
Schoolweging
De schoolweging van De Noord is 33,59 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85% en presteert het ook beter dan vergelijkbare scholen (93,9%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op middelbare schoolniveaus: 24% vmbo-(g)t en 44% havo/havo-vwo/vwo (tegenover 16,5% en 45,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lage percentage vwo-adviezen (4% vs. 18,6% regio), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Noord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.11 | 175.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool De Noord worden de leerlingen methode-onafhankelijk getoetst op de volgende vakgebieden:Technisch lezen 3x per jaar, Spelling 2x per jaar, Begrijpend lezen 2x per jaar, Rekenen en Wiskunde 2x per jaar en Woordenschat 2x per jaar. De Intern Begeleider evalueert twee keer per jaar, in samenwerking met zowel het team en de individuele leerkracht, de vorderingen van de leerlingen en past waar nodig de aanpak in de klas -op individueel niveau of op groepsniveau- aan. Ons doel is om zo hoog mogelijke reële resultaten te behalen, passend bij de mogelijkheden van ieder kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12,5% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). De 72,5% die op advies presteert, is echter significant boven de vergelijkende groep (62,9%). Dit reflecteert een zorgvuldige advisering, mogelijk consciëntieus afgestemd op de leerlingcapaciteiten.
Sociale ontwikkeling
We verstaan hieronder het aanleren van sociale vaardigheden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. We besteden extra aandacht aan het voorkomen van pesten, hoe gaan we met elkaar om. Dit doen we gedurende de hele dag, op vaste momenten in de week zetten we hier nog extra op in door de inzet van Soemokaarten. Gedurende de periode van 6 tot 8 weken staat er in de gehele school een thema rondom sociale vaardigheden centraal. Een onderdeel van de sociale opbrengsten is het werken aan burgerschap. De Noord is een school waar het kind centraal staat. In een warme sfeer, binnen een veilig esetting worden er betekenisvolle en uitdagende activiteiten aangeboden, zowel in de klassen als op het leerplein. De kinderen doen hierdoor kennis op en leren vaardigheden die zij nodig hebben om zich te ontwikkelen tot zelfverzekerde, zelfstandige mensen. Hoe houden wij ons op De Noord bezig met burgerschap? We bereiden de leerlingen voor op hun huidige en toekomstige rol in de samenleving. De relatie met de schoolomgeving en de schoolpopulatie (leerlingen en ouders) is relevant. Het naar binnen halen en opzoeken van de samenleving (schoolomgeving) en het benutten van de school als gemeenschap waarin leerlingen kennis kunnen maken met diversiteit, participatie, omgaan met dilemma's en conflicten besluitvorming en de mocratische principes en werkwijzen. Ervaringen opdoen met burgerschapsvorming kan in de klas plaatsvinden, maar ook binnen de school als gemeenschap en buiten de school. Een veelgebruikte uitdrukking bij burgerschapsvorming is 'leren door te doen en te ervaren'. Hoe geven wij invulling aan burgerschap?De gouden weken, Regels in de klas, inzet van de “Knaps”, Pestprotocol, Leerplein, Groenevoetstappen, Nationaalschool – en voorleesontbijt, Deweek van de pauze hap, Sociale betrokkenheid bij thuis situaties b.v. geboorte/scheiding, Kinderraad, Inzamelingsacties(goede doelen steunen), Gebruikmaken van diverse (social) media, Werken met Soemokaarten. LEES MINDER
Wij zorgen voor onszelf
Wij zorgen voor elkaar
Wij zorgen voor onze omgeving
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Noord voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Noord streeft naar een veilig klimaat waarin elk kind welkom is, ongeacht zijn of haar achtergrond. De school hecht veel waarde aan normen en waarden en een goed pedagogisch klimaat met orde en regelmaat, zodat kinderen zich veilig kunnen ontwikkelen. De visie van De Noord is gebaseerd op vier kernwaarden, waarvan veiligheid en sfeer, en samenwerking een grote invloed hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school hanteert drie basisregels: Wij zorgen voor onszelf, Wij zorgen voor elkaar en Wij zorgen voor onze omgeving. Deze regels gelden schoolbreed en zijn de leidraad voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Daarnaast maakt elke groep eigen klassenregels. Dit alles is omschreven in het omgangsprotocol, inclusief een pestprotocol en social media protocol, dat ter inzage ligt op school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Noord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Noord gebruikt Zien en Leerlijnen Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Noord?
Openbare Basisschool De Noord gebruikt Kwink en Rots & Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.