
Schoolweging
De schoolweging van Oranje Nassauschool Rijnsburg is 31,58 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Ook dit is hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, wat consistent is met de schoolvisie op basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1% voor deze school. Dit is een sterke prestatie gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat de positieve onderwijskwaliteit benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 30,8% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 23,1% havo-advies. Opvallend is de combinatieadviezen zoals vmbo-(g)t/havo (23,1%), wat aansluit bij de brede differentiatie. Praktijkonderwijs blijft met 0,12% onder het landelijk gemiddelde (1,01%), passend bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oranje Nassauschool Rijnsburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.5 | 175.23 | 178.19 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De vorderingen van de leerlingen worden door de leerkracht bijgehouden. In het kort komt het hierop neer: Wat is het doel van deze les? Welke kinderen beheersen het? Welke kinderen hebben nog extra hulp of oefentijd nodig? Aan het eind van een lessenserie maken de kinderen veelal een toets die hoort bij de lesmethode. Daarmee kan de leerkracht nog eens controleren of de doelen daadwerkelijk beheerst worden. Daarnaast nemen we elk half jaar landelijke toetsen af die niet bij een bepaalde lesmethode horen. Dit zijn de toetsen van het Cito Leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de scores kunnen we de ontwikkeling van een leerling vergelijken met leeftijdsgenoten die dezelfde toets hebben gemaakt. De toetsuitslagen gebruikt de leerkracht als aanvullende informatie op de resultaten van het klassenwerk. Zo wordt er zorgvuldig in beeld gebracht waar een leerling in uitblinkt en bij welk vak er wellicht extra hulp nodig is. Zo nodig wordt er in overleg met de ouders (en in hogere groepen ook met de leerling zelf) afspraken gemaakt over een aanpassing van het lesaanbod. Samengevat zien onze ambities er als volgt uit: Leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. Het streven naar hoge leeropbrengsten gaat gepaard met een goed welbevinden en plezier in leren bij de leerlingen. De leerlingen realiseren tussentijds en aan het eind van de basisschool de verwachte leeropbrengsten. De leerlingen stromen uit naar het vervolgonderwijs dat het best bij hen past.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde van 62,9%. Nog slechts 10,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat het accuraat inschatten van mogelijkheden onderstreept. De doelgerichte monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel lijkt hierbij effectief.
Sociale ontwikkeling
In de schoolvisie (paragraaf 1.2) hebben we het belang van socialisering en persoonsvorming al aangegeven. De uitgangspunten van de Kanjertraining vormen de basis voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen, voor het pedagogisch handelen van de leerkrachten en voor de samenwerking met ouders. De werkwijze is gericht op een positieve levenshouding en een oplossingsgericht denkwijze.
Veiligheid
(Zelf)vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Julianaschool Rijnsburg voor sociale ontwikkeling?
Om de kinderen te leren op een goede manier met elkaar om te gaan en pesten zoveel mogelijk te voorkomen, geeft Julianaschool Rijnsburg Kanjertraining aan alle kinderen. De Kanjertraining is een sociale vaardigheidstraining die de leerlingen op een speelse manier verder helpt bij hun sociaal emotionele ontwikkeling. De Kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De aanpak is gericht op een positief klimaat, we monitoren structureel of dit inderdaad zo ervaren wordt: Leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) vullen jaarlijks een vragenlijst in over welbevinden en veiligheidsbeleving. De uitkomst van de vragenlijsten wordt besproken tijdens de kindgesprekken en tienminutengesprekken met ouders. De Kanjercoördinator legt lesbezoeken af en houdt nagesprekken met leerkrachten over de aanpak. Het schoolteam wordt om het jaar geschoold in de Kanjertraining. Pedagogisch klimaat is onderwerp van gesprek tijdens teamvergaderingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Julianaschool Rijnsburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Julianaschool Rijnsburg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Julianaschool Rijnsburg?
Julianaschool Rijnsburg gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.