Basisschool Lavoor Morelberg in Roosendaal

Het team van Basisschool Lavoor Morelberg in Roosendaal

Current section: team
Morelberg 102
4708 Roosendaal

Zie hier hoe het team van Basisschool Lavoor Morelberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Lavoor Morelberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Lavoor Morelberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Lavoor Morelberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Lavoor Morelberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.1%)
Man (5.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Lavoor Morelberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (47.1%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Lavoor Morelberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie en werkvormen De schoolorganisatie gaat uit van de leerstof per leerjaar in doorgaande leerlijnen. In de ochtend worden voornamelijk de basisvakken (taal, rekenen) gegeven, waarbij er veel gewerkt wordt met het expliciete directe instructiemodel. In de middag zijn er voornamelijk zaakvakken en creatieve vakken. Er wordt gebruik gemaakt van afwisselende werkvormen: -instructievormen -interactievormen -opdrachtvormen -samenwerkingsvormen -spelvormen. In de klas Op Lavoor - Morelberg heeft iedere groep één of twee vaste leerkrachten. De onderwijsassistent ondersteunt verschillende groepen, daarnaast zijn er nog verschillende stagiaires werkzaam binnen de school. De leerkracht is de eerstverantwoordelijke voor het pedagogisch klimaat in de klas, de aansluiting op de onderwijsbehoeftes en de resultaten van de leerlingen: - De leerkracht heeft een groepsoverzicht met aandachtspunten per individuele leerling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied en zorgt voor afstemming op instructieniveau. Hij/zij analyseert toets gegevens en verwerkt de bevindingen in het volgende groepsoverzicht en in het lesrooster. -De leerkracht gaat in gesprek met de leerling over welbevinden en instructie- en verwerkingsbehoeftes en is het eerste aanspreekpunt voor de ouders/verzorgers. -De leerkracht is de professional op het gebied van didactiek en klassenmanagement.Specialisten. Binnen Lavoor - Morelberg wordt gewerkt met verschillende coördinatoren, zoals bijvoorbeeld de taalcoördinator, de rekencoördinator, coördinator sociale veiligheid (KiVa) en de digicoach. Op school is ook een vertrouwenspersoon aanwezig. Er is een vaste vakleerkracht voor het bewegingsonderwijs. Voor de culturele vorming zijn er wisselende docenten die ieder een bepaalde periode aan de school verbonden zijn.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Lavoor Morelberg: Onze Specialisten

4

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte taal- en rekenondersteuning
Orthopedagoog voor didactische en pedagogische advisering
Rekenspecialist voor verdieping en verbreding van rekenvaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagende leerroutes

Toelichting van de school:

Op Basisschool Lavoor Morelberg zetten we observaties, signaleringsinstrumenten en methode-onafhankelijke toetsen in om de onderwijsbehoeften van elke leerling te identificeren. Via kindgesprekken en nauwe samenwerking met ouders bepalen we welke specifieke ondersteuning nodig is en hoe we deze het beste kunnen vormgeven. Dit zorgt voor een op maat gemaakt leerplan. Onze doelstelling is om iedere leerling, ongeacht hun leerstijl of tempo, de best mogelijke kansen te bieden in taal en rekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor ondersteuning bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider voor brede pedagogische zorg
Orthopedagoog voor diepgaande diagnostiek en begeleiding
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociaal-emotionele aspecten

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling bieden wij gespecialiseerde begeleiding. Afhankelijk van de hulpvraag voeren wij nader onderzoek uit of adviseren wij over passende interventies. Ons team werkt nauw samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich sociaal-emotioneel kan ontwikkelen. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor succesvol leren en welzijn op school.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise van het Hele Team

