Basisschool Meander

De resultaten van Basisschool Meander in Reuver

Current section: resultaten
Sint Jozefweg 28
5953 JN Reuver

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Meander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool Meander

Schoolweging
32.47
Spreiding
5.69

De schoolweging van Meander Reuver is 32,47 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

De school scoort met 93,3% ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit blijft consistent door de jaren heen, zelfs tijdens coronajaren. De focus op basisvaardigheden in het onderwijsconcept lijkt hier succesvol uit te pakken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

93,3% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau (landelijk: 94,8%). Het streefniveau van 43,3% overtreft de inspectienorm (41,2%), wat opmerkelijk is gezien de hoge schoolweging. Deze prestaties onderstrepen de effectiviteit van de extra ondersteuning voor taal en rekenen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Meander?

28,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, gevolgd door 25% havo-advies. Opvallend is het hogere percentage vwo-adviezen (7,1%) vergeleken met vergelijkbare scholen (5,6%). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het theoretische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeander ReuverGemeente AmsterdamNederland
LIB172.06171.12175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken zowel methode als methode onafhankelijke toetsen om de verschillende metingen te doen. Deze toetsen worden vanaf groep 3 afgenomen. De methode afhankelijke toetsen zijn toetsen die meermaals per jaar plaatsvinden en ons, ouders en kinderen laten zien hoe de ontwikkeling van het kind verloopt ten opzichte van zichzelf en ten opzichte van het landelijk gemiddelde. In groep 1-2 worden de observaties en activiteiten gevolgd in een digitale leeromgeving. Hiervoor gebruiken wij het systeem van mijnkleutergroep.nl Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt. De begeleiding wordt daarop afgestemd. De groepsleraar bespreekt met de ouders en met de teamleider de ontwikkelingen. Indien nodig wordt er een speciaal plan opgesteld voor uitvoering binnen de eigen groep of buiten de groep. Wij hanteren daarbij een aanpak, genaamd: handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Binnen deze aanpak is het belangrijk dat, in samenspraak met ouders, gezocht wordt naar risico’s en belemmerende factoren bij de ontwikkeling van de kinderen. Maar we zoeken ook naar de beschermende en compenserende factoren, die het kind helpen om vooruit te kunnen. We zoeken dus vooral naar positieve bouwstenen om het kind te helpen als de ontwikkeling vertraagt of stagneert. In oudergesprekken brengen de leerkracht en het kind de ouders op de hoogte van de ontwikkelingen

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Meander in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,2% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,3%), wat de kwaliteit van de advisering benadrukt. Het percentage onderadvisering (17,9%) is weliswaar hoger dan landelijk (11,8%), maar verklaarbaar door de complexe leerlingenpopulatie. De school zet daarom extra in op doorstroomcoaching, zoals blijkt uit het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

De school besteedt aandacht aan het aanleren en uitbouwen van sociale vaardigheden bij kinderen. Dit wordt vormgegeven binnen een pedagogisch klimaat waarin respectvol reageren en handelen belangrijke uitgangspunten zijn. Wij besteden met de start van het schooljaar aandacht aan de gouden weken. Tijdens deze gouden weken staat de groepsvorming en de sociaal emotionele ontwikkeling binnen de nieuwe groep centraal. Alle groepen krijgen 2-3x per jaar een sessie 'groepsgeluk'. De teamleiders zullen deze sessies verzorgen. Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep.Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen. Wij geloven erin dat ieder kind vanuit zijn of haar talenten mag/kan groeien tot zijn beste ik. Hiervoor maken wij gedurende het jaar gebruik van de theorieën van Mindset. Vanuit onze kernwaarde veiligheid dragen wij uit dat ieder kind welkom is op onze school. Dit doen we door bij de start van de dag de kinderen en ouders goedemorgen te wensen bij het betreden van het schoolplein. LEES MINDER

Samen en doelgericht proces

Veiligheid en deskundigheid

Doorgaande lijn

Wat is de werkwijze van Basisschool Meander voor sociale ontwikkeling?

De school besteedt aandacht aan het aanleren en uitbouwen van sociale vaardigheden bij kinderen, in een pedagogisch klimaat waarin respectvol reageren en handelen belangrijk zijn. Aan het begin van het schooljaar wordt aandacht besteed aan de gouden weken en schoolregels. Tijdens deze gouden weken staan groepsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. De school gelooft dat ieder kind vanuit zijn of haar talenten mag groeien. Hiervoor wordt gedurende het jaar gebruik gemaakt van de theorieën van Mindset. Vanuit de kernwaarde veiligheid wordt uitgedragen dat ieder kind welkom is. Binnen de school is een expertisegroep sociaal-emotionele ontwikkeling, een team van leerkrachten dat zich specialiseert en jaarlijks nieuwe doelen opstelt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt de volgende registratievormen: Zien, mijnkleutergroep.nl en de Leerling In Beeld vragenlijst SEO.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Meander?

De school gebruikt de volgende methoden: SOEMO-kaarten, Gouden weken, Rots en Water en Groepsgeluk.