
Schoolweging
De schoolweging van De Klimop Ridderkerk is 34,47 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.55% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95.71%), toont het robuuste basisvaardighedenonderwijs, vooral opvallend bij een relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% en het vergelijkingsgemiddelde van 57.3%. Dit reflecteert effectieve differentiatie, gezien de complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 34.47.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel combineert praktijkgericht en theoretisch onderwijs: 35.29% vmbo-k (vs. 9.17% regio) en 29.41% havo/vwo-advies (17.65% havo + 17.65% havo/vwo). Opvallend is het hoge percentage vso/praktijkonderwijs (11.76% vs. 1.13% landelijk), passend bij de schoolweging. De brede adviesrange onderstreept maatwerk in leerlingbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klimop Ridderkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.84 | 175.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Klimop streeft naar hoge opbrengsten op leergebied. Om deze hoge opbrengsten te realiseren moeten we weten waar kinderen staan om de volgende stap te kunnen voorbereiden. Om dat te kunnen doen gebruiken we objectieve, genormeerde meetinstrumenten. Deze meetinstrumenten hebben we ondergebracht in een webbased leerlingvolgsysteem. Met het Leerling in beeld/ Kindbegrip leerlingvolgsysteem primair onderwijs (LOVS) volgen we de vorderingen van individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs op school van groep 3 tot en met 8. Om de brede ontwikkeling te volgen wordt er in de kleutergroepen gebruikgemaakt van het Schatkist registratiesysteem. Wat we kort gezegd willen bereiken is het komen tot een beredeneerd aanbod door gericht te observeren en te signaleren en daarnaast opbrengsten, die specifiek zijn voor de groep, goed in kaart te brengen. Zo kan de leerkracht het leerstofaanbod aanpassen aan de mogelijkheden van de leerlingen en de mogelijkheden van de klas.De observatie-items zijn gebaseerd op de leerlijnen van de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling). Als een kind op een observatie-item niet voldoende scoort, wordt dit item doorgeschoven naar de volgende observatie. De leerkracht kan op deze manier de zorg goed afstemmen.De observaties vinden plaats in de dagelijkse onderwijssituaties. In die situaties vindt immers het leren plaats, dus daar moeten we zijn om betekenisvolle informatie te verkrijgen. Hoe snel pakt het kind de instructie op, welke instructiebehoeften heeft het kind, hoe leert het kind, op welke wijze vindt de transfer van het geleerde naar andere situaties plaats? Het gaat er niet alleen om welke leerstof het kind beheerst en welke gedragingen het kind laat zien, maar ook op welke manier de informatieverwerking of een gedragsverandering plaatsvindt. We kijken dus niet alleen naar ‘wat’, maar ook naar ‘hoe’. Opvallende ontwikkelingen van leerlingen worden besproken tijdens de leerlingbespreking en groepsbespreking met de intern begeleider en natuurlijk, in het verlengde daarvan, met ouders. Naast schatkist kijken wij specifiek naar taal en rekenvoorwaarden, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken wij ZIEN!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 18.75% boven advies scoort. Deze resultaten benadrukken de zorgvuldige advisering en aansluiting bij het voortgezet onderwijs, mogelijk versterkt door het Leerling in Beeld-volgsysteem.