Basisschool De Hoge Waai
Kerkstraat 33
4944 XB Raamsdonk

Schoolweging

Schoolweging
28.87
Spreiding
6.07

De schoolweging van De Hoge Waai is 28,87 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Ook overtreft de school het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat duidt op sterke basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (48,6%) en het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Deze prestatie onderstreept de effectieve differentiatie binnen de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 32% vmbo-(g)t en 32% havo/vwo of hoger (havo 12%, havo/vwo 16%, vwo 16%). Dit ligt significant boven vergelijkbare scholen (gemiddeld 16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). Het lage percentage vmbo-b (4%) benadrukt het ambitieuze karakter, passend bij de hoge referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoge WaaiGemeente AmsterdamNederland
LIB177.18176.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in het betreffende vak in kaart brengen. Dat doen we meerdere keren per jaar. In de dagelijkse praktijk evalueren we ons onderwijs en de ontwikkeling van het individuele kind. Dat doen we aan de hand van de toetsresultaten van Leerling in Beeld en van de methodes. Ook de gegevens van Snappet geven ons inzicht in de ontwikkeling van leerlingen en bepalen mede de interventies en het handelen van de leerkracht in de dagelijkse praktijk. In groep 1-2 geven observaties (onder andere met behulp van de KIJK) input voor reflectie en geven richting aan het handelen van de leerkrachten. Om te weten of we goed onderwijs geven, kijken we naar de resultaten die de leerlingen op school halen: wat zeggen de cijfers; wat kunnen we leren van data. Dat doen we niet slechts twee keer per jaar. In de dagelijkse praktijkleren we vaker van data’ en evalueren we ons onderwijs en de ontwikkeling van de groep en het individuele kind. Dat doen we aan de hand van toets-gegevens van Cito en van de methodes die wij inzetten. We gebruiken deze cijfers als input voor reflectie en voor het gesprek over ontwikkelingen op school. Deze gegevens worden besproken met individuele leerkrachten, de directie en het hele team. Op basis van de data en de (analytische) gesprekken worden verbeteractiviteiten opgesteld en uitgevoerd om richting en inhoud te geven aan het onderwijs op De Hoge Waai. De resultaten van deze toetsen worden ook besproken met de leerlingen en hun ouders tijdens de 10-minutengesprekken. We werken met dynamische groepsplannen in het programma: Leeruniek. Resultaten van leerlingen worden ingevoerd en meteen kunnen we aan de slag met instructie op niveau. Op leerling-, klas-, en schoolniveau zien we groei en ontwikkeling en kunnen we interventies inzetten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

57,7% presteert boven advies (landelijk: 25,3%), slechts 15,4% onder (landelijk: 11,8%). Deze uitzonderlijke scores reflecteren de zorgvuldige adviesprocedure en intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid. De hoge 'boven advies'-score benadrukt het vertrouwen in doorstroommogelijkheden.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal- emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Dit doen we niet alleen met een methode, maar zo zijn we ook. Leerkrachten zijn het goede voorbeeld en gaan om met de leerlingen zoals we ook willen dat ze met ons omgaan. LEES MINDER

Respect

Elkaar zien

Actief burgerschap

Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoge Waai voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Hoge Waai besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale ontwikkeling. Hiervoor wordt vanaf schooljaar 2023-2024 'De Vreedzame School' gebruikt. De ontwikkeling van de sociale opbrengsten wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens de leerlingbespreking en groepsbespreking tussen de leerkracht en de intern begeleider. In deze gesprekken worden mogelijke aanpakken voor een groep of voor individuele leerlingen besproken. Met de observatielijsten van 'Leerling in beeld' worden de leerlingen in de groep geobserveerd. De resultaten van de observatielijst worden altijd met een andere collega besproken. Leerlingen vanaf groep 5 vullen ook de lijsten in. Vanuit beide observaties kunnen gesprekken met leerlingen komen. In de peuter- en kleutergroepen wordt er geobserveerd met KIJK.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoge Waai om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Hoge Waai gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoge Waai?

Basisschool De Hoge Waai maakt gebruik van 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.