Openbare Basisschool aan de Roer
Hammerveldlaan 2
6041 VV Roermond

Schoolweging

Schoolweging
24.89
Spreiding
5.61

De schoolweging van Openbare Basisschool aan de Roer is 24,89 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% score voor taal en rekenen (vs. 85% inspectienorm) bevestigt de school haar sterke basiskwalificaties. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (97,3%), wat het adaptieve leerlingvolgsysteem reflecteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit benadrukt de effectiviteit van differentiatie in rekenonderwijs, zoals vermeld in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Focus op hogere adviezen: 29,6% havo/vwo en 14,8% vwo (vs. 10,9% en 18,6% landelijk). VMBO-(g)t is met 25,9% eveneens prominent. Praktijkgericht advies blijft beperkt (3,7%), wat past bij de lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpenbare Basisschool aan de RoerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.16175.23179.61

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden o.a. gemeten met methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen (Cito). Daarnaast kijken we goed naar kinderen tijdens het leerproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,4% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 37,0% boven verwachting presteert. Dit bevestigt de zorgvuldige adviesprocedure en intensieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Sociale vorming Goed omgaan met elkaar is belangrijk in onze huidige maat­schap­pij en zal daarom al vroeg moeten worden geleerd en ge­stimuleerd. Niet al­leen bin­nen het eigen gezin maar ook op school leren de kinde­ren hoe ze met elkaar om moeten gaan en welke regels daarvoor gelden. De week­break, het gezamen­lijk spelen op de speelplaats, op­drachten uitvoeren in groepsverband, rots en water training; dit zijn alle­maal zaken die binnen ons onderwijs aan bod komen en bijdragen aan de so­ciale vor­ming van het kind. In iedere samenle­vingsvorm ontstaan wel eens conflicten. Zo krij­gen natuurlijk ook onze leerlingen wel eens te maken met menings­ver­schil­len in de klas of op de speel­plaats. Binnen onze school zijn er vaste re­gels over hoe om te gaan met ruzies en conflicten. Uw kind leert al snel dat ieder van de partijen zijn verhaal mag doen en dat het daarna zal moeten meedenken over hoe de ruzie samen op te lossen en hoe deze in het vervolg kan worden voorkomen. Er is tevens aandacht voor weerbaar gedrag, zodat uw kind bij conflicten duidelijk kan aangeven wat het wel of niet leuk vindt. Hiermee hopen we een goede basis te leggen voor het voorkomen van pestgedrag. Bij het uitpraten van een conflict staat het res­pec­te­ren van de ver­schillen in doen en laten tussen mensen voorop. Door het leren kennen van elkaar en el­kaars leef- en denkwij­zen, leren de kinderen ook el­kaar te be­grijpen. Het leren respec­teren en omgaan met de verschillen tussen men­sen is een waarde­vol­le ervaring bij het samen vormen van een pret­tige leefge­meenschap. Ook is er op school een pestprotocol aanwezig. Dit protocol geeft leerkrachten van groep 1 tot en met 8 richtlijnen voor het voorkomen, signaleren en aanpakken van pestgedrag. De in dit protocol beschreven aanpak en richtlijnen zijn in samenspraak met leerkrachten, leerlingen en ouders gemaakt. Deze richtlijnen maken deel uit van het beleid van school om leerlingen een veilig schoolklimaat te bieden waarin zij zich evenwichtig kunnen ontwikkelen. Door middel van ‘leefregels’ en een ‘aanpak van ruzies en pestgedrag in vier stappen’, de zogenaamde ‘stop-methode’, streven wij ernaar dat álle leerlingen zich thuis kunnen voelen op onze school. Op 1 augustus 2015 is de zogeheten 'wet Veiligheid op school' ingegaan. Dit is een wet die scholen verplicht om een beleid te voeren waarin pesten zo veel mogelijk wordt voorkomen en gedegen wordt aangepakt. De 'anti-pest wet' bestaat uit drie hoofdpunten: 1: Scholen hebben verplicht een aanspreekpunt voor ouders en leerlingen als er gepest wordt en er is iemand op school die het anti-pestbeleid coördineert. -Onze anti-pestcoördinator is juf Claudia Maessen, zij heeft de opleiding tot anti-pestcoördinator gevolgd. 2: Een school moet een actief veiligheidsbeleid voeren. Een pestprotocol is niet verplicht, maar hoe je als school pesten tegengaat is wel onderdeel van het veiligheidsbeleid van een school. -Op Aan de Roer beschikken we over een pestprotocol dat te vinden is op de website van onze school. Daarnaast zijn er diverse activiteiten die preventief werken tegen pesten zoals de gouden weken, leefregels, regel van de maand, rots en water training in groep 1 t/m 8, leskist gedrag en energizers. 3: Jaarlijks moet het veiligheidsgevoel van leerlingen gemeten worden. -Leerlingen in de bovenbouw vullen twee keer per jaar een digitale vragenlijst (Scol) in. Deze voldoet als wettelijk verplichte monitor. De taakomschrijving van een anti-pest coördinator: Een APC-er is, naast de eigen leerkracht en IB-er, (mogelijk) aanspreekpunt bij pestgedrag en heeft een coördinerende rol. Hij / zij biedt een luisterend oor voor alle betrokkenen, verwijst door, adviseert en heeft een actieve rol in signaleren en analyseren van (pest)gedrag. LEES MINDER

vertrouwen

eigenheid

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool aan de Roer voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Openbare Basisschool aan de Roer zijn in een zorgvuldig proces bepaald door het team en de directie.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool aan de Roer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool aan de Roer gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool aan de Roer?

Openbare Basisschool aan de Roer gebruikt de Rots en Water training voor groep 1 tot en met 8 als methode voor sociaal-emotioneel leren.