
Schoolweging
De schoolweging van De Brink Roermond is 33,68 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend tegenover zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (93,9%). Deze score benadrukt de stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 38,7% en het regionale gemiddelde van 50,2%. Dit resultaat onderstreept de succesvolle differentiatie in het onderwijsaanbod, met name voor cognitief sterke leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 32% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (tegenover 31,7% regionaal), terwijl 2% een praktijkonderwijsadvies ontvangt (vergelijkbaar met 1,01% regio). Het hoge percentage 'havo/ vwo'-adviezen (14% vs. 10,9% regio) past bij de onderwijsambities, maar het lage vwo-percentage (2% vs. 18,6% landelijk) vraagt aandacht gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Brink Roermond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ieder schooljaar wordt twee keer per jaar voor alle groepen en vakken een dwarsdoorsnede gemaakt. Op basis van deze gegevens zijn zorgsignalen geselecteerd waar nadere gegevens voor zijn geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van trendanalyses en groepsanalyses. Bij de analyses wordt uitgegaan van een aantal basishypothesen: - Het niveau van vak/onderdeel is constant - Het niveau van een jaargroep is constant - Het niveau van een groep leerlingen is constant - De ontwikkeling volgt vaste trend, zowel landelijk als binnen de school - Het niveau is vakonafhankelijk - Het niveau is toetsonafhankelijk Bij het maken van de schoolrapportage is gebruikgemaakt van de volgende werkwijze: 1. Startanalyse met een dwarsdoorsnede van kernvakkengroep 3 t/ m 8. 2. Benoemen van zorgsignalen 3. Per zorgsignaal: Stap1: trendanalyse jaargroepen Stap2: trendanalyse leerlingen Stap3: groepsanalyse Stap4: conclusie 4. Eindconclusie Deze analyse is tijdens een studiedag/teamvergadering met het team besproken. In het verslag wordt eerst de algemene conclusieweergegeven. Bij deze algemene conclusie wordt in ieder geval ingegaan op de zorgsignalen die vanuit de dwarsdoorsnede naar voren zijn gekomen. Vervolgens worden de zorgsignalen gekoppeld zodat er zorgsignalen ontstaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven advies (gelijk aan regio), terwijl 15% onder advies presteert (iets boven regionaal 11,81%). Deze uitkomst reflecteert zowel de kansen als uitdagingen van de diverse populatie. De school benadrukt in haar beleid continue monitoring om uitstroom te optimaliseren.
Sociale ontwikkeling
Welbevinden is voor ons voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Wij creëren met elkaar een veilige omgeving waarin kinderen, teamleden en ouders door het aanwezige klimaat, zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een kindvriendelijke school met een veilig pedagogisch klimaat. wij geven elkaar de ruimte, respecteren en accepteren elkaar waardoor iedereen zich op zijn plek voelt. Wij streven naar een bij het kind passende ontwikkeling op het gebied van kennis, sociale vaardigheden en attitude. Daarbij staat het kind dat wil leren centraal. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door wekelijks, tijdens de sociaal emotionele kring, een sociaal-emotioneel thema centraal te stellen. LEES MINDER
respecteren
accepteren
welbevinden
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Brink voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Brink hanteert Effectieve Conflict Hantering, de methode 'Doos vol gevoelens' en Soemakaarten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast wordt Rots en Water (door gecertificeerde leerkrachten) ingezet. De ontwikkeling in de onderbouw wordt geobserveerd met 'KIJK!' en in de groepen 3 t/m 8 wordt de SEF van CITO gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Brink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Brink gebruikt 'Kijk!' en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Brink?
Openbare Basisschool De Brink gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, Effectieve Conflict Hantering, wekelijkse sociaal-emotionele kring en rollenspellen.