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het gehele team van Basisschool Lavoor Morelberg heeft zich continu geprofessionaliseerd op het gebied van executieve functies. Dit betekent dat wij allen beschikken over de kennis en vaardigheden om leerlingen effectief te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. Wij hanteren een proactieve benadering om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van zelfregulatie, planning en organisatie. Dit bevordert een zelfstandige en succesvolle leerhouding. Onze gezamenlijke expertise zorgt ervoor dat elke leerling de nodige begeleiding krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Lavoor Morelberg besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Een actieve levensstijl en goede motorische vaardigheden zijn cruciaal voor de algehele ontwikkeling. Wij bieden diverse activiteiten en spelvormen die de grove en fijne motoriek stimuleren en de fysieke fitheid bevorderen. Dit draagt bij aan een gezonde groei en een positief zelfbeeld. Ons onderwijs is ingericht om beweging te integreren in het dagelijkse leerproces, zodat kinderen spelenderwijs leren en bewegen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Lavoor Morelberg biedt ondersteuning waar nodig op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, in nauwe samenwerking met ouders en eventuele externe zorgverleners. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin rekening wordt gehouden met specifieke medische behoeften of ondersteuningsvragen op het gebied van persoonlijke verzorging. Ons team is erop gericht om een omgeving te bieden waarin elke leerling zich comfortabel en verzorgd voelt, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun ontwikkeling en leerplezier.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Anglia examen oefenstations.
Computer werkunits.
'Meerbegaafdheid" werkstations.
Typevaardigheid werkunits.
Invalide toilet.

Individuele Ondersteuning en Ontwikkeling op Basisschool Lavoor Morelberg

Onze Aanpak voor Zorg op Maat

Bij Basisschool Lavoor Morelberg staat de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij bieden zorg op maat gedurende de gehele schoolloopbaan, waarbij we de cognitieve en sociaal-emotionele groei nauwlettend volgen. Ouders worden actief betrokken via regelmatige oudergesprekken, KIJK-gesprekken, spreekuren en rapportavonden. Door open communicatie zorgen we ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de voortgang van uw kind. De 1-zorgroute: Een Gestructureerde Aanpak Onze 1-zorgroute is ontworpen om het onderwijs optimaal af te stemmen op de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Deze route biedt leerkrachten en intern begeleiders duidelijke stappen voor het identificeren en begeleiden van diverse leerbehoeften binnen de klas. We hanteren een proactieve en preventieve benadering, waarbij we vroegtijdig signaleren en direct passende ondersteuning bieden. Wij focussen op de sterke punten en kwaliteiten van elke leerling, en stellen de vraag: 'Wat kan hij/zij goed en wat stimuleert de ontwikkeling?'. De ondersteuning vindt zoveel mogelijk plaats binnen de klasomgeving, met actieve betrokkenheid van de leerling. Dit bevordert een gevoel van erkenning en vergroot de motivatie. Ouders zijn hierbij onmisbare partners, omdat zij hun kind het beste kennen. Handelingsgericht Werken: Praktische Ondersteuning in de Klas Handelingsgericht werken (HGW) is de kern van onze aanpak om verschillen tussen leerlingen te vertalen naar effectieve handelingen in de klas. Tijdens groeps- en leerlingbesprekingen stellen leerkrachten per vakgebied een plan op dat de onderwijsbehoeften van leerlingen weerspiegelt, inclusief sociaal-emotionele aspecten. We hanteren vier aanpakken: Aanpak 1 voor instructie-afhankelijke leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, Aanpak 2 voor instructie-gevoelige leerlingen die baat hebben bij basisinstructie, Aanpak 3 voor zelfstandige leerlingen die extra verdieping of verrijking krijgen, en Aanpak 4 voor leerlingen met een specifiek ontwikkelingsperspectief (OPP). Deskundigheid en Samenwerking voor Optimale Zorg Basisschool Lavoor Morelberg beschikt over gespecialiseerde leerkrachten op gebieden zoals taal, rekenen, meer- en hoogbegaafdheid, en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze interne begeleider werkt nauw samen met het SchoolVersterkingsTeam (SVT) van stichting KPO, dat bestaat uit onder andere orthopedagogen. Vijf Niveaus van Ondersteuning: Een Duidelijk Stappenplan Wanneer de ontwikkeling van uw kind speciale aandacht vereist, volgen we in overleg met u een vast stappenplan voor extra ondersteuning: Niveau 1: De leerkracht signaleert behoefte aan aangepaste instructie en biedt deze zelf in de groep aan. Niveau 2: De leerkracht vraagt advies aan collega's en legt dit vast in het leerlingdossier. Niveau 3: Bij behoefte aan meer ondersteuning dan de leerkracht kan bieden, wordt de intern begeleider ingeschakeld en mogelijk het zorgteam. Niveau 4: Afhankelijk van de situatie worden gespecialiseerde leerkrachten binnen de school of externe deskundigen ingezet, zoals schoolmaatschappelijk werk of het Zorg Advies Team. Niveau 5: In uitzonderlijke gevallen, en altijd in overleg met ouders, kan een leerling worden aangemeld bij een speciale basisschool. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Door continue professionalisering blijven we de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Visie en Schoolplan voor Excellente Educatie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

