Reformatorische Basisschool De Zandbaan
Swaanhilstraat 15
4411 BL Rilland

Schoolweging

Schoolweging
30.82
Spreiding
5.52

De schoolweging van De Zandbaan is 30,82 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% geslaagden overtreft De Zandbaan de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit is zelfs hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau – ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit geeft aan dat de school, ondanks een complexe populatie, hogere ambities waarmaakt dan vergelijkbare scholen (landelijk: 57,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeleid is praktijkgericht: 62,5% VMBO-b/k (vs. 4,04% regionaal) en 25% VMBO-(g)t. Slechts 12,5% ontvangt een gemengd VMBO-k/gt-advies. Dit contrasteert met landelijke trends waar 18,6% vwo-advies wordt gegeven. De focus ligt duidelijk op de beroepsgerichte leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZandbaanGemeente AmsterdamNederland
LIB180174.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

69,23% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies, wat duidt op terughoudendheid bij advisering. De school lijdt hierdoor mogelijk kansen bij theoretisch sterke leerlingen.