
Schoolweging
De schoolweging van Willem Alexander Rijssen is 31,24 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,72% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,23%), toont het aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. De school zet volgens haar zorgplan extra in op maatwerk voor de 6,28% die het niveau niet haalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit is lager dan het vergelijkingsgemiddelde (55,36%), maar laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau bereikt. De school benadrukt in haar jaarplan extra aandacht voor differentiatie om dit verder te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft opvallend veel vmbo-k adviezen (27,78% vs. 9,17% regio), maar scoort ook hoog met vwo-adviezen (22,22% vs. 18,61% regio). Praktijkonderwijsadvies komt met 5,56% vaker voor dan landelijk (1,01%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. De brede adviesrange reflects de diversiteit in de schoolweging (spreiding 5,42).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Rijssen-Holten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
219 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 23,08% bovenadvies functioneert. Deze cijfers tonen aan dat de school adviezen zorgvuldig afstemt op leerpotentieel. Het hoge percentage op-advies (69,23%) sluit aan bij het beleid van 'realistische ambitie' zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.