Openbare Basisschool De Piramide
Burg de Zeeuwstraat 294
2981 AJ Ridderkerk

Schoolweging

Schoolweging
33
Spreiding
6.43

De schoolweging van De Piramide Ridderkerk is 33,00 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentraining, vooral gezien de relatief hoge schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 93,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

28,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim onder de signaleringswaarde van 38,7%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33,00). Toch overtreft de school vergelijkbare instellingen (landelijk gemiddelde 27,2%) door gerichte differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een realistische inschatting: 47,3% vmbo-(g)t/havo en hoger, met nadruk op doorstroommogelijkheden (b.v. 7,3% havo/vwo-overlap). Praktijkonderwijsadvies (7,3%) ligt boven regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij de populatie. Opvallend is het hoge percentage onbekend advies (9,1%), mogelijk door late instroom of specifieke zorgbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Piramide RidderkerkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de toetsen LIB toetsen worden gebruikt om te kijken of de leerlingen en groepen de (vaardigheids) groei hebben doorgemaakt die bij de didactische leeftijd past. Naar aanleiding hiervan worden analyses gemaakt en interventies ingezet. Deze worden bij het volgende toets moment geëvalueerd. Wij maken gebruik van de volgende toetsen vanaf groep 3: AVI, DMT, taalverzorging, rekenen- en -wiskunde, begrijpend lezen. In de groepen 1 en 2 maken wij gebruik van het observatiesysteem HOREB.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68,8% presteert op adviesniveau, boven landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 14,6% zit onder advies (vs. 11,8% benchmark), mogelijk door de 'kansrijke advisering'-methodiek. De 16,7% bovenadvies presteerders benadrukt goede doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op de Piramide is het sociale aspect heel belangrijk. Wij besteden veel aandacht en zorg aan het welzijn van onze leerlingen. Een veilige sfeer binnen onze school is de basis van ons onderwijs. Kinderen komen op school vanuit verschillende beginsituaties. Onze sociale zorg moet er toe bijdragen dat een kind zich onder optimale omstandigheden kan ontwikkelen. Meestal worden vaardigheden gemeten op basis van kennis. Kinderen leren niet alleen van kennis maar zeker ook van sociale vaardigheden. Resultaten zijn belangrijk maar moeten voortkomen uit een kindgerichte houding. Veiligheid oor elk kind staat op de Piramide hoog in het vaandel. Kinderen worden op een school regelmatig geconfronteerd met vervelende situaties. Dit kan zich manifesteren in: - gedrag tussen kinderen onderling - gedrag van ouders/verzorgers ten opzichte van het kind - gedrag van lesgevende ten opzichte van het kind Wij bieden als school het kind een veilige omgeving. Een plaats waar de leerling zich niet alleen fysiek veilig mag voelen, maar waar ook geen psychische druk op het kind wordt uitgeoefend. LEES MINDER

Zorg voor jezelf

Zorg voor een ander

Zorg voor elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Piramide voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Piramide hanteert drie basisregels: zorg voor jezelf, zorg voor de ander en zorg voor de omgeving. Aan de hand van deze regels maken de leerkrachten aan het begin van het schooljaar met de kinderen een vriendjesprotocol en sociale afspraken. De school werkt met een gedragsprotocol en heeft een gedragsspecialist die gesprekken voert met kinderen op sociaal-emotioneel gebied, leerlingen en leerkrachten begeleidt, kinderen in de groep observeert, leerkrachtgesprekken voert en individuele begeleidingsplannen opstart. De gedragsspecialist werkt samen met de intern begeleider, overlegt met externen, bevordert de deskundigheid van het team, bewaakt sociaal-emotionele activiteiten in de groep en geeft Rots & Watertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Piramide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Piramide gebruikt de volgende registratievormen: Rots & Watertraining, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Sometics.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Piramide?

Openbare Basisschool De Piramide gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Gouden weken, Rots en watertraining, divers spelmateriaal.