Christelijke Basisschool De Regenboog
Greidweide 1
2811 JK Reeuwijk

Schoolweging

Schoolweging
28.72
Spreiding
6.75

De schoolweging van De Regenboog Reeuwijk is 28,72 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.78% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name in begrijpend lezen en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 96.37%, wat aantoont dat De Regenboog aansluit bij het nationale niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.23% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. De scores liggen iets onder het vergelijkingsgemiddelde (60.51%), maar tonen consistent hoge resultaten gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in taal en rekenen via het 'ontdekkend leren'-programma draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 30% vmbo-(g)t/havo, 16.67% vwo, en 13.33% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3.33% vmbo-b vs. 5.52% regionaal), wat past bij de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen. De 6.67% havo/vwo-adviezen zijn lager dan regionale trends (10.93%), mogelijk door bewuste advisering richting definitieve niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Regenboog ReeuwijkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsen, observaties, analyse van het werk van de kinderen, kind- en oudergesprekken worden de onderwijsbehoeftes van de leerlingen bepaald en centraal gesteld. Deze onderwijsbehoeftes worden door de leraar vastgelegd in een groepsoverzicht. Op basis van het groepsoverzicht maakt de leerkracht voor de vakken rekenen, spelling, en lezen (technisch en begrijpend) een groepsplan. Dit is een levend document, dat gedurende het jaar na de methodetoetsen met behulp van blokplanningen weer bijgesteld wordt. Het groepsoverzicht en groepsplan van juni/juli vormen de leidraad voor de overdracht naar de volgende groep. Halverwege en aan het einde van het schooljaar nemen we de Leerling in Beeld toetsen van het Cito af. De resultaten van de toetsen worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem (LVS) om zo de voortgang van de ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Naast de halfjaarlijkse Cito-toetsen gebruiken we ook de toetsen vanuit de methodes om de ontwikkeling van de leerlingen te evalueren. De resultaten van de verschillende toetsen geven informatie over: de individuele leerling; het groepsgemiddelde en het schoolgemiddelde. Zie ook: Leerling in Beeld

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

37.84% van de leerlingen presteert boven het advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.27%. Slechts 5.41% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat het accuraat inschatten van potentieel benadrukt. Deze resultaten ondersteunen het beleid van tussentijdse bijstellingen na doorstroomtoetsen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen kunnen zich op een positieve manier handhaven ook als de omstandigheden stressvol zijn. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijk, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, ontkenning, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kinderen hebben ondersteuning nodig bij relationele en seksuele vorming, zodat ze op seksueel gebied verantwoorde keuzes kunnen maken en weerbaar zijn. LEES MINDER

Veiligheid: vertrouwen en rust

Wederzijds respect

Sociale redzaamheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van groep 1 t/m 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf een leerlingenvragenlijst in. Bij zorgen wordt een kindgesprek gevoerd en een analyse gemaakt. De resultaten worden besproken in oudergesprekken. Indien nodig wordt een hulpplan opgesteld met de ouders en de leerling. De leerlingenvragenlijst wordt in maart nogmaals ingevuld om het effect van de hulp te meten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog?

Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt de Kanjer trainingen en Kriebels in je buik voor sociaal-emotioneel leren.