
Schoolweging
De schoolweging van Trije Doarpen Skoalle is 28,80 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,4% behaalt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks complexere omstandigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 48,6%. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de schoolweging. Toch overtreft 22,2% van de leerlingen hun advies in het VO, wat duidt op ontwikkelpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een tweedeling: 25% vmbo-k en 25% vmbo-(g)t adviseren, gecombineerd met 8,3% vwo. De focus ligt op midden- en bovenkant vmbo, waarbij de praktische leerweg met 8,3% vmbo-b onder het regionaal gemiddelde (5,52%) blijft. De combinatievmbo-(g)t/havo (8,33%) en havo (16,67%) benadrukt doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Trije Doarpen Skoalle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Meten en vergelijken van prestaties is nodig. In de eerste plaats om te kijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces zich per leerling en/of per groep ontwikkelt, daarnaast geeft het de leerkracht informatie hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen extra of speciale aandacht/hulp nodig hebben. De leerresultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Naast methode-gebonden toetsen worden twee keer per jaar de methode onafhankelijke Leerling in Beeld toetsen afgenomen en geanalyseerd. Daarnaast maken we gebruik van AVI (Analyse van Individualiseringsvormen) en Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel. Bij de kleuters worden de vorderingen gevolgd met behulp van observaties van de leerlijnen ParnasSys. De resultaten van de methode gebonden toetsen worden regelmatig geëvalueerd en leiden tot dagelijkse bijstellingen in het onderwijsaanbod. De resultaten van de methode onafhankelijke toetsen geven aanpassingen aan voor de langere termijn. Wij toetsen ieder schooljaar vorderingen op het gebied van taal, lezen, spelling, rekenen/wiskunde en sociaal-emotionele ontwikkeling. Naar aanleiding van de analyses worden acties uitgezet waar nodig. Dit kan betekenen dat leerlingen extra of andere begeleiding krijgen. Blijkt uit de resultaten dat een groep onder het gemiddelde scoort, dan proberen we de oorzaken daarvan te achterhalen en indien mogelijk deze te verhelpen door bijvoorbeeld de gebruikte methode of de manier van lesgeven onder de loep te nemen. Het kan ook zijn dat dit het maximale is wat leerlingen kunnen presteren. Beide komen voor bij ons op school. Ontwikkeltijd in groep 1 en 2 Om kleuters een passend ontwikkeltraject te bieden, wordt een kleuter nauwkeurig gevolgd aan de hand van observaties en toetsen. Sommige kleuters hebben een langere, andere kleuters een kortere ontwikkeltijd nodig. Wanneer een leerling 4 jaar is geworden, wordt de leerling geplaatst in groep 1. Afhankelijk van de maand waarin uw kind is geboren, gaat hij/zij na de zomervakantie naar groep 2 of blijft in groep 1. Jarig (4 jaar) in september - december: Deze leerlingen beginnen in groep 1. De ontwikkeling (observaties van de leerkracht, resultaten binnen het Digikeuzebord) is bepalend in hoeverre ze na de zomervakantie kunnen doorstromen naar groep 2 of dat ze nog een jaar in groep 1 blijven. Ouders worden hier tijdig door de groepsleerkracht over geïnformeerd. Jarig (4 jaar) na december: Deze leerlingen beginnen in groep 1. Aangezien ze na december zijn geboren, blijven ze na de zomervakantie (dus in het volgend schooljaar) ook in groep 1. De overgang van groep 2 naar groep 3 Observaties en uitslagen van toetsresultaten liggen ten grondslag aan de beslissing of leerlingen doorstromen naar groep 3. Voordat een leerling doorstroomt naar groep 3, moet deze zich een aantal basisvaardigheden hebben eigengemaakt. Naast dat de leerling er ‘cognitief’ aan toe is, moet het ook beschikken over vaardigheden als: opdrachten kunnen uitvoeren goede werkhouding en concentratie hebben en een mate van zelfstandigheid laten zien. Daarnaast moet een leerling er sociaal-emotioneel ook aan toe zijn om de volgende stap te zetten. Verlengde leer- en ontwikkeltijd groep 3 t/m 8 Een verlengde leertijd in de groepen 3 tot en met groep 8 is wenselijk mits het een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van de leerling en een hoger ontwikkelingsniveau garandeert. Er wordt een plan gemaakt waarin staat wat er in dat extra jaar bereikt moet worden. Er wordt aangesloten bij wat de leerling al beheerst. De uiteindelijke beslissing in welke groep de leerling wordt geplaatst ligt in alle gevallen bij de school. De ouders worden te allen tijde in een vroeg stadium bij deze beslissing betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven regionaal gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (11,11%) ligt gelijk aan landelijk gemiddeld. De 11,11% bovenadvies relateert aan de intensieve Plaatsingswijzer-systematiek en warme overdracht naar VO-scholen.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Onze ambities zijn: 1. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling; 2. Onze school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling; 3. Onze school beschikt over een Leerlingvolgsysteem (LVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling; 4. Op onze school wordt niet gepest. LEES MINDER
Wij gaan correct met elkaar om
Wij gaan prettig met elkaar om
Ik verbeter de omgang
Wat is de werkwijze van Trije Doarpen Skoalle voor sociale ontwikkeling?
Trije Doarpen Skoalle werkt vanaf het begin van het schooljaar actief aan de sociale competenties van leerlingen volgens de methodiek 'De Gouden Weken'. De eerste weken staan in het teken van groepsvorming, met werkvormen die de groepsstructuur en interactie bevorderen. Dit legt de basis voor een goede sfeer en duidelijke afspraken. Het hele schooljaar wordt gewerkt met 'Groepsdynamisch Onderwijs' en duidelijke schoolafspraken over omgang en werkhouding. De school beschrijft in het informatieboekje 'Prettig omgaan met elkaar' hoe de omgang tussen kinderen verbetert. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst in van 'Leerling in Beeld' om de ontwikkeling te volgen, net als de leerlingen van groep 6, 7 en 8. Het omgangs- en pestprotocol is leidend bij ongewenst gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Trije Doarpen Skoalle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Trije Doarpen Skoalle gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.