
Schoolweging
De schoolweging van De Bosweide is 35,29 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexe samenstelling van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 49,7% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 47,6% bij vergelijkbare scholen), overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 34,3%. Dit onderstreept een effectieve focus op maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (3,85% tegenover 1,01% regionaal). De verdeling toont een breed spectrum: 26,92% vmbo-advies (b/k), 26,92% vmbo-(g)t/havo, en 30,76% havo/vwo-advies. Dit weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bosweide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn belangrijk voor de leerkracht om het onderwijs bij te sturen, indien nodig. Ze worden ook gebruikt om ouders te informeren over de ontwikkeling van hun kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,24% van de leerlingen presteert onder advies (vergeleken met 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desalniettemin scoort 27,59% boven advies, wat duidt op adequate doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
We dragen zorg voor een veilig pedagogisch klimaat waarbinnen de verschillen tussen kinderen worden geaccepteerd en gerespecteerd. Elk kind heeft zijn / haar eigen mogelijkheden en onmogelijkheden op cognitief en sociaal- emotioneel gebied. Acceptatie van en begrip voor de kinderen is de basis van de zorg. Elk kind moet gezien, gehoord en begrepen worden. We werken aan de basisbegrippen: Autonomie, Competentie en Relatie.
Je mag altijd zijn wie je bent
Elk kind heeft een talent
We leren en spelen samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bosweide voor sociale ontwikkeling?
In de groepen 1 tot en met 8 worden Rots & Water lessen gegeven om de kinderen een goede basis te bieden in het sociaal emotioneel leren. De leerkrachten zijn getraind om deze lessen te geven en worden ondersteund door de drie gecertificeerde Rots & Water trainers binnen de school. Er wordt wekelijks gewerkt aan de vuistregels van Openbare Basisschool De Bosweide: Wat je zelf niet leuk vindt, moet je ook niet bij een ander doen! We letten erop dat plagen geen pesten wordt! We zijn zuinig op al onze spullen! Luisteren naar elkaar is belangrijk! Naar school gaan moet leuk zijn voor iedereen! Er wordt met elkaar in gesprek gegaan naar aanleiding van de actualiteit of wat voor een specifieke groep van belang is.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bosweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bosweide gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bosweide?
Openbare Basisschool De Bosweide gebruikt de Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.