Basisschool De Hoge Waai in Raamsdonk

De resultaten van Basisschool De Hoge Waai in Raamsdonk

Current section: resultaten
Kerkstraat 33
4944 Raamsdonk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Hoge Waai, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Hoge Waai bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Hoge Waai bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau door Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland en toont de basiskwaliteit aan.

Grafiek

Grafiek laden...

Bereiken van het Streefniveau: Ambitie voor Elke Leerling

Het streefniveau biedt een uitdaging bovenop het fundamentele niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken bij het verlaten van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Hoge Waai?

Op Basisschool De Hoge Waai hanteren we een zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies, waarbij we de ontwikkeling van elke leerling centraal stellen. Onze aanpak begint met input van ervaren leerkrachten uit groep 6 en 7, die aan het einde van het schooljaar hun inschatting van het schooladvies delen met de leerkrachten van groep 8. Deze waardevolle inzichten worden aangevuld met de resultaten van Cito-toetsen, die we interpreteren binnen een ontwikkelingsperspectief. Daarnaast nemen we de prestaties op methodegebonden toetsen en de algemene werkhouding van de leerling mee. Denk hierbij aan factoren zoals de kwaliteit van het huiswerk, het initiatief bij taken, de concentratie en de actieve betrokkenheid bij de lesstof. Alle verzamelde gegevens worden grondig besproken met de Intern Begeleider (IB-er). Indien nodig, vindt er een tweede gespreksronde plaats om een compleet beeld te vormen. In januari presenteren we een voorlopig advies, dat wordt toegelicht tijdens adviesgesprekken met ouders en leerlingen. Na ontvangst van de resultaten van de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Ook bij dit definitieve advies bieden we, indien gewenst, een gesprek aan om alle vragen te beantwoorden en de schoolkeuze te ondersteunen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Bloeiende Kinderen op Basisschool De Hoge Waai

Op Basisschool De Hoge Waai geloven we sterk in het belang van sociaal-emotioneel welbevinden voor het algehele succes van onze leerlingen. Daarom integreren we structureel en doelgericht aandacht voor de sociale ontwikkeling in ons dagelijks onderwijs. Ons doel is om kinderen op te leiden tot zelfstandige en verantwoordelijke individuen die goed voor zichzelf kunnen zorgen en positieve relaties opbouwen met hun omgeving. Dit bereiken we niet alleen met specifieke lesmethoden, maar vooral door onze leerkrachten als inspirerende voorbeelden te laten fungeren. Onze leerkrachten creëren een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar, met respect en begrip. Door zelf het goede voorbeeld te geven in interactie met de leerlingen, stimuleren we positief sociaal gedrag en een gezonde ontwikkeling.

Respect voor elkaar: Een fundament van onze schoolgemeenschap.

Elkaar zien en erkennen: We stimuleren empathie en wederzijds begrip.

Actief burgerschap: We leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor zichzelf en hun omgeving.

Hoe bevordert Basisschool De Hoge Waai de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Hoge Waai zet vol in op de sociale ontwikkeling door structurele en systematische aandacht. Vanaf schooljaar 23-24 implementeren we 'De Vreedzame School', een uitgebreide methode die sociale competenties versterkt. De voortgang van sociale vaardigheden wordt nauwkeurig bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem. Dit stelt ons in staat om zowel de groepsprocessen als de individuele groei van leerlingen te monitoren en te bespreken. Deze evaluaties vinden plaats tijdens overlegmomenten tussen de leerkracht en de intern begeleider. Hierin worden ook effectieve interventies en ondersteuningsplannen voor zowel groepen als individuele leerlingen uitgewerkt.

    Welke observatiemethoden gebruikt De Hoge Waai voor het monitoren van sociale opbrengsten?

    Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken we gebruik van diverse, gevalideerde observatiemethoden. Deze zorgen voor een compleet beeld van de sociale groei. Voor de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we de observatielijsten van 'Leerling in Beeld'. De resultaten worden altijd met een collega besproken om een objectieve en open evaluatie te garanderen. Dit kan leiden tot gerichte gesprekken met de leerlingen. Voor onze jongste leerlingen in de peuter- en kleutergroepen zetten we de observatiemethode 'KIJK!' in. Deze methoden stellen ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen en passende ondersteuning te bieden.

    • KIJK!
    • Leerling in Beeld

    Welke lesmethode voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op Basisschool De Hoge Waai?

    Basisschool De Hoge Waai hanteert 'De Vreedzame School' als leidende methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is ontworpen om kinderen te voorzien van de nodige vaardigheden voor een positieve sociale interactie.

    • De Vreedzame School

    Inspectierapport Basisschool De Hoge Waai: Een Diepgaande Analyse

    De Inspectie van het Onderwijs houdt nauwlettend toezicht op de onderwijskwaliteit van Basisschool De Hoge Waai. Wij hanteren bovendien een robuust en integraal systeem voor kwaliteitszorg om continu te streven naar verbetering. Onze toewijding aan excellentie blijkt uit diverse initiatieven. Zo organiseren we tweemaal per jaar grootschalige tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Deze feedback is essentieel voor onze ontwikkeling. Voor en na elk lesblok analyseren we gedetailleerd de leerresultaten van onze leerlingen. Op basis van deze inzichten passen we ons onderwijs continu aan, zodat iedere leerling optimaal wordt ondersteund in zijn of haar leerproces. Twee keer per jaar evalueren we de resultaten van de CITO Leer- en OntwikkelingsVolgSysteem (LOVS) om de individuele voortgang nauwkeurig te monitoren. Onze interne kwaliteitsborging omvat regelmatige klassenobservaties. Deze worden uitgevoerd door externe experts en jaarlijks door collega's, de intern begeleider en de directie zelf. Dit zorgt voor een objectieve en veelzijdige beoordeling van onze lespraktijken. We werken beleidsmatig aan de strategische ontwikkeling van onze school en rapporteren hierover transparant aan ons bestuur, SKOR. Een proactieve samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) is cruciaal; hierin denken ouders en personeelsleden actief mee over de toekomst en verbetering van onze school. De Inspectie van het Onderwijs heeft Basisschool De Hoge Waai in september 2021 bezocht en ons een uitstekende beoordeling 'GOED' toegekend. In september 2023 heeft een bestuursbezoek plaatsgevonden, waarbij we eveneens een positieve en voldoende beoordeling hebben ontvangen. Deze resultaten onderstrepen onze voortdurende inzet voor hoogwaardig onderwijs.

    Resultaten | Basisschool De Hoge Waai in Raamsdonk | [2025] Schoolregister