
Schoolweging
De schoolweging van Montessori Basisschool Rhenen is 28,50 , met een spreiding van 8,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school presteert uitstekend op het fundamenteel niveau: 95,24% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ook al ligt het percentage net onder het regionale gemiddelde van 96,37%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 55,95% scoort de school ruim boven haar inspectienorm van 48,6% voor het streefniveau. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde van 60,51%, toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger referentieniveau behaalt dan basaal vereist.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 33,33% vwo-advies (significant hoger dan de regio met 18,61%), maar ook 16,67% vmbo-b/k advies. De combinatie van hoogwaardige doorstroom (havo/vwo: 16,67%) en aandacht voor praktische routes weerspiegelt de montessorifilosofie van ontwikkelingsgericht onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessori Basisschool Rhenen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: slechts 5,88% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 76,47% volgt het geadviseerde niveau (vs. 62,93% regio), wat duidt op zorgvuldige plaatsing. De 17,65% bovenadvies toont leerlingen die hun potentie overtreffen, mogelijk door kleinschalige begeleiding.