De ambitieuze doelstellingen van Basisschool Lavoor Morelberg zijn helder uiteengezet op onze schoolplanposter. Voor een gedetailleerd overzicht van onze onderwijsvisie en de specifieke leerdoelen, nodigen we u van harte uit om het volledige schoolplan te raadplegen in de bijlage.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen effectief?

Onze strategische aanpak om leerdoelen te behalen is gebaseerd op SMART-principes, wat zorgt voor concrete en meetbare resultaten. Via systematische managementrapportages, grondige foutenanalyses, frequente klassenbezoeken en interne audits monitoren we continu de voortgang en sturen we bij waar nodig. Dit waarborgt een constante verbetering van ons onderwijs.

Voorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Roosendaal

Toelichting van de school

Basisschool Lavoor Morelberg in Roosendaal hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het basisonderwijs. Daarom werken we nauw samen met Dolf-fijn van Kober, een vooraanstaande kinderopvangorganisatie. Onze onderwijsvisie sluit naadloos aan bij de pedagogische aanpak van Kober. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en vertrouwde omgeving voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Veel kinderen maken de stap van Dolf-fijn naar Basisschool Lavoor Morelberg, wat getuigt van de succesvolle samenwerking en de positieve ervaringen van zowel kinderen als ouders.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Lavoor Morelberg specifieke programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Lavoor Morelberg legt een sterke nadruk op de voorbereiding van jonge kinderen op hun schoolcarrière. We zorgen voor een geleidelijke overgang door middel van onze samenwerking met kinderopvang. De school zelf biedt geen aparte 'extra' programma's specifiek voor de allerjongsten buiten de reguliere groepen. De focus ligt op een geïntegreerde aanpak binnen het basisonderwijs. Dit betekent dat de basisvaardigheden en sociale ontwikkeling al vanaf de start van het basisonderwijs worden gestimuleerd, wat een solide fundament legt voor verdere groei en leren.

Met welke organisaties werkt Basisschool Lavoor Morelberg samen voor het jonge kind?

Basisschool Lavoor Morelberg werkt nauw samen met Dolf-fijn van Kober om een optimale voorbereiding op het basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen die de peuteropvang van Dolf-fijn bezoeken, al vertrouwd raken met de omgeving en de aanpak die ze later op onze school zullen ervaren. Deze verbinding tussen kinderopvang en basisschool bevordert een soepele overgang en een continue ontwikkeling voor elk kind.

Basisschool Lavoor Morelberg werkt nauw samen met Dolf-fijn van Kober om een optimale voorbereiding op het basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen die de peuteropvang van Dolf-fijn bezoeken, al vertrouwd raken met de omgeving en de aanpak die ze later op onze school zullen ervaren. Deze verbinding tussen kinderopvang en basisschool bevordert een soepele overgang en een continue ontwikkeling voor elk kind.

Dolf-fijn van Kober
Team | Basisschool Lavoor Morelberg in Roosendaal | [2025] Schoolregister