
Schoolweging
De schoolweging van De Vonder Riel is 26,85 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 95% van de leerlingen gehaald, wat voldoet aan de landelijke norm van 85% en dicht in de buurt komt van het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen in alle leerjaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8% ligt. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks dat het percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%) blijft. De school benut hiermee de potentie van leerlingen optimaal binnen hun populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,89% havo en 20% vwo-advies, samen goed voor bijna de helft van de uitstroom. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo en 18,61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,33% in totaal), wat lager ligt dan regionale cijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vonder Riel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.5 | 174.77 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Vonder maken we gebruik van het LOVS Leerling in beeld. We werken cyclisch met dit middel; na afnamen volgt de analyse op groepsniveau door de leerkracht en op schoolniveau door de IB-er. Tijdens intervisiemomenten gaan collega's met elkaar in gesprek over hun bevindingen. Deze worden vastgelegd in Leeruniek. Dit systeem zorgt ervoor dat op gebied van analyse een doorgaande ontwikkelingslijn ontstaat vanaf het moment dat het kind op De Vonder start.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert in het VO, tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 79,31% zit op advies en 20,69% erboven. Deze cijfers weerspiegelen een zorgvuldige advisering en passende doorstroombegeleiding, zoals beschreven in hun protocol 'maatwerk in ontwikkelkansen'.
Sociale ontwikkeling
In schooljaar 2024-2025 maken we een analyse van de leerlingpopulatie. Op die manier weten we (nog) beter met welke doelgroep we te maken hebben op De Vonder en kunnen we goed aan (blijven) sluiten bij de behoefte van het kind.
Respect
Veiligheid
Eerlijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Vonder voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele kernwaarden respect, veiligheid en eerlijkheid zijn samen met kinderen, ouders en het team van Kindcentrum De Vonder bepaald. Daarnaast zijn de onderwijskundige kernwaarden autonomie, groei en eigenheid belangrijk.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Vonder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Vonder gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Vonder?
Kindcentrum De Vonder gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.