Kbs De Griffioen
Schoolstraat 45
4841 XC Prinsenbeek

Schoolweging

Schoolweging
25.57
Spreiding
6.04

De schoolweging van De Griffioen Prinsenbeek is 25,57 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit reflecteert een effectieve aanpak voor hogere leerdoelen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25,57).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen vertonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 21,31% havo/vwo en 21,31% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Tegelijkertijd valt 1,64% vmbo-b/k op, iets boven regionale praktijkonderwijspercentages (1,01%). De brede spreiding sluit aan bij de schoolweging (25,57).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Griffioen PrinsenbeekGemeente AmsterdamNederland
LIB175.37176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

ParnasSys Basisschool De Griffioen gebruikt het leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hiermee verzamelen we informatie over kennis en vaardigheden van alle leerlingen van binnenkomst tot het verlaten van de school. KIJK In de groepen 1 en 2 wordt het observatie- en registratiesysteem KIJK gebruikt. Leerling in beeld-toetsen (voorheen CITO) Vanaf groep 3 worden voor de kennisgebieden Nederlandse Taal en Rekenen & Wiskunde op onze school Leerling in beeld-toetsen afgenomen. Het gaat om Rekenen & Wiskunde, AVI (leesonderwijs), DMT (Drie-Minuten-Toets waarbij de leerling woordjes opleest), Begrijpend Lezen en Spelling. Doordat de toetsen zijn genormeerd kunnen we het niveau van een individuele leerling, en van de groep, vergelijken met het gemiddelde niveau van de normgroep. Dit zijn veelal leerlingen die in hetzelfde jaar zitten. Zo kunnen we een beeld geven van het bereikte niveau. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en met je gedeeld. Je ontvangt deze op papier. Methodetoetsen en Parnassys In de groepen 3 tot en met 8 nemen we bij Nederlandse Taal en Rekenen en Wiskunde ook methodetoetsen af. Methodetoetsen zijn toetsen die per vak afgenomen worden na een periode waarin aan een bepaald doel gewerkt is. De resultaