P.C. Basisschool De Schakel
Het Cappelrijeland 1A
2231 ZD Rijnsburg

Schoolweging

Schoolweging
30.81
Spreiding
5.72

De schoolweging van De Schakel Rijnsburg is 30,81 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.12% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze excellente prestatie blijft ook consistent boven het landelijk gemiddelde (95.71%), wat aansluit bij het beleid van maatwerk en intensieve begeleiding voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.75% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat duidelijk boven de signaleringswaarde van 45.5% uitkomt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, met name in taal en rekenen. De score ligt bovendien iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (57.30%), wat positief afsteekt tegen de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 31.58% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 26.32% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0.12% vs. 1.01% regionaal), wat past bij de academische focus vermeld in het schoolplan. De combinatie van havo/vwo-adviezen (10.53%) benadrukt de doorstroomambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Schakel RijnsburgGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken 2 x per schooljaar na de toetsperioden januari (midden) en juni (eind) een trendanalyse van de niet- methode toetsen op de gebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, rekenen en studievaardigheden met behulp van ons administratiesysteem Parnassys. Met het hele team: • bekijken we de resultaten • bekijken we of we de gestelde doelen gehaald hebben • bespreken we wat opvalt • bevragen elkaar op handelen in de afgelopen periode • bevragen elkaar op handelen in de komende periode als gevolg van de uitslag • stellen (en ondersteunen elkaar waar nodig) de doelen voor de komende toetsperiode vast Bij de bespreking van de groep(leerlingen) wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de gewenste score structureel onder de gewenste score is, worden erdoor de IB'er en de leerkracht interventies afgesproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (23.08%) is bijna dubbel zo hoog als landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. Desondanks slaagt 23.08% erin boven het advies uit te stijgen, wat aansluit bij de omschreven 'intensieve monitoring' en persoonlijke ontwikkelplannen in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op De Schakel volgen we niet alleen het leren maar ook de sociaal emotionele ontwikkeling . Dat doen we met behulp van het leerlingvolgsysteem KanVas. Door middel van vragenlijsten die leerkrachten (en ook leerlingen) invullen wordt het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen in kaart gebracht op het gebied van betrokkenheid en welbevinden. Jaarlijks maken we een sociogram. Dat is een hulpmiddel om sociale verbindingen en relaties zichtbaar te maken ineen groep. De leerlingen geven cijfers of klikken smileys aan van items die betrekking hebben op vriendschap en samenwerken met klasgenoten. Ook geven ze aan hoe ze denken dat klasgenoten over hen denken met betrekking tot vriendschap en samenwerken. Na het invullen komt er een totaalbeeld van de groep naar voren. Duidelijk wordt welke posities leerlingen onderling innemen. De leerkracht kan zien hoe de verschillende leerlingen in de groep liggen en wat ze daar zelf van hadden verwacht. De leerkracht kan deze informatie goed gebruiken bij de plannen voor de groep. Bijlage Beleid Sociale veiligheid LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van P.C. Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen is belangrijk voor P.C. Basisschool De Schakel. De school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en wilt leerlingen opvoeden tot verantwoorde burgers. De school gebruikt de Kanjertraining en KanVas (onderdeel van de Kanjertraining). De school werkt verder met een groepsplan voor gedrag en geeft maandelijks een Kanjerles in de gymzaal. Leerkrachten en leerlingen vullen jaarlijks een leerlingvragenlijst in (in KanVas).

Welke registratievorm(en) gebruikt P.C. Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

P.C. Basisschool De Schakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt P.C. Basisschool De Schakel?

P.C. Basisschool De Schakel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.