
De resultaten van Openbare Basisschool De Botter in Ridderkerk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Botter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Botter bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Botter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Basisschool De Botter
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets om dit niveau te meten. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, vastgesteld op 85%, dient als benchmark voor alle basisscholen. Wij streven ernaar dit minimum te overtreffen en alle leerlingen een solide basis mee te geven voor hun verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen: Ambitie van Basisschool De Botter
Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Wij zetten ons in om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt door de onderwijsinspectie bepaald op basis van de unieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en de onderwijskwaliteit continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Botter?
Op Openbare Basisschool De Botter in Ridderkerk krijgt elke leerling een passend schooladvies dat aansluit bij zijn of haar ontwikkeling en talenten. Onze school stimuleert een brede ontplooiing, van praktijkonderwijs tot het hoogste niveau van VWO. We analyseren de prestaties en potentie van elke leerling om een weloverwogen advies te geven voor de volgende onderwijsloopbaan. Ontdek hier de gedetailleerde verdeling van schooladviezen die onze leerlingen hebben ontvangen, een indicatie van de succesvolle doorstroom naar diverse middelbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Botter
Bij Openbare Basisschool De Botter in Ridderkerk hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling en het burgerschap van onze leerlingen. Wij zien het als onze kerntaak om kinderen op te voeden tot evenwichtige, democratische en participerende burgers die actief bijdragen aan de samenleving. Burgerschapskunde is een integraal onderdeel van onze onderwijsvisie en wordt op diverse manieren aangeboden. De kerndoelen voor burgerschap worden bereikt via vakken zoals wereldoriëntatie, taal en bewegingsonderwijs. Daarnaast zetten we vakoverstijgende aanpakken in, zoals onze 'Ontdekkingsreizen'. Voor de specifieke sociale vaardigheden maken we gebruik van de effectieve methode "Kwink". Deze methode leert kinderen hoe ze op een positieve manier met vrienden omgaan, uitdagende situaties het hoofd bieden en grenzen aangeven. Het draait om het ontwikkelen van sociale competenties die essentieel zijn voor succesvolle interacties. Burgerschap betekent voor ons vooral leren hoe we op een goede manier met elkaar omgaan. We leren kinderen hoe ze, ondanks verschillende achtergronden en levensvisies, vreedzaam en met wederzijds respect kunnen samenleven. Een open schoolklimaat waarin diverse meningen en perspectieven tot uiting komen, is hierbij cruciaal. We creëren een veilige omgeving waarin leerlingen hun eigen mening durven te vormen en te uiten, zelfs bij afwijkende standpunten. De Botter is een echte oefenplaats voor het leven. Naast onze intensieve samenwerking met Stichting Bram, stimuleren we oudere leerlingen om jongere kinderen te begeleiden bij activiteiten zoals de Koningsspelen, door samen voor te lezen of spelletjes te spelen. Onze leerlingen tonen ook zorg voor de natuur door ons Tiny Forest te onderhouden en actief deel te nemen aan afvalopruimacties. Jaarlijks organiseren we een inzamelingsactie voor een goed doel. Bovendien versterken we de band met de wijk door contacten te leggen tussen onze leerlingen en de bewoners van het Reijerheem.
Zelfacceptatie: Elk kind mag zichzelf zijn
Samenwerking: Samen leren en groeien
Empathie: Aandacht voor elkaar
Hoe bevordert Basisschool De Botter de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij De Botter hanteren we een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling. We voeren individuele kindgesprekken om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te bepalen en organiseren oudergesprekken om een compleet beeld van elk kind te krijgen. Onze samenwerking met Stichting Bram, die zorg en onderwijs biedt aan kinderen met een beperking, zorgt voor dagelijkse integratie en gezamenlijke activiteiten. Door deze inclusieve benadering leren kinderen van elkaar en bouwen ze waardevolle sociale vaardigheden op. We werken ook nauw samen met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf en een verzorgingstehuis, wat resulteert in diverse gemeenschappelijke activiteiten die de sociale interactie bevorderen. De eerste vijf weken van het schooljaar, onze 'Gouden Weken', staan volledig in het teken van het versterken van de groepssfeer en groepsdynamiek. Onze leerlingen maken gebruik van de methode Kwink, die hen leert omgaan met sociale situaties. Bovendien leren ze zorg te dragen voor hun omgeving en de natuur door de verzorging van ons eigen Tiny Forest.
Welke methoden en registraties gebruikt De Botter voor sociale opbrengsten?
Openbare Basisschool De Botter monitort sociale opbrengsten zorgvuldig met behulp van specifieke registratievormen. We maken gebruik van "Zien" en "Bosos" voor groep 1 en 2 om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen te volgen. Voor het sociaal-emotioneel leren zetten we diverse bewezen methoden in, waaronder "Rots & Water" en de populaire "Kwink" methode. Deze gecombineerde aanpak zorgt voor een gestructureerde en effectieve begeleiding van de sociale groei van elk kind.
- Registratievormen: Zien, Bosos (groep 1-2)
- Methoden sociaal-emotioneel leren: Rots & Water, Kwink
Wat zijn de kernwaarden die de sociale omgang op De Botter sturen?
De kernwaarden die centraal staan in de sociale omgang op Openbare Basisschool De Botter zijn: 'Het kind mag zichzelf zijn', 'Samen' en 'Aandacht'. Deze waarden vormen de basis voor een veilige, respectvolle en ondersteunende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.
Inspectierapport Basisonderwijs: De Botter Scoort Bovengemiddeld
Ontdek de kwaliteitsgarantie van Openbare Basisschool De Botter, waar elk kind recht heeft op excellent basisonderwijs. De Inspectie van het Onderwijs controleert periodiek scholen om te verzekeren dat het onderwijsniveau voldoet aan de wettelijke normen en verwachtingen. In maart 2024 heeft de Inspectie onze schoollocatie bezocht. Ze hebben bevestigd dat wij uitstekend onderwijs bieden aan al onze leerlingen. De resultaten tonen aan dat De Botter op alle wettelijke standaarden bovengemiddeld presteert, een erkenning van onze toewijding aan onderwijskwaliteit. Meer details over onze prestaties zijn te vinden via de inspectielinks.