
Schoolweging
De schoolweging van De Zonnewijzer Roermond is 36,22 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke ondergrens van 85% maar lager dan het regionaal gemiddelde van 92.1%. De school voldoet hiermee aan de minimale inspectienormen, maar blijft achter bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32% maar onder het regionaal gemiddelde van 45.4%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie boven de basisverwachting presteert, maar verdere groei mogelijk is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofile laat een accent op praktische leerwegen zien: 25.6% vmbo-b en 30.8% vmbo-k. Het aandeel vwo-adviezen (7.7%) blijft achter bij het regionaal gemiddelde (18.6%). Opvallend is het relatief hoge percentage 'onbekend' advies (23.1%), mogelijk gerelateerd aan de migratieachtergronden van leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zonnewijzer Roermond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 168.92 | 175.16 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het volgen van de ontwikkeling van kinderen maken wij gebruik van verschillende methode-onafhankelijke instrumenten. De groepen 1 en 2 maken gebruik van het observatie- en registratie instrument KIJK!. Op basis van observaties door de leerkracht wordt het registratie instrument KIJK! twee keer per jaar ingevuld. In de tussenliggende periodes observeert de leerkracht de kinderen tijdens het spel. Gegevens worden per ontwikkelingsgebied en leerlijn verzameld en geregistreerd. Vanaf groep 3 maken wij gebruik van diverse toetsen van Leerling in Beeld (Cito). Op deze manier kunnen we de resultaten afzetten tegen een landelijk gemiddelde en zien we snel waar eventuele zorgsignalen naar voren komen. We analyseren de vooruitgang zowel op school-, groep-, als ook individueel niveau t.o.v. de landelijke groeicurves. De groei van elk kind wordt vergeleken met de score van de vorige toets/registratie (de groei t.o.v. de eigen voorlaatste score). Afname van toetsen en/of het registreren van observaties heeft als doel de groei te meten en de juiste interventies te kiezen. De tussentijdse resultaten worden twee keer per jaar beschreven in de schoolrapportage.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 11.5% onderadvisering presteert de school beter dan het landelijk gemiddelde (11.8%). De combinatie van intensieve monitoring en vroegtijdige pré-adviezen (vanaf groep 7) lijkt hieraan bij te dragen. 65.4% van de leerlingen blijft op adviesniveau, wat aansluit bij het gestructureerde adviesproces met commissieoverleg.
Sociale ontwikkeling
Wij gunnen ieder kind om zich vanuit een basis vol (zelf)vertrouwen en veerkracht, samen met andere kinderen op een plezierige manier te ontwikkelen. Een optimale/bevorderende leeromgeving vormt hiervoor de basis. Kinderen hebben behoefte aan een leeromgeving waar ze zich prettig en veilig voelen. Uit onderzoek blijkt dat een optimale leeromgeving invloed heeft op leermotivatie en leerresultaten. Sociale verbondenheid speelt hierbij een belangrijke rol. Onder sociale verbondenheid verstaan wij dat kinderen zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen, dat ze erbij horen, dat ze nodig zijn en dat eenieder verantwoordelijk is voor een prettige sfeer op school. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat school een plek is waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. De filosofie van de methode Vreedzaam vormt de basis van ons onderwijsaanbod op sociaal emotioneel gebied. Deze methode biedt de volgende thema’s aan: We horen bij elkaar; We lossen conflicten zelf op; We hebben oor voor elkaar; We hebben hart voor elkaar; We dragen allemaal een steentje bij; We zijn allemaal anders. LEES MINDER
Samen - Plezier
(Zelf)vertrouwen - Veerkracht
Ontwikkelen
De werkwijze van De Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de Vreedzame School-methode. Deze methode leert kinderen op een democratische manier beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen, een open en tolerante houding te hebben en de principes van de democratische samenleving toe te passen. De vakgroep SEO zorgt ervoor dat het uitdragen van vreedzaam gedrag levend en actueel blijft op De Zonnewijzer.
De Zonnewijzer gebruikt Kijk! en Hart & Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.