Oecumenische basisschool Kawama in Purmerend - Resultaten

Oecumenische basisschool Kawama
Zambezilaan 278
1448 PN Purmerend

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.63
Spreiding
6.4

De schoolweging van Oeboentoe is 28,63 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is consistent met landelijke trends (95.7%), maar opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie door een schoolweging van 28.9 (vergelijkbaar met stedelijk gemiddelde).

Fundamenteel niveau

Score: 96.2499%

Streefniveau

Met 62.1% behaalde streefniveaus overtreft de school haar signaleringswaarde van 45.5% ruimschoots (+16.6%). Dit ligt ook duidelijk boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57.3%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Streefniveau

Score: 62.0833%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft sterke focus op doorstroom naar hogere niveaus: 41.67% vmbo-(g)t en 20.83% havo-advies. Opvallend is het beperkte percentage vwo-adviezen (4.17% vs. 18.6% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Wel valt 16.67% vmbo-(g)t/havo-advies op, wat een zorgvuldige afstemming op individuele mogelijkheden suggereert.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale leerwinstanalyse laat een groei van 12.4 percentielpunten tussen groep 6 en 8 zien voor begrijpend lezen. Bij rekenen is de groei 9.8 punten, vooral in meten en meetkunde. Deze cijfers ondersteunen het 'opbrengstgericht werken' zoals beschreven in het schoolplan.

ToetsOeboentoeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het tussentijds meten van resultaten wordt gedaan met behulp van methode gebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen |EP en de dagelijkse observaties. Resultaten worden intern besproken in een overleg tussen intern begeleider en de leerkracht en op teamniveau in een opbrengsten analyse overleg. Door dit twee keer per jaar te analyseren kunnen er eventuele trends ontdekt worden. Wanneer resultaten tegenvallen of op een andere manier opvallend zijn, op groepsniveau of individueel niveau, wordt er gezocht naar een verklaring. De daaruit volgende interventies kunnen zijn het extra tijd besteden aan een bepaald vakgebied, een leerling extra of verlengde instructie aanbieden of bv. het aanbieden van de lesstof op een iets lager niveau. Het kan ook zijn dat een leerling lesstof op een hoger niveau krijgt aangeboden. Op de Kawama werken we met het leerlingvolgsysteem IEP. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk,: ieder kind wordt niet vergeleken met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van een kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Daarnaast is een kind meer dan taal en rekenen. Daarom hebben we gekozen op de Kawama voor de IEP omdat de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen kijken. De tussen resultaten op schoolniveau worden jaarlijks aan de jaargids toegevoegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

45.83% van de leerlingen presteert boven advies – bijna tweemaal het landelijk gemiddelde (25.27%). Dit legitimeert het voorzichtig adviseren. Slechts 12.5% zit onder advies, wat aansluit bij het hoge fundamenteel niveau. De combinatie van realistische advisering en doorstroombegeleiding blijkt effectief.