Wethouder Brederodeschool
Goedendorplaan 3
2286 MV Rijswijk

Schoolweging

Schoolweging
27.34
Spreiding
6.73

De schoolweging van Wethouder Brederodeschool is 27,34 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit geeft aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%) ligt maar ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de ambitieuze leerdoelen van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op hogere onderwijsniveaus: 37,9% havo en 17,2% vwo. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,1% havo en 18,6% vwo). Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkgericht advies beperkt tot 6,9% vmbo-k, wat lager is dan regionale tendensen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWethouder BrederodeschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school volgen wij de leerlingen van groep 3-8 met methodegebonden toetsen en met CITO-toetsen. Dat samen is een leerlingvolgsysteem. Tweejaarlijks maken wij een rapportage van de leerlingen en wordt er bekeken of de kinderen voldoende groei hebben doorgemaakt. N.a.v. de analyse worden groepsplannen opgesteld/bijgesteld. Zo werken wij systematisch aan de vorderingen van onze leerlingen. Tevens worden alle kinderen gevolgd op sociaal-emotioneel gebied. Desgewenst wordt daar een plan voor gemaakt om een leerling te ondersteunen in deze ontwikkeling. De school hanteert hiervoor een eigen observatielijst en registratie. In groep 1-2 worden de leerlingen gevolgd middels de Parnassys leerlijnen jonge kind. Het biedt de leerkracht concrete leerlijnen met meetbare doelen waarbinnen de school de ontwikkeling van het jonge kind aan de hand van doelen volgt en het onderwijs aan de hand van de behaalde en openstaande doelen plant. De doelen vormen een goede aansluiting op het onderwijs in groep 3. De leerlingen krijgen vanaf groep 6 een advieskaart bij hun rapport met daarop alle tussentijdse CITO-resultaten. Deze resultaten geven ons een helder inzicht van wat de leerlingen al kunnen en kennen en waar zij nog ondersteuning bij nodig hebben. In groep 7 wordt deze advieskaart gecombineerd met een voorlopig advies voor het VO. Begin groep 8 vindt er een toets plaats welke de cognitieve capaciteiten van de leerlingen in kaart brengt, de NIO. De doorstroomtoets (IEP) in groep 8 geeft ons een indicatie van ons gegeven onderwijs aan het einde van de basisschool.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. Een opmerkelijk hoog percentage (40,62%) stroomt door boven het aanvankelijke advies, wat de nauwkeurige begeleiding en doorstroommogelijkheden illustreert.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Op de Wethouder Brederodeschool hebben we gekozen voor de volgende kernwaarden: - veiligheid - verantwoordelijkheid - respect Vanuit deze gemeenschappelijke waarden worden gedragsverwachtingen voor kinderen duidelijk gemaakt. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt. Regels en afspraken worden positief gesteld. Bij goed gedrag worden kinderen beloond met een "goed gedaan" kaartje. Bij een vooraf afgesproken aantal kaartjes gedurende een aantal weken wordt de groep beloond met een 'groepsbeloning'. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Respect

Wat is de werkwijze van de Wethouder Brederodeschool voor sociale ontwikkeling?

De Wethouder Brederodeschool maakt gebruik van Positive Behavior Support (PBS), een schoolbrede methode waarbij alle medewerkers betrokken zijn bij het formuleren van waarden en uitvoeren van interventies. Gewenst gedrag wordt bekrachtigd en beloond door middel van beloningskaartjes. Er wordt gewerkt aan het aanleren van gedragsverwachtingen per ruimte door middel van gedragslesjes. Het PBS-team bewaakt de kwaliteit van de werkwijze.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Wethouder Brederodeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wethouder Brederodeschool gebruikt de volgende registratievormen: voor groep 1 en 2 Parnassys leerlijnen jonge kind, en voor groep 3 t/m 8 Cito sociaal emotioneel functioneren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Wethouder Brederodeschool?

De Wethouder Brederodeschool gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en de 'Kom op voor jezelf' training in groep 7.