Openbare Basisschool de Marke
Molenweg 1
9301 JD Roden

Schoolweging

Schoolweging
27.45
Spreiding
5.97

De schoolweging van De Marke Roden is 27,45 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,34% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27,45).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60,16% streefniveaubeheersing overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 50,1%. Dit duidt op sterke cognitieve prestaties binnen de leerlingenpopulatie, vooral significant aangezien 12% van de leerlingen een vwo-advies ontvangt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een stevige basis in de middenmoot: 32% vmbo-k (t.o.v. 9,17% regio) en 20% havo. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 8%, havo/vwo: 4%), wat wijst op maatwerk in advisering. Het percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) blijft beperkt, mede dankzij preventieve zorgstructuren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Marke RodenGemeente AmsterdamNederland
LIB181.93177.77175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de vorderingen van de leerling goed te kunnen volgen, houden we de resultaten van het dagelijks werk bij in de groepsmap en het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Hier worden observaties, toetsen en testen in bijgehouden. Ingaande het schooljaar 2024-2025 zal er gestart worden met Klasseplan. Dit is een online registratieprogramma voor o.a. digitale weekplanning, observaties, volgen en bijstellen van doelen op groeps - en kindniveau. Behalve methodegebonden toetsen wordt er ook gebruik gemaakt van niet methodegebonden toetsen. In groep 1 wordt gebruik gemaakt van een overgangslijst van de peuterspeelzaal naar groep 1. Hiermee proberen we eventuele (taal)achterstanden te signaleren. Verder gebruiken we het volgsysteem van Digikeuzebord in de groepen 1 en 2 om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Voor de groepen 3 t/m 8 worden de Cito Leerling in Beeld toetsen op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen en voor de sociaal emotionele ontwikkeling (‘Kindbegrip’) gebruikt. De toetsen worden volgens de planning van Leerling in Beeld (Cito) afgenomen. In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af. Mocht er aanleiding toe zijn, dan maken we gebruik van andere specifieke toetsen. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat we weten waar een kind goed of minder goed op scoort. Zo kunnen leerkrachten inschatten waar een leerling extra oefening of juist extra uitdaging nodig heeft. Iedere dag houden leerkrachten de vorderingen van alle kinderen bij, zowel op cognitief als op sociaal emotioneel vlak. Naast de methodegebonden toetsen maken wij gebruik van methode onafhankelijke toetsen. Wij gebruiken daar de Cito Leerling in Beeld -toetsen voor. Het voordeel van deze toetsen is dat er objectieve (landelijke) normen aan zijn gekoppeld. Cito-toetsen zijn voor ons een middel, niet een doel. Dat betekent dat we resultaten uit de Cito’s gebruiken om ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van een kind. Bij sommige kinderen worden diagnostische toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die meer specifieke informatie geven over de ontwikkeling van het kind. Ouders hebben altijd inzage in toetsresultaten. De Cito-toetsen worden in de groepen 3 tot en met 8 per vakgebied twee keer per jaar afgenomen. Met de afname en registratie van deze toetsen ontstaat een objectief beeld van iedere kind, binnen de verschillende vakgebieden en per vaardigheid. De tussenresultaten worden regelmatig geëvalueerd en door middel van een trendanalyse worden de gegevens geanalyseerd. Daarop worden de groepsplannen en de begeleiding van de individuele leerlingen bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 75,76% leerlingen op adviesniveau (+12,83% boven landelijk gemiddelde) demonstreert de school accurate plaatsingscapaciteiten. Het lage percentage onderadvisering (9,09% vs. 11,81% landelijk) reflecteert zorgvuldige overgangsbegeleiding, zoals beschreven in het Friese Plaatsingswijzer-protocol.

Sociale ontwikkeling

Door een veilige omgeving te creëren waar het kind naast onderwijs ook zorg kan krijgen kan hij/zij zich ontwikkelen tot een zelfstandig mens met dromen en mogelijkheden. Iedereen wordt gezien en gehoord en ieders mening telt. Door een rustige sfeer in de school kunnen de kinderen zich beter concentreren waardoor ze tot betere onderwijsresultaten kunnen komen. Rust in school bereiken we door duidelijke afspraken met elkaar te maken, te komen tot een zekere regelmaat en door een opgeruimde/geordende school. Een vaste werkplek vinden wij belangrijk om rustig te kunnen werken. LEES MINDER

samenwerken

rekeninghouden met verschillen

samen leren

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Marke voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Marke waarborgt de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen. De school streeft naar een veilige en positieve sfeer, waarbij pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en ander ongepast gedrag zoveel mogelijk worden voorkomen. De Marke gebruikt de monitor van Kindbegrip om inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving van leerlingen, aantasting van de sociale en fysieke veiligheid en het welbevinden van leerlingen. De school werkt met de lessen van Rots en Water, waarin kinderen spelenderwijs oefenen in sociale vaardigheden, weerbaarheid en zelfbeheersing. De focus ligt op het ervaren en gebruiken van Rots en Water op de juiste momenten. Ankie Witsenboer en Yvette Nijnuis geven de lessen aan groep 3 t/m 8. Ouders worden aan het begin van het schooljaar geïnformeerd over de planning van de lessen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Marke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Marke gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Kwink, Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Marke?

Openbare Basisschool de Marke gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Rots en Water lessen, Kwink.