
Schoolweging
De schoolweging van Vincent van Gogh is 37,36 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. De score benadert het landelijk gemiddelde (92,7%), opmerkelijk gezien de hogere schoolweging. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 31,7%. Dit illustreert sterke prestaties gezien de complexe leerlingenpopulatie. De score ligt vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (44,7%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (17,07% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Toch zien we ook significante theoretische stromen: 29,27% vmbo-(g)t en 19,51% havo-advies. De combinatie van praktijkgericht en academisch adviseren past bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vincent van Gogh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.16 | 175.23 | 174.31 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van onze leerlingen worden continu gemeten, analyseren we en hier anticiperen we op. Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we het Cito leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld) en volgen we in de bovenbouw de resultaten via Snappet. Aan de hand van deze toetsen maken we gedurende het schooljaar diverse groepsanalyses. Uit deze analyses maken we onze schoolzelfevaluatie, formuleren we (school)ambities en plegen we waar nodig interventies.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,59% van de leerlingen zit onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe schoolweging. De relatief lage score 'boven advies' (17,24% vs. 25,27% landelijk) suggereert mogelijk voorzichtige advisering, passend bij de risicomijdende aanpak in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Door kinderen met verschillende levensovertuigingen en culturele en maatschappelijke achtergronden samen te brengen in een school, krijgt "samen spelen, samen leren, samen werken en samenleven" met respect voor iedereen ook daadwerkelijk inhoud: "Niet apart, maar samen". We willen de nadruk leggen op het verbinden van verschillende culturen door elkaar te ontmoeten, te leren kennen en te begrijpen en samen met elkaar op een waardevolle manier te leren leven. LEES MINDER
Zorgen voor elkaar
Vertrouwen en veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Vincent van Gogh voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Vincent van Gogh werkt aan de sociale ontwikkeling van leerlingen door middel van de psycho-fysieke sociale competentietraining Rots en Water. Deze training is gericht op het versterken van de weerbaarheid en sociale vaardigheden van de leerlingen en betrekt zowel leerlingen, leraren als ouders. De training wordt schoolbreed gegeven door gecertificeerde trainers. Daarnaast hanteert de school maandafspraken om te werken aan sociale competenties, die zichtbaar zijn in de groepen en in het gebouw. Door middel van de gouden en zilveren weken wordt tijdens bepaalde periodes in het schooljaar gewerkt aan de groepsdynamiek. Deze combinatie van werkvormen vormt samen met het pedagogisch kader de basis voor het werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Vincent van Gogh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Vincent van Gogh gebruikt observaties, Sociaal Emotionele Vragenlijsten en kindgesprekken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Vincent van Gogh?
Basisschool Vincent van Gogh gebruikt Rots en Water en kapstokafspraken schoolbreed als methode voor sociaal-emotioneel leren.