
Schoolweging
De schoolweging van De Schuilplaats is 28,42 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school niet alleen de landelijke norm (85%), maar ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit ligt 12,9 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 26,9% havo en 15,4% vwo (vs. 16,1% en 18,6% landelijk). De geringe uitstroom naar praktijkonderwijs (1,9% vs. 5,5% regionaal) sluit aan bij de relatief lage schoolweging en de pedagogische focus op cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schuilplaats | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.12 | 173.95 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om zich te ontwikkelen. Ieder kind is nieuwsgierig en in principe leergierig. Om de ontwikkelingen en leervorderingen van een kind te volgen, wordt gebruik gemaakt van een observatie – en toets systeem, het zogenaamde leerlingvolgsysteem (LVS). Wij volgen een kind zowel op het gebied van de leervorderingen als op sociaal-emotioneel vlak. In een toetskalender staat vast welke toetsen moeten worden afgenomen en wanneer. Als de ontwikkeling van een kind lijkt te stagneren, bieden we hulp. We hechten veel waarde aan preventieve zorg. We houden rekening met verschillen tussen kinderen. Wie moeite heeft met een bepaald onderdeel krijgt extra hulp en extra oefenstof. Kinderen die de basisstof gemakkelijk vinden, krijgen extra opdrachten. In de groepen 1 en 2 gebruiken wij de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys om de ontwikkeling van de kleuters te volgen. In de groepen 3 t/m 8 wordt het CITO leerlingvolgsysteem gebruikt. We leggen de vorderingen vast van het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en de taalontwikkeling. Daarnaast volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. de vragenlijsten sociale veiligheid (m.b.v. de vragenlijsten van de Kanjertraining). Dit geeft informatie over de positie die een kind in de groep heeft. Al deze gegevens bieden informatie over het verloop van de ontwikkeling en geven aanwijzingen op welke onderdelen een aangepast onderwijsaanbod nodig is. De verzamelde gegevens geven zicht op de aandachtspunten voor verdere ontwikkeling. Wanneer dat nodig is, ontvangt het kind extra zorg. U wordt hiervan altijd op de hoogte gesteld. Bespreking resultaten Aan het begin van het schooljaar is er een kennismakingsgesprek met de leerkracht van uw kind. Tijdens dit gesprek wordt de start van het schooljaar besproken en is er gelegenheid tot nadere kennismaking met de groepsleerkracht. Uw kind ontvangt in februari en in juni een uitgebreid, schriftelijk rapport. Daarin staan de ontwikkelingen en resultaten van uw kind beschreven. De rapporten volgen op de toetsrondes in januari en mei. Voor alle rapportagemomenten gaan we uit van één gesprek per leerling, ook in het geval van gescheiden ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,3% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 36,7% boven het advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op De Schuilplaats nemen we kinderen serieus. Er wordt veel met hen gesproken en soms mogen ze ook meebeslissen. We nemen ook de tijd om met een kind apart te praten als er iets is. We willen dat kinderen zich thuis voelen. Dat kan alleen als een kind zich bij ons veilig voelt. Daar werken we met z’n allen aan. Onderling respect is daarbij erg belangrijk.
vertrouwen
gezien worden
veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats voor sociale ontwikkeling?
In de eerste drie weken van het schooljaar wordt extra tijd besteed aan activiteiten die de groepsvorming en sociale vaardigheden bevorderen, met behulp van de methode Kanjertraining. Gedurende het jaar wordt hier aandacht aan besteed om sociaal gedrag te stimuleren en antisociaal gedrag en pesten te voorkomen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats gebruikt Kanvas en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats?
Basisschool met de Bijbel de Schuilplaats gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.