Basisschool t Mozaiek
Surinamestraat 2
6045 VA Roermond

Schoolweging

Schoolweging
35.84
Spreiding
5.68

De schoolweging van ’t Mozaiek Roermond is 35,84 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,5555% behaalt 't Mozaiek net niet de landelijke benchmark (92,6664%) voor fundamenteel niveau. Toch blijft de school 6,5 procentpunt boven de inspectienorm van 85%, dankzij gerichte taalondersteuning voor leerlingen met een migratieachtergrond (32% van populatie).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,5555% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8%. Dit is 4,6 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen. De score onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs en de extra rekenmodules die de school sinds 2019 inzet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op beroepsgerichte routes: 23,53% vmbo-b en 20,59% vmbo-k (vs. 5,52% en 9,17% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-advies (11,76% vs. 27,54% regio). Dit weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie, maar ook de realistische insteek van het adviesproces zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RoermondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Aanleiding Het jaarplan is voortgekomen uit de evaluatie van het jaarplan 2020-2021 en het projectplan Taal Speel Leer Centrum. Samen met het team hebben we doelen gesteld die we in het schooljaar 2021-2022 willen bereiken. Ook binnen het directieoverleg zijn doelen gesteld die in dit jaarplan zijn opgenomen. SMART Per onderdeel wordt in het jaarplan niet alleen het onderwerp weergegeven, maar ook het specifieke doel, de route om het doel te bereiken, het tijdspad waarbinnen het doel bereikt zal moeten worden en wie er verantwoordelijk is voor de uitvoering van taken die naar het doel zullen leiden. Ten slotte wordt aangegeven hoe uiteindelijk meetbaar is of het doel bereikt is. Aan het eind van het traject zal geëvalueerd worden of dit gelukt is. De doelen zijn op deze manier vertaald in een SMART opgesteld uitvoeringsplan. SMART staat voor: Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden. Door ontwikkeltrajecten SMART te formuleren, wordt zowel de uitvoering als de beoordeling van resultaten veel gemakkelijker. We weten vooraf specifiek wat we willen bereiken. We formuleren onze doelen realistisch. Er is draagvlak voor deze doelen bij de betrokken personen. We kunnen achteraf nagaan of het doel bereikt is, binnen een vooraf vastgestelde tijd. Ook stellen we vooraf vast welke succescriteria we hanteren om achteraf te kunnen vaststellen of het doel bereikt is. Door deze laatste toevoeging wordt het jaarplan niet alleen een instrument om kwaliteit te verbeteren, maar ook een instrument om kwaliteit te meten. Kwaliteitscyclus (niet vinken maar vonken) In het jaarplan werken we bij ieder onderdeel volgens de cyclus Plan-Do-Check-Act. Vastlegging en borging Om ervoor te zorgen dat, ook na uitvoering van het jaarplan, de behaalde kwaliteit gewaarborgd blijft, zal elke definitief vastgestelde beleidsregel worden vastgelegd in een beleidsplan. Hierin staat, na afloop van het proces, weergegeven welke werkwijzen de school volgt om de onderwijskwaliteit te behalen en te behouden. Betrokkenheid van team en ouders Het is specifiek de bedoeling dat het team in hoge mate (mede) verantwoordelijk wordt voor het behalen van de gestelde doelen. Waar mogelijk zal daarom een werkgroep ingesteld worden die, onder leiding en begeleiding van de directeur, ervoor zorg zal dragen dat de gestelde doelen binnen de gestelde termijn behaald gaan worden. Ook zullen de ouders, via de medezeggenschapsraad, betrokken worden. Zij zullen het jaarplan beoordelen en zo nodig verbeteringen voordragen. Uiteraard zullen zij steeds goed op de hoogte gehouden worden van de stand van zaken tijdens het verbeteringsproces. Monitoring door bestuur Om het bestuur de kans te geven de voortgang van het jaarplan te monitoren, zal de directeur twee keer per jaar schriftelijk of mondeling verslag doen van de tot dan toe behaalde resultaten. Ook zal besproken worden welke eventuele aanpassingen zijn gemaakt in het jaarplan (volgens het pdca-model) Doelen In het schooljaar 2021-2022 zullen we ons opnieuw richten op de continue verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs. We hebben ons daarvoor een hoofddoel gesteld die we willen bereiken. Het hoofddoel wordt hierna verder uitgewerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,05% van de leerlingen presteert onder advies - bijna dubbel het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrasteert met het hoge percentage bovenadvies-leerlingen (26,32% vs. 25,27% landelijk). De cijfers benadrukken mogelijk kansen voor betere nazorg en aansluiting met het VO, zoals beschreven in het kwaliteitshandboek.