PCB Willem de Zwijger
Minister Beversstraat 7
6042 BL Roermond

Schoolweging

Schoolweging
31.24
Spreiding
7.2

De schoolweging van Willem De Zwijgerschool Roermond is 31,24 , met een spreiding van 7,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 88,9% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit laat zien dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, ondanks de complexere populatie. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%, wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit wijst op effectieve differentiatie, gezien de relatief hoge schoolweging. De score ligt echter wel onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, wat de uitdagingen in de leerlingenpopulatie benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 27,3% vmbo-k (ruim boven regio 9,17%) en 18,2% vwo (vergelijkbaar met landelijk 18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel havo-adviezen (9,09% vs. 16,07% landelijk). Dit past bij de spreiding in de schoolweging (7,2) en onderstreept de diversiteit in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RoermondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Handelingsgericht werken (HGW) is de aanpak die wij op CBS Willem de Zwijger hanteren wat betreft de aanpak om verbeteringen succesvol te laten verlopen. Wanneer blijkt dat een leerling, leerkracht of een groep specifieke behoeften heeft wordt stapsgewijs bekeken welke ondersteuning er nodig is. Naar aanleiding van groepsbesprekingen en toetsanalyses worden door de intern begeleiders en directie data bekeken en geduid. Vervolgens worden er doelen gesteld en gaan we in de uitvoering. Deze doelen en acties worden planmatig uitgewerkt in een groeps(blok)plan dat de basis is voor ons dagelijks handelen. De analyses en uitkomsten worden genoteerd in een halfjaarlijkse schoolrapportage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. Wel presteert 31,6% boven advies (landelijk 25,3%), wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring. De combinatie van hoge ambitie en maatwerk wordt hierin zichtbaar.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? "Niet apart, maar samen". We willen de nadruk leggen op het verbinden van verschillende achtergronden en culturen door elkaar te ontmoeten, te leren kennen en te begrijpen en samen met elkaar op een waardevolle, vreedzame, manier te leren leven. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Respect

Veiligheid

Wat is de werkwijze van PCB Willem de Zwijger voor sociale ontwikkeling?

PCB Willem de Zwijger streeft ernaar dat leerlingen en leerkrachten graag naar school gaan en zorgt voor een schoolklimaat waarin onderwijs en opvoeding samengaan. De school werkt aan de brede vorming van de leerlingen en streeft naar optimale ontwikkeling door talenten te stimuleren. De school werkt met de Vreedzame School methode, waarin afspraken worden gemaakt en geoefend om sociale competenties te ontwikkelen. Tijdens de gouden weken wordt er gewerkt aan de groepsdynamiek. Deze aanpak vormt samen met het pedagogisch kader de basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCB Willem de Zwijger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCB Willem de Zwijger gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCB Willem de Zwijger?

PCB Willem de Zwijger gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.