevinden van leerlingen wordt bevraagd.

Welke registratievormen gebruikt KPO Basisschool De Vlindertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KPO Basisschool De Vlindertuin gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KPO Basisschool De Vlindertuin?

KPO Basisschool De Vlindertuin maakt gebruik van de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.