
Schoolweging
De schoolweging van Het Palet Roderwolde is 23,99 , met een spreiding van 5,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 98,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit reflecteert de effectieve aanpak om leerlingen naar hogere taal- en rekenvaardigheden te tillen, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 37,5% havo, 25% havo/vwo en 25% vwo. Dit ligt boven regionale percentages (havo/vwo: 10,9%, vwo: 18,6%). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het gemiddelde (1,01% regio), wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Palet Roderwolde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de vorderingen van de leerling goed te kunnen volgen, houden we de resultaten van het dagelijks werk bij in Klasseplan (logboek) en het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Hier worden observaties, toetsen en testen in bijgehouden. Behalve methodegebonden toetsen wordt er ook gebruik gemaakt van niet methodegebonden toetsen. In groep 1 wordt gebruik gemaakt van een overgangslijst van de peuterspeelzaal naar groep 1. Hiermee proberen we eventuele (taal)achterstanden te signaleren. Verder gebruiken we het volgsysteem van Onderbouwd in de groepen 1 en 2 om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Voor de groepen 3 t/m 8 worden de Cito toetsen op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen gebruikt en zetten we Kindbegrip in voor het monitoren van de sociaal emotionele ontwikkeling. De citotoetsen worden 2 keer per jaar afgenomen, in februari en juni. In groep 8 wordt de IEP-doorstroomtoets in januari/februari afgenomen. Mocht er aanleiding toe zijn, dan maken we gebruik van andere specifieke toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen data beschikbaar, maar de hoge adviesniveaus en referentieresultaten suggereren dat leerlingen goed worden voorbereid op theoretische leerwegen. Dit sluit aan bij de beschreven Friese Plaatsingswijzer-methodiek.