
Schoolweging
De schoolweging van De Botter is 30,22 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,4% behaalt De Botter ruimschoots het fundamenteel niveau (signaleringswaarde 85%). Dit is een sterk punt, vooral gezien de leerlingenpopulatie: de score overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 95,7%. De intensieve rekenmethodiek en wekelijkse monitoring via het leerlingvolgsysteem dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 37% ligt onder de inspectienorm van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit vraagt om aandacht, met name voor taalvaardigheden zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school zet extra in op maatwerk voor leerlingen met een complexe thuissituatie, passend bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op hogere stromen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 14,3% havo/vwo. Tegelijkertijd is 10,7% vmbo-kl advies relatief hoog voor een school met deze schoolweging. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding (5,78) in leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Botter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Obs de Botter maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van CITO voor spelling, rekenen en technisch lezen en begrijpend lezen.. De leerlingen worden 2x per jaar methode-onafhankelijk getoetst. De intern begeleider analyseert met de leerkracht de vorderingen van de leerlingen en passen waar nodig de aanpak in de klas -op individueel niveau of op groepsniveau- aan. Ons doel is om zo hoog mogelijke reële resultaten te behalen, passend bij de mogelijkheden van ieder kind
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40,5% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,5% zit onder advies, wat wijst op zorgvuldige plaatsing. Deze cijfers onderstrepen het effect van de 'doorlopende leerlijnen' waarbij groep 8-leerlingen alvast wennen op VO-scholen.
Sociale ontwikkeling
Burgerschap Wij vinden het een taak van de school om onze leerlingen (mede) op te voeden tot evenwichtige, democratische, participerende, coöperatieve burgers van de samenleving. Burgerschapskunde is een deel van onze visie en is geïntegreerd in ons onderwijs. De voor burgerschap beschreven kerndoelen worden bereikt via het onderwijs in vakken als wereldoriëntatie, taal en bewegingsonderwijs en in vakoverstijgende aanpakken zoals Ontdekkingsreizen. Daarnaast maken wij voor de sociale vaardigheden gebruik van de methode “Kwink”. Hoe ga je om met vrienden en vriendinnen? Hoe ga je om met situaties die je lastig vindt? Hoe ga je om met kinderen die iets van jou willen wat jij niet wil? Allemaal vaardigheden die je in deze lessen leert. Burgerschap gaat in essentie over hoe we op een goede manier om kunnen gaan met andere mensen, het gaat erom dat we de kinderen leren hoe we vanuit onze verschillende achtergronden en visies vreedzaam en met respect voor elkaar kunnen samenleven. Een open schoolklimaat waarin verschillende meningen naar voren kunnen komen, verschillende perspectieven zichtbaar worden gemaakt en leerlingen de ruimte ervaren een eigen mening te ontwikkelen, dat veiligheid biedt om met afwijkende standpunten te kunnen komen, vinden wij hierbij heel belangrijk. Kinderen op De Botter komen terecht in een schoolomgeving die echt een oefenplaats is. Uitgebreid beschreven is al de intensieve samenwerking met Stichting Bram, maar we laten oudere kinderen ook onze jongere kinderen helpen/ begeleiden bij activiteiten als Koningsspelen, door ze aan elkaar voor te laten lezen of samen spelletjes te spelen. Onze kinderen dragen ook de zorg voor de natuur door te zorgen voor ons Tiny Forest en het opruimen van afval en we organiseren ieder jaar een activiteit voor een goed doel. Wij zijn ook een partner in de wijk en zorgen voor contacten tussen onze leerlingen en de bewoners van het Reijerheem. LEES MINDER
Het kind mag zichzelf zijn
Samen
Aandacht
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Botter voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Botter voert kindgesprekken, houdt oudervertelgesprekken, werkt samen met Stichting Bram, de peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en verzorgingstehuis. De school werkt met Gouden Weken en de methode Kwink. De kinderen leren zorgdragen voor hun omgeving en de natuur door de zorg voor het Tiny Forest.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Botter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Botter gebruikt Zien en Bosos voor groep 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Botter?
Openbare Basisschool De Botter gebruikt Rots & Water en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.