Christelijke Basisschool de Borgwal
De Hokhorst 2
3927 GX Renswoude

Schoolweging

Schoolweging
30.07
Spreiding
5.39

De schoolweging van De Borgwal Renswoude is 30,07 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort de school ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit resultaat overtreft ook het vergelijkingsmateriaal (57,3%), wat duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 36% havo en 12% vwo, samen goed voor bijna de helft van de uitstroom. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,1% havo en 18,6% vwo wordt geadviseerd. De 20% vmbo-k adviezen zijn aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (9,2%), wat past bij de bredere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Borgwal RenswoudeGemeente AmsterdamNederland
LIB173.37173.58175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden per leerling, per groep en voor de hele school gebruikt om te analyseren hoe leerlingen, groepen en leerkrachten een zo passend mogelijk onderwijs krijgen en bieden. De analyse per leerling en per groep wordt gedaan door de leerkracht in overleg met de Intern Begeleider(s). De analyse per groep en voor de hele school worden geanalyseerd door de Intern Begeleiders en de directie, in samenspraak met alle leerkrachten. De toetsen die we hier halfjaarlijks voor afnemen zijn van CITO, de LOVS toetsen, voor de vakken Rekenen-Wiskunde, Spelling, Begrijpend Lezen, Studievaardigheden, Rekenen Basisbewerkingen, DMT (DrieMinutenToets) en de AVI (voor alle leerlingen individueel). Door deze toetsen en analyses houden we constant zicht op het niveau van leerlingen, groepen en school t.o.v. andere leerlingen, groepen en scholen in Nederland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (9,1% vs. 11,8% landelijk). 31,8% van de leerlingen presteert boven hun advies – een sterke prestatie die aansluit bij het intensieve monitoren van leerlijnen zoals beschreven in het schoolplan. Dit succes onderstreept de effectiviteit van de doorstroombegeleiding.