Christelijke Basisschool de Bongerd in Ridderkerk - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Bongerd Ridderkerk is 29,74 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 97.1544%
Streefniveau
Een opvallende 65,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Streefniveau
Score: 65.4471%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweezijdig beeld: 25,8% havo en 12,9% vwo versus 16,1% vmbo-b. Het hoge aandeel vmbo-b adviezen (dubbel zo hoog als het regionaal gemiddelde) reflecteert de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd laat 38,7% van de leerlingen een advies voor havo of hoger zien, wat aansluit bij de sterke focus op cognitieve ontwikkeling in het schoolprofiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Longitudinaal onderzoek toont een groei van 4,1% in rekenvaardigheden tussen groep 7 en 8, mogelijk dankzij de geïntroduceerde rekencoaches in 2021. De taalresultaten blijven met 175,58 stabiel boven vergelijkbare scholen in Zuid-Holland (+0,8%).
Toets | De Bongerd Ridderkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.58 | 175.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (25%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Mogelijk wijst dit op uitdagingen in advisering of doorstroombegeleiding. Positief is echter dat 67,9% van de leerlingen het verwachte niveau haalt, in lijn met nationale trends.
Sociale ontwikkeling
Schoolleiding en leerkrachten dragen zorg voor een veilige omgeving. Dat betekent dat de school zorgt voor een sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school. Wat wij heel belangrijk vinden is wederzijds respect tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Luisteren naar elkaar en rekening houden met de ander! De school heeft een veiligheidsplan gericht op het voorkomen van incidenten. Wij hebben een veiligheidscoördinator als aanspreekpunt op het gebied van pesten en het coördineren van het beleid tegen pesten. LEES MINDER
veilig schoolklimaat
duidelijke regels en afspraken
gelukkige kinderen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Bongerd voor sociale ontwikkeling?
Kinderen leren en ontwikkelen op Christelijke Basisschool de Bongerd competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school en het verbeteren van de leerprestaties. Aan het einde van de basisschool hebben onze kinderen zich sociaal ontwikkeld om optimaal deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk verkeer. Zij kunnen omgaan met de eigen emoties en die van anderen. In toenemende mate worden de kinderen verantwoordelijk gemaakt voor hun doen en laten. Na acht jaar hebben onze leerlingen zich ontwikkeld op het gebied van zelfvertrouwen, zelfkennis, respect, normbesef, verantwoordelijkheid en positief gedrag. Aan de hand van thema's werken we structureel aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Voorbeelden van thema's zijn: Luisteren naar elkaar, Pesten en plagen, Samenwerken, Social Media, Jezelf kennen en begrijpen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Bongerd gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Op School.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Bongerd?
Christelijke Basisschool de Bongerd gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Gedragsprotocol CBS De Bongerd.