De Bloeiende Betuwe
Rhenoyseweg 34
4152 EL Rhenoy

Schoolweging

Schoolweging
27.11
Spreiding
5.59

De schoolweging van De Bloeiende Betuwe is 27,11 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, scoort de school uitstekend. Dit ligt 1,6% hoger dan vergelijkbare scholen en ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruimschoots: 68,4% van de leerlingen behaalt dit hogere rekenniveau, tegenover een inspectienorm van 51,8%. Dit is 5% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallend hoog percentage van 37,5% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (18,6%). Ook het gecombineerde vmbo-(g)t/havo-advies (12,5%) ligt boven regionale benchmarks. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bloeiende BetuweGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de middenmeting (januari/februari) en de eindmeting (juni/juli) van het leerlingvolgsysteem IEP. De resultaten van deze methode-onafhankelijke toetsen vormen samen met de methodetoetsen, de observaties van de leerkrachten en het werk van de leerlingen, de input van de groepsplannen waar de leerkrachten mee werken. De groepsplannen vormen een belangrijke basis voor de leerkrachten om te bepalen welke onderwijsaanpak (instructie en materialen) het beste aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. Meerdere keren per jaar wordt met de intern begeleider geëvalueerd en gekeken of het aanbod per leerling nog steeds passend is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,9% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (76,5% vs. 62,9% gemiddeld) benadrukt de nauwkeurigheid van de advisering. De school profileert zich hiermee als betrouwbare doorstroompartner.

Sociale ontwikkeling

Op De Bloeiende Betuwe werken wij met Kwink. Kwink is volledig online lesmateriaal en bedoeld voor de hele school, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Met behulp van Kwink leert ieder kind belangrijke lessen voor het leven. Het oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Naast Kwink werken we met De Gelukskoffer. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk.7 thema’s keren in iedere groep terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Erkenning en waardering

Wat is de werkwijze van De Bloeiende Betuwe voor sociale ontwikkeling?

Met Kwink en De Gelukskoffer willen we het volgende bereiken: De leerkracht wordt gerespecteerd, pestproblemen worden hanteerbaar en lossen op, leerlingen durven zichzelf te zijn, leerlingen voelen zich veilig, leerlingen voelen zich betrokken bij elkaar, leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen en leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de registratielijsten van Kindbegrip in. Bijzonderheden worden besproken en verwerkt in een handelingsplan of groepsplan.

Welke registratievormen gebruikt De Bloeiende Betuwe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bloeiende Betuwe gebruikt Hart & Handen van IEP en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bloeiende Betuwe?

De Bloeiende Betuwe gebruikt De Gelukskoffer en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.