
De resultaten van Openbare Basisschool De Noord in Ridderkerk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Noord, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Noord bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Noord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Noord
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Dit percentage geldt als signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie voor Leerlingen van Basisschool De Noord
Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen van onze school dit ambitieniveau dienen te behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Noord?
Het schooladvies is cruciaal voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Basisschool De Noord in Ridderkerk gebruikt een gestructureerd leerlingvolgsysteem, met name de Cito-Leerling in beeld toetsen, om de voortgang van elk kind te monitoren. Deze toetsen vinden tweemaal per jaar plaats en meten vaardigheden op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Naast de leerlingvolgsysteemtoetsen, worden er elke vijf tot zes weken methodegebonden toetsen afgenomen voor alle vakken. De resultaten van begrijpend lezen en rekenen wegen het zwaarst mee, omdat deze vaardigheden essentieel zijn voor vrijwel alle vakken in het middelbaar onderwijs, van talen tot exacte vakken. Leerkrachten in groep 7 en 8 kijken echter verder dan alleen toetsresultaten. Ze beoordelen ook belangrijke persoonlijke factoren zoals zelfstandig werken, leermotivatie, de houding ten opzichte van huiswerk en het zelfvertrouwen van het kind. Concentratie en het vermogen om zelfstandig problemen op te lossen, spelen eveneens een rol bij het bepalen van het juiste schoolniveau en het type middelbare school. Dit allesomvattende advies wordt tot stand gebracht na overleg met voorgaande leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Eind groep 7 ontvangen leerlingen een preadvies, gevolgd door het voorlopige advies in december/januari van groep 8, na aanvullende toetsen. Het definitieve advies, meestal half tot eind maart, houdt rekening met de resultaten van de doorstroomtoets. Bij een hogere score kan het schooladvies worden bijgesteld, altijd in overleg met ouders en het kind. Het onderwijskundig rapport (OKR) dat in januari met ouders wordt besproken, bevat naast de toetsresultaten ook informatie over de ontwikkeling, het gedrag en eventuele ondersteuningsbehoeften. Dit rapport, met een unieke code, is leidend voor de aanmelding op de middelbare school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Noord
Basisschool De Noord in Ridderkerk legt een sterke nadruk op de sociale ontwikkeling van haar leerlingen. Dit omvat het aanleren van essentiële sociale vaardigheden die kinderen helpen om op een positieve manier met anderen om te gaan en actief bij te dragen aan de maatschappij. Denk hierbij aan samenwerken, conflictoplossing, planmatig werken en zelfredzaamheid. Deze sociale competenties bevorderen een veilig en prettig schoolklimaat, wat direct bijdraagt aan betere leerprestaties en de ontwikkeling van verantwoordelijk burgerschap. We zetten extra in op het voorkomen van pesten en het creëren van een respectvolle omgang met elkaar. Dit gebeurt gedurende de hele schooldag, met specifieke aandachtsmomenten door het gebruik van Soemokaarten. Elk halfjaar staat een thema rondom sociale vaardigheden centraal in de hele school. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van onze sociale opbrengsten. De Noord is een school waar het kind centraal staat. In een warme en veilige omgeving bieden we betekenisvolle en uitdagende activiteiten aan, zowel in de klas als op het leerplein. Kinderen ontwikkelen hierdoor kennis en vaardigheden die nodig zijn om uit te groeien tot zelfverzekerde en zelfstandige individuen. We bereiden leerlingen voor op hun rol in de maatschappij, waarbij de relatie met de schoolomgeving en de schoolpopulatie van belang is. We benutten de school als een leergemeenschap waarin leerlingen kennismaken met diversiteit, participatie, omgaan met dilemma's, besluitvorming en democratische principes. Leren door te doen en te ervaren staat hierbij centraal. Concrete voorbeelden van onze burgerschapsactiviteiten zijn de Gouden Weken, het opstellen van klassenregels, het gebruik van de 'Knaps', ons pestprotocol, het leerplein, Groene Voetstappen, nationale school- en voorleesontbijten, de Week van de Pauzehap, sociale betrokkenheid bij thuissituaties, de Kinderraad, inzamelingsacties voor goede doelen, het gebruik van diverse media en het werken met Soemokaarten.
Wij zorgen voor onszelf
Wij zorgen voor elkaar
Wij zorgen voor onze omgeving
Hoe bevordert Basisschool De Noord de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Noord streeft naar een veilig en positief leerklimaat waarin elk kind welkom is, ongeacht achtergrond. We hechten veel waarde aan normen en waarden die bijdragen aan een volwaardige ontwikkeling. Een vriendelijke en veilige omgeving met duidelijke structuur is essentieel voor de emotionele groei van kinderen. Onze visie is gebaseerd op vier kernwaarden, waarvan de eerste twee cruciaal zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In een warme en veilige setting bieden we uitdagende activiteiten aan die kinderen helpen zich te ontwikkelen tot zelfverzekerde en zelfstandige individuen. Veiligheid en sfeer creëren we door kinderen zichzelf te laten zijn in een omgeving die hun eigenheid en zelfvertrouwen stimuleert. Samenwerking tussen leerlingen, ouders en school is hierbij fundamenteel. Open communicatie, wederzijds respect en rekening houden met elkaar zijn vanzelfsprekend. Samen dragen we verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en het welzijn van de kinderen. Deze kernwaarden vertalen zich in drie schoolbrede basisregels: 'Wij zorgen voor onszelf', 'Wij zorgen voor elkaar' en 'Wij zorgen voor onze omgeving'. Deze basisregels worden in alle groepen vertaald naar concrete afspraken, passend bij de leeftijd van de kinderen. Elke groep stelt daarnaast eigen klassenregels op. Dit sluit aan bij ons omgangsprotocol, dat ook een pestprotocol en een social media protocol bevat. Dit protocol is ter inzage beschikbaar op school.
Welke methoden gebruikt De Noord voor registratie van sociale opbrengsten?
Basisschool De Noord monitort de sociale opbrengsten van leerlingen met behulp van de volgende registratievormen:
- Zien
- Leerlijnen Parnassys
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Noord?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Basisschool De Noord gebruik van de volgende methoden:
- Kwink
- Rots & Water
Inspectierapport Openbare Basisschool De Noord: Kwaliteit van Onderwijs
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Openbare Basisschool De Noord. Wij streven naar uitstekend onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen in Ridderkerk. Dit rapport biedt inzicht in hoe de school presteert op cruciale gebieden van het basisonderwijs. Lees het volledige inspectierapport om een gedetailleerd beeld te krijgen van onze schoolresultaten en onze continue inzet voor verbetering.