Basisschool De Venen
Hooiweide 2
2811 JE Reeuwijk

Schoolweging

Schoolweging
26.52
Spreiding
6.55

De schoolweging van De Venen is 26,52 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score blijft al tien jaar stabiel, ondanks de groeiende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 70% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit reflecteert de sterke focus op maatwerk en cognitieve ontwikkeling, mede mogelijk gemaakt door het specifieke IB-HB-programma voor hoogbegaafden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een academische focus: 81% van de leerlingen (2023-2024) stroomde door naar havo/vwo, waarvan 62% naar vwo. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 1% ruim onder het regionale gemiddelde (5,52%). Deze resultaten sluiten aan bij het hoogwaardige aanbod voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VenenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen: De methode gebonden toetsen - dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen. De methode onafhankelijke toetsen - dit zijn de IEP-toetsen. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar afgenomen (E-toetsen). Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een trendanalyse. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Vervolgens worden deze interventies in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de zorgsignalen plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 32,2% bovenadviezers zijn. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces door de doorverwijscommissie, waarbij ook groep 7-leerkrachten betrokken zijn.

Sociale ontwikkeling

Rots & Water School is een sociale speeltuin. Kinderen leren en oefenen het leven op onze school. Het is de taak van onze school om ze daarbij te begeleiden. Dit doen we onder andere door het aanbieden van Rots & Waterlessen. Het Rots & Water programma kan worden beschouwd als een weerbaarheids -programma en anti-pest-programma, maar dan één dat zich onderscheidt van andere programma’s door zijn meervoudige doelstelling en het bredere pedagogische perspectief waarbinnen de training van weerbaarheid samen gaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. Weerbaarheid en sociale vaardigheden, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind. Kindbegrip Signaleren, analyseren en handelen. Kindbegrip van ParnasSys helpt ons om deze signalen te structureren zodat er altijd overzicht is. Met behulp van deze planmatige aanpak bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die dat écht nodig hebben. Kindbegrip bestaat uit twee onderdelen: sociaal-emotioneel leren (SEL) en de monitor sociale veiligheid (MSV). Deze onderdelen geven zicht op de belangrijke onderwerpen: sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid. Monitor Sociale veiligheid Elk kind moet zich veilig voelen op school. Met de monitor sociale veiligheid volg je de sociale veiligheid op school. De leerlingen (vanaf groep 7) vullen zelf de vragenlijsten in. De uitkomsten kunnen een aanleiding zijn om het gesprek aan te gaan over bepaalde thema’s binnen een groep. Gegevens worden uitgewisseld met de onderwijsinspectie. Dit gebeurt om aan de Zorgplicht sociale veiligheid te voldoen. LEES MINDER

Relatie

Autonomie

Competentie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Venen voor sociale ontwikkeling?

Leerlingen van Basisschool De Venen volgen regelmatig Rots & Waterlessen, afgestemd op de behoefte van de groep of individuele leerlingen. Deze lessen worden gegeven door eigen Rots & Water geschoolde leerkrachten. Jaarlijks meten we de schoolbeleving van leerlingen in groep 7 en 8 middels de Meting Sociale Veiligheid, waarvan de resultaten worden meegenomen in een jaarlijkse trendanalyse. Indien nodig kunnen leerlingen worden doorverwezen naar kindercoach Cynthia Seriese, die twee dagdelen per week op school aanwezig is en zich richt op beïnvloeding van handelen, voelen en denken. Ouders moeten altijd toestemming geven voor de hulp van Cynthia.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Venen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Venen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, toetsen IEP LVS op het gebied van hart en handen, sociogrammen (midden- en bovenbouw), Mijn Kleutergroep en Kindbegrip (groep 3 t/m 8).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Venen?

Basisschool De Venen gebruikt de Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.