Basisschool Neel in Roermond

Het team van Basisschool Neel in Roermond

Current section: team
Dominicushof 5
6042 Roermond

Zie hier hoe het team van Basisschool Neel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Neel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Neel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Neel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Neel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 74.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (74.4%)
Man (25.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Neel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.4%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (38.1%)
45-55 jaar (23.8%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Neel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.6%)
Indirect ondersteunend personeel (18.6%)
Management (14%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Neel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Neel: Continuïteit van Onderwijs

Op Basisschool Neel streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of verlof, zorgen we voor een passende vervanging. Vaak neemt een collegiale leerkracht, die op dat moment geen lesgevende taak heeft, deze rol op zich. Onze prioriteit is dat uw kind altijd les krijgt. Mocht een interne vervanging niet direct mogelijk zijn, dan worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk opgevangen in andere klassen. Zo garanderen we de continuïteit van de dagelijkse schoolgang. In uitzonderlijke situaties, waarin we geen geschikte vervanging kunnen regelen, kan het voorkomen dat een groep leerlingen een dag niet naar school kan. Ook bij langdurige afwezigheid kunnen we genoodzaakt zijn tijdelijke oplossingen te zoeken, zoals het rouleren van groepen die thuisblijven. U wordt hierover altijd tijdig en duidelijk geïnformeerd. Het landelijke lerarentekort kan invloed hebben op de beschikbaarheid van vervangende leerkrachten. Basisschool Neel anticipeert hierop en informeert u proactief over eventuele aanpassingen in het lesrooster, zodat u steeds op de hoogte bent van de schoolgang van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gymlessen: Voor de gymlessen van de groepen 1 t/m 8 wordt onze vakleerkracht ingezet.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool Neel

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekencoach
Begaafdheidsspecialist
Taalexpert
Logopedist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Neel geloven we in gepersonaliseerd leren, waarbij ieder kind in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier leert. Onze gespecialiseerde leerkrachten en begeleiders bieden extra ondersteuning aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben op het gebied van taal en rekenen, of juist extra hulp kunnen gebruiken. We zetten diverse methoden in, waaronder vroegtijdige signalering via toetsen en observaties, pre-teaching voor betere lesvoorbereiding, en verlengde instructie voor verdieping. Onderwijsassistenten en specialisten bieden gerichte hulp, zowel binnen als buiten de klas. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontwikkelen we handelingsplannen met concrete doelen en regelmatige evaluaties, altijd in samenwerking met ouders en de intern begeleider. Digitale leermiddelen en oefenprogramma's verrijken het leerproces. Ons doel is om elke leerling te laten excelleren, achterstanden te minimaliseren en zelfvertrouwen op te bouwen. Kinderen die de leerstof snel beheersen, krijgen extra uitdagende opdrachten aangeboden. Bij aanhoudende leerproblemen werken we samen met externe experts zoals het RID voor dyslexie en logopedisten. Onze IB'er en begaafdheidsspecialist adviseren over aanvullende leermogelijkheden voor leerlingen die sneller leren. Zo zorgen we voor een optimaal leerklimaat dat aansluit bij de individuele behoeften van elk kind op Basisschool Neel.

3

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Veerkracht

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Begaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Een veilige en positieve leeromgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van elk kind. Basisschool Neel besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we een klimaat van rust, structuur en respect bevorderen. Wekelijkse sociale kringen in de klas bieden leerlingen een platform voor open communicatie en het bespreken van groepsdynamiek. We bieden diverse ondersteuningsvormen, waaronder individuele begeleiding door onze gedragsexpert of intern begeleider voor leerlingen die extra steun nodig hebben. Groepslessen gericht op sociale vaardigheden, zoals de Rots en Water training, helpen kinderen om zelfvertrouwen op te bouwen, grenzen te stellen en weerbaarheid te ontwikkelen. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, stellen we, in samenspraak met ouders en specialisten, handelingsplannen op met specifieke doelen. We werken nauw samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) voor complexere hulpvragen. Onze aanpak combineert preventieve maatregelen met gerichte interventies om het welzijn en de weerbaarheid van alle leerlingen te versterken. Door deze geïntegreerde aanpak zorgen we ervoor dat elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontplooien, met een focus op positieve groei en ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Begaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Goede leerresultaten vereisen meer dan alleen kennis; een effectieve werkhouding en taakaanpak zijn essentieel. Basisschool Neel biedt duidelijke structuren en gerichte begeleiding om leerlingen te helpen bij hun gedrag, concentratie en taakuitvoering. Vaste klassenregels, duidelijke routines en visuele hulpmiddelen zoals de 'time-timer' en het 'werklicht' bevorderen zelfstandigheid en taakgerichtheid. Leerlingen leren hun hulpvragen uit te stellen en zelfstandig verder te werken, wat hun zelfvertrouwen versterkt. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gerichte begeleiding op werkhouding, zoals het gebruik van stappenplannen en individuele afspraken. Gedragsobservaties en gesprekken met ouders helpen ons de specifieke hulpvraag te identificeren en een passende aanpak te ontwikkelen. Handelingsplannen met duidelijke doelen en evaluatiemomenten worden opgesteld in samenwerking met ouders en specialisten. We werken samen met interne en externe experts, waaronder het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), om ervoor te zorgen dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is. Ons doel is om leerlingen te helpen doelgericht, zelfstandig en met plezier te leren, in een omgeving die structuur, duidelijkheid en positieve bekrachtiging biedt.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist
Specialist Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling is een integraal onderdeel van het welzijn en leervermogen van een kind. Op Basisschool Neel stimuleren we actieve deelname aan bewegingsactiviteiten, wat bijdraagt aan concentratie, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. We monitoren de motorische ontwikkeling nauwkeurig. Bij signalen van achterstand, zoals moeite met schrijven, balans of fijne motoriek, bieden we gerichte ondersteuning. Dit omvat screenings, observaties en specifieke oefeningen tijdens de les, zoals schrijfmotoriek. Indien nodig verwijzen we in overleg met ouders naar onze vakleerkracht bewegingsonderwijs of een kinderfysiotherapeut voor hardnekkige motorische problemen. We werken ook samen met externe partners zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) voor bredere ontwikkelingsvragen. Onze gymlessen en bewegingsactiviteiten zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin elk kind succeservaringen kan opdoen. Door tijdige signalering en passende ondersteuning zorgen we ervoor dat kinderen zich zowel fysiek als cognitief optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Neel streeft naar een veilige en respectvolle omgeving waarin alle leerlingen kunnen deelnemen aan het onderwijs, ook als zij extra ondersteuning nodig hebben op medisch gebied of bij persoonlijke verzorging. We faciliteren medicatieverstrekking en bieden waar mogelijk ondersteuning bij medische handelingen, altijd in lijn met vastgestelde protocollen. Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij persoonlijke verzorging of toiletgang, is het belangrijk dat zij zindelijk zijn. We stellen, in nauwe samenwerking met ouders, zorgplannen op die de taken en verantwoordelijkheden helder definiëren. Dit proces waarborgt de privacy en het welzijn van het kind. Indien nodig, werken we samen met externe zorgverleners of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Ouders blijven echter primair verantwoordelijk voor de medische zorg van hun kind. Door open communicatie en duidelijke afspraken zorgen we ervoor dat elk kind zich gesteund en veilig voelt op Basisschool Neel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
handvaardigheidlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Neel

Onze aanpak voor extra begeleiding

Brede Basisondersteuning en Ouderlijke Samenwerking Basisschool Neel is een toegewijde basisschool die streeft naar een uitstekende brede basisondersteuning voor al onze leerlingen. We hebben een robuuste zorgstructuur ontwikkeld om optimaal in te spelen op de unieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elke leerling en de groep als geheel. Daarbij bewaken we continu de grenzen van onze mogelijkheden. Een nauwe samenwerking met ouders is hierbij van cruciaal belang. Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen of een vastgesteld Ontwikkelingsperspectief (OPP) plannen we regelmatig voortgangsgesprekken, doorgaans elke zes weken. Deze gesprekken, die 30 tot maximaal 60 minuten duren, bieden ruimte om de ontwikkeling van de leerling te bespreken, gemaakte afspraken te evalueren en indien nodig doelen bij te stellen. Alle afspraken worden zorgvuldig gedocumenteerd. Tussentijds werkt de leerkracht gefocust aan de overeengekomen doelen, waarbij we streven naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het leerproces. Leerlingbetrokkenheid en Hoorrecht bij het Ontwikkelingsperspectief Vanaf 1 augustus 2025 wordt het wettelijk verplicht om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen ontwikkelingsproces. Op Basisschool Neel hechten we al lange tijd waarde aan het principe dat leerlingen zich gehoord en serieus genomen voelen. We integreren het hoorrecht daarom structureel in ons ondersteuningstraject. Bij het opstellen of aanpassen van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voeren we gesprekken met zowel ouders als de leerling. Afhankelijk van de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerling gebeurt dit op een laagdrempelige en begrijpelijke manier in een veilige omgeving. We vragen leerlingen naar hun eigen leerervaringen, hun behoeften voor verdere ontwikkeling en waar zij trots op zijn of juist zorgen over hebben. Hun inbreng is essentieel bij het maken van keuzes. De input van de leerling wordt vastgelegd en besproken in het multidisciplinaire overleg, en waar mogelijk vertaald naar concrete aanpassingen in het handelingsdeel van het OPP. Het OPP wordt pas definitief vastgesteld of gewijzigd nadat de leerling en ouders hierover zijn geconsulteerd en de ouders expliciet instemmen met het handelingsdeel. Wij zijn ervan overtuigd dat effectief onderwijs ontstaat door een sterke samenwerking tussen leerling, ouders en school, waarbij de actieve rol van de leerling hun betrokkenheid, motivatie en eigenaarschap versterkt. Voor gedetailleerde informatie over passend onderwijs verwijzen wij u graag naar deel 2 van de centrale schoolgids van Swalm & en Roer. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning Basisschool Neel zal haar ondersteuningsaanbod continu afstemmen op de actuele ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De komende jaren richten we ons op de volgende prioriteiten: - Het verstevigen van de samenwerking met externe zorgpartners. - Het versterken van de basisondersteuning op niveau 1 en 2. - Het verminderen van de afhankelijkheid van externe ondersteuners voor niveau 3-ondersteuning. - Het verbeteren van de ondersteuning voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. - Het verder ontwikkelen van begeleiding voor kinderen die meertalig worden opgevoed. Daarnaast zullen diverse medewerkers zich verder specialiseren in specifieke vakgebieden. Dit versterkt onze collectieve kennis en vaardigheden om leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften effectief te begeleiden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Visie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Basisschool Neel focust op continue kwaliteitsverbetering en -borging. Ons schoolplan legt onze ambities vast en biedt een raamwerk voor regelmatige evaluatie en ontwikkeling. We streven ernaar het onderwijs continu te verbeteren door een cyclische beoordeling van onze prestaties, waarbij we ouders, leerlingen en leraren betrekken. Dit proces is nauw verbonden met ons personeelsbeleid, zodat de ontwikkeling van onze medewerkers en de schoolontwikkeling hand in hand gaan. Onze belangrijkste ambities omvatten het verkrijgen van diepgaand inzicht in onze leerlingenpopulatie en het formuleren van concrete doelen voor diverse beleidsterreinen. We hebben een gedetailleerd evaluatieplan om deze ambities minimaal eens per vier jaar te beoordelen en werken planmatig aan verbeteringen, waarbij we de voortgang systematisch evalueren en vastleggen. We zorgen voor een transparante communicatie over onze kwaliteitsborging met alle belanghebbenden, waaronder de onderwijsinspectie, het bevoegd gezag, de medezeggenschapsraad en ouders. Bovendien waarborgen we de sociale veiligheid van zowel onze leerlingen als ons personeel. Het bestuur speelt een actieve rol in het realiseren van onze kwaliteitsdoelen, met tweemaaljaarlijkse analyses van de onderwijsresultaten en periodieke tevredenheidsonderzoeken via de 'kwaliteitsmeter primair onderwijs'. Voor het specifieke beleid rondom Burgerschap is een apart document opgesteld dat de schoolse doelen uiteenzet. Dit document is beschikbaar bij de schooldirectie voor inzage.

Hoe monitort Basisschool Neel de voortgang naar schoolse doelen?

Om ervoor te zorgen dat we onze educatieve doelen effectief bereiken, integreren we deze in onze jaarlijkse planning. Hierin worden ook specifieke evaluatiemomenten opgenomen om de voortgang te monitoren. Daarnaast vindt er een bovenschoolse verantwoording plaats. Deze verantwoording wordt afgelegd aan het College van Bestuur, wat bijdraagt aan een gestructureerde en transparante aanpak van onze schoolontwikkeling.

Speciaal Onderwijs Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Neel

Toelichting van de school

Basisschool Neel is geen Integraal Kind Centrum (IKC). Wij bieden echter wel een verrijkend aanbod voor jonge kinderen binnen ons reguliere basisonderwijs. De behoeften en uitdagingen van kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar vragen om een specifieke aanpak. Daarom heeft onze school, onder begeleiding van onze interne jonge kind specialist, een uniek en passend programma ontwikkeld. Dit programma sluit naadloos aan bij de ontwikkeling van onze jongste leerlingen. We kiezen ervoor om dit speciale aanbod zelf te realiseren, zonder externe partners. Dit stelt ons in staat om de kwaliteit en continuïteit van de educatieve ervaring voor uw kind optimaal te waarborgen. Ontdek de voordelen van ons deskundig samengestelde programma voor de allerkleinsten.

Veelgestelde vragen

Is er een speciaal educatief programma voor jonge kinderen op Basisschool Neel?

Ja, Basisschool Neel biedt een speciaal ontwikkeld programma voor jonge kinderen (4-6 jaar) binnen het reguliere basisonderwijs. Dit aanbod is samengesteld door onze interne jonge kind specialist en richt zich op de unieke ontwikkelingsbehoeften van deze leeftijdsgroep.

Ja, Basisschool Neel biedt een speciaal ontwikkeld programma voor jonge kinderen (4-6 jaar) binnen het reguliere basisonderwijs. Dit aanbod is samengesteld door onze interne jonge kind specialist en richt zich op de unieke ontwikkelingsbehoeften van deze leeftijdsgroep.

specialist jonge kind

Met welke externe organisaties werkt Basisschool Neel samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Neel werkt niet samen met externe partijen voor het aanbod voor het jonge kind. De ontwikkeling en uitvoering van dit programma wordt volledig intern verzorgd door onze eigen deskundigen.
Team | Basisschool Neel in Roermond | [2025] Schoolregister