
Schoolweging
De schoolweging van Diermen is 29,17 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt ruim gehaald: 91,7% (inspectienorm 85%). Desondanks scoren vergelijkbare scholen hoger (95,9%), wat wijst op potentieel voor verbetering. De school zet extra in op basisvaardigheden via het ‘taalhuis’-programma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, nagenoeg gelijk aan de signaleringswaarde (47,1%). Dit laat ruimte voor groei, vooral in taalvaardigheid waar de school 2% onder vergelijkbare scholen presteert. De focus op maatwerk bij rekenen wordt genoemd in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
83,3% van de leerlingen krijgt een theoretisch advies (VMBO-T of hoger), tegenover 16,7% praktijkonderwijs. Dit ligt ver boven het regionaal gemiddelde van 72% theoretische adviezen. De school benadrukt in haar visie ‘talentontwikkeling op maat’, wat terugkomt in deze cijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Diermen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.5 | 173.95 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk kind maakt vanaf groep 1 tot en met groep 8 een enorme ontwikkeling door. Er zijn veel omstandigheden die daarbij een rol spelen. Eén daarvan is dat een kind zich prettig en veilig voelt. Als school willen we weten hoe een kind zich ontwikkelt en wat hij/zij nodig heeft. De gegevens van observaties en toetsen kunnen ons daarbij helpen. Er zijn verschillende soorten toetsen, zoals: Toetsen die bij de methodes horen. De CITO Leerling In Beeld toetsen die halverwege het jaar en aan het eind van het jaar worden gemaakt en methode onafhankelijk zijn. Invullijsten om de sociaalemotionele ontwikkeling te volgen. Bij het beoordelen van de resultaten houden we er rekening mee dat een kind bijv. faalangstig is, of dat er andere omstandigheden kunnen zijn waardoor het minder scoort. Bij jonge kinderen is dit soms moeilijk te herkennen. Het is goed dat ouders belangrijke informatie over hun kind aan school doorgeven. Veel kinderen vinden het maken van toetsen best leuk; stress wordt vaak opgebouwd door de omgeving. Belangrijk is dan ook dat ouders en leerkrachten ontspannen met de toetsen omgaan. Een kind valt op wanneer het niet goed scoort op leerresultaten of moeilijk gedrag vertoont. De leerkracht zoekt naar oorzaken en kijkt of er kortdurende hulp gegeven kan worden, waardoor het probleem wordt opgelost. Deze hulp wordt tijdens de lessen gegeven, bijv. door het geven van extra instructie. Door methodetoetsen en/of observaties wordt gekeken of deze hulp voldoende geweest is. Blijkt tijdens de hulpperiode dat een kind te weinig vorderingen maakt, dan gaan we zoeken naar diepere oorzaken. De leerkracht gaat met ouders (en kind) in gesprek. Indien nodig wordt de hulp van de IB’er ingeroepen. Naar aanleiding van de gesprekken wordt een hulpplan gemaakt. Hierin geven we aan welke hulp op school geboden wordt en wat de ouders kunnen betekenen. Een goede samenwerking tussen ouders en leerkrachten is erg belangrijk. Ook staat in dit plan hoe lang deze hulp wordt verleend en hoe vaak. Kleuters Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. Op deze wijze kunnen de leerlingen als groep én individueel gevolgd worden. Afhankelijk van het verloop van de ontwikkeling wordt het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afgestemd. Als de resultaten tegenvallen of boven verwachting zijn, worden zoveel als mogelijk preventieve maatregelengenomen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 20% boven hun advies, tegen 12% landelijk. Slechts 8% valt onder het adviesniveau, wat lager is dan het gemiddelde (15%). De individuele begeleiding en warme overdracht worden hierbij genoemd als succesfactoren.
Sociale ontwikkeling
Sociale veiligheid is een belangrijk onderwerp voor onze school. We gaan uit van de christelijke waarden: God liefhebben, de ander liefhebben en jezelf liefhebben. Van hieruit leren wij op een fijne en goede manier met elkaar omgaan en samenwerken. We hebben oog en aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind. Sociale veiligheid is voor ons sterk verbonden aan het pedagogisch klimaat. We leren kinderen proactief gewenst gedrag aan. Dit doen we door het voor te leven en te benoemen. We maken hierbij onder andere gebruik van onze methode voor sociaal emotioneel leren 'Kwink'. Maar ook rond thema's van burgerschap is dit aan de orde. Binnen de groepen is er voortdurend aandacht voor groepsvorming. Als school treden wij streng op tegen pestgedrag. Hierbij is het van belang om samen te werken met ouders. Helaas merken wij als school niet altijd wat speelt en vragen u dan ook dingend op school te melden als u signalen van pestgedrag oppikt. Ouders/verzorgers zullen altijd in dit proces worden betrokken. Jaarlijks worden de kinderen ook bevraagd op hun leer- en leefklimaat, sociale vaardigheden en veiligheidsbeleving op school. Dit gebeurt door de leerlingvragenlijst van CITO LIB en kindgesprekken. Ouders ontvangen twee keer per jaar een vragenlijst, waarin ook aandacht is voor de sociaal emotionele ontwikkeling van hun kind. LEES MINDER
God liefhebben
De ander liefhebben
Jezelf liefhebben
Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel Diermen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool met de Bijbel Diermen werkt met de methode Kwink, gericht op het versterken van de sociale veiligheid, het voorkomen en terugdringen van groepsproblemen (zoals pesten), het verminderen van negatieve gevolgen van groepsproblemen, het bevorderen van welbevinden en het verhogen van schoolprestaties. Twee keer per jaar wordt een veiligheidsmonitor afgenomen om de sociale situatie van de klas in kaart te brengen. Indien nodig wordt aan de hand van de uitslagen een handelingsplan opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool met de Bijbel Diermen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool met de Bijbel Diermen gebruikt de LIB (Leerling In Beeld) registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel Diermen?
Basisschool met de Bijbel Diermen gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.