
Schoolweging
De schoolweging van Noorderlicht Purmerend is 35,65 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau – ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit overtreft zelfs het vergelijkingsgroepgemiddelde (93,0%), wat een sterke basiskwaliteit aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 51,6% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school ruim boven de eigen signaleringswaarde van 34,3%. Dit blijkt ook uit de vergelijking met soortgelijke scholen (47,6%), wat wijst op effectief maatwerk voor hoogpresteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-adviezen (20% vs. 10,9% regio), ondanks de complexe populatie. Tegelijk is het vso-advies (10%) significant hoger dan regionaal (0,12%), wat wijst op polarisatie in onderwijsbehoeften. De brede spreiding (vmbo-b tot vwo) vraagt om gedifferentieerd beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Noorderlicht Purmerend | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.68 | 175.23 | 171.83 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten zijn toetsgegevens uit methodegebonden toetsen en vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast verzamelen we gegevens uit observaties en bevindingen van de leerkracht, het kind en de ouders. Deze gegevens samen geven een beeld van hoe het met een kind gaat op school. Binnen een schooljaar: vindt er twee keer per jaar een toetsronde plaats vanuit het Cito-lovs. Beide rondes worden met de leerlingen besproken. Tevens worden de resultaten van de eerste toetsronde met ouders besproken tijdens het eerste rapportgesprek. Ouders krijgen eveneens de gelegenheid om de resultaten van de tweede ronde te bespreken met de leerkracht ná het tweede rapport; dit is facultatief. Op basis van de gegevens en gesprekken worden plannen van aanpak gemaakt op individueel- en groepsniveau; vinden regelmatig naar aanleiding van tussentijdse methodegebonden toetsen tussenevaluatie momenten plaats. Kinderen worden voortdurend gemonitord in hoeverre ze de doelen van hun eigen leerlijn voldoende beheersen en hoe de methodegebonden doelstellingen zich verhouden tot de algemene doelen vanuit de leerlijnen; observeert een leerkracht regelmatig hoe een kind omgaat met concentratie, motivatie en taakgerichtheid. Alle verkregen informatie en gegevens worden rond iedere vakantie opnieuw bekeken en waar nodig bijgesteld of aangepast in de onderwijsplannen die binnen de groepen gehanteerd worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert exact op adviesniveau – een unieke prestatie vergeleken met landelijk (62,9% op advies). Dit illustreert trefzekere plaatsing door zorgvuldige monitoring, zoals het PO-VO protocol van de Waterlandse Overstap.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt naast cognitieve ontwikkeling de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individu met een eigen persoonlijkheid en talenten en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen zich in een schoolse samenleving. Er wordt aandacht besteed aan groepsgevoel en saamhorigheid. Samenwerken en communiceren, vertrouwen en verbinden zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER
Samenwerken en communiceren
Vertrouwen en verbinden
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Noorderlicht voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare Basisschool Noorderlicht staan de kernwaarden van de school centraal voor kinderen, leerkrachten en ouders. Er wordt in alle groepen gewerkt met de methode 'De Vreedzame School'. Jaarlijks wordt het welbevinden van de kinderen gemeten met behulp van Cito Leerling in Beeld. Ook wordt jaarlijks de sociale veiligheid gemeten in de groepen 6, 7 en 8 via een vragenlijst. De school werkt samen met een schoolmaatschappelijk werker.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Noorderlicht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Noorderlicht gebruikt CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.