
Schoolweging
De schoolweging van In Den Climtuin is 29,50 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,08% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat past bij de beschreven protocollen voor doorlopende leerlijnen en wekelijkse voortgangsmonitoring.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,20% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, waarbij de intense focus op ontwikkeling in het schoolondersteuningsprofiel terugkomt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke theoretische oriëntatie: 28,57% vmbo-(g)t/havo en 10,71% vwo-advies (vs. 10,34% en 18,61% landelijk). Het praktijkgerichte aanbod blijft beperkt (3,57% vmbo-b), wat compatibel is met de relatief lage schoolweging. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (21,43% vmbo-b/k), waarmee de school inspeelt op doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | In Den Climtuin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.94 | 171.91 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Opbrengsten van de tussenresultaten worden geanalyseerd en verwerkt in de groepsplannen of individuele handelingsplannen. Er is hier sprake van een cyclisch proces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,71% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), een indicatie voor zorgvuldige advisering en groeigericht onderwijs. Slechts 9,68% zit onder advies, wat consistent is met het ‘heroverwegingsprotocol’ na de Doorstroomtoets zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Om zicht te krijgen op sociale opbrengsten is signaleren belangrijk. Het begint met goed kijken en luisteren naar wat er gebeurd tussen de kinderen. Relatie, communicatie (startgesprek, leerling-gesprek), alertheid en daadkracht zijn elementen die op dit punt merkbaar zijn binnen onze school.
Respect
Dienen
Betrouwbaar
Wat is de werkwijze van In Den Climtuin voor sociale ontwikkeling?
De sociale opbrengsten worden inzichtelijk gemaakt door het observatiesysteem ZIEN!. Een analysegesprek vindt plaats met de leerkracht en IB-er naar aanleiding van de resultaten. Vervolgens kan actie worden ondernomen indien nodig. De kernwaarden van In Den Climtuin zijn merkbaar binnen de school en gebaseerd op de Tien Geboden. Regels zijn geformuleerd vanuit deze kernwaarden. Elke maand staat een regel centraal binnen de school, die wordt geïntroduceerd bij de gezamenlijke maandopening en visueel gemaakt in de schoolruimtes.
Welke registratievorm(en) gebruikt In Den Climtuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
In Den Climtuin gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt In Den Climtuin?
In Den Climtuin gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.