
Schoolweging
De schoolweging van De Driemaster Ridderkerk is 27,26 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Driemaster uitstekend. Dit percentage overstijgt zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienorm voor het streefniveau ruimschoots: 70,6% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt ook significant boven het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%, wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 30% vwo-advies tegenover 18,6% landelijk. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 40% vmbo-(g)t-advies (vergeleken met 16,5% bij andere scholen). Deze tweeledige focus sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,26) en de brede sociale samenstelling van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driemaster Ridderkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.57 | 175.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn onderdeel van de cyclus handelingsgericht werken. Aan de hand van opbrengstgericht passend onderwijs brengen wij de schoolresultaten en bijbehorende instructieniveaus in beeld. Naar aanleiding van deze resultaten maakt de leerkracht een plan van aanpak voor zijn groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (15% tegen 11,8% landelijk). Daarnaast presteert 15% boven het advies, wat het accuratere adviesproces en goede doorstroombegeleiding onderstreept. De school scoort hiermee gelijk aan landelijke trends voor 'op advies' (70%).
Sociale ontwikkeling
Op De Driemaster heeft de leerling geleerd dat hij door zelf na te denken en te onderzoeken, in samenwerking met anderen, stap voor stap verder komt in het ontdekken hoe Gods geweldige wereld in elkaar zit. Hij heeft ook geleerd wie hij zelf is en welke plek hij mag innemen in de maatschappij en in het Koninkrijk van God. De leerling kan echte problemen en kwesties door middel van kritisch handelen en denken onderzoeken in spel-en onderzoeksactiviteiten. Hij is daardoor in staat om zelf antwoorden op vragen te vinden. Hij weet welke wegen hij daarvoor moet bewandelen en welke bronnen hij kan raadplegen om oplossingen te vinden. Hij verstaat de kunst om mensen te benaderen en te ondervragen en is vervolgens in staat om uit een hoeveelheid informatie de essentie te halen. De leerling heeft plezier in het leren en zoeken naar oplossingen. Deze leerling wil graag leren, is actief betrokken en weet waar hij de ander voor nodig heeft. We zijn betrokken op de wereld om ons heen, om die te ontdekken en er ook onze bijdrage aan te leveren. We helpen mee om de buurt schoon te houden. We zamelen geld in voor goede doelen die passen bij onze christelijke identiteit. We zijn betrokken bij nationale gedenkdagen zoals de herdenking op 4 mei. We ontvangen graag gasten op school die ons iets vertellen over hun wereld. We gaan natuurlijk naar de bibliotheek. We gaan bij elk thema op excursie in Gods geweldige wereld. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Driemaster voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Driemaster werkt aan sociale ontwikkeling door middel van een wekelijkse les uit de Kanjertraining (passend bij de schoolvisie), twee keer per jaar Kanvas-invulling, burgerschap in de praktijk (schoonmaakacties in de wijk, adoptie oorlogsmonument, steun aan projecten en goede doelen), en kernwaarden die in overleg met het team zijn bepaald.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Driemaster gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Driemaster?
Basisschool De Driemaster gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertrainingen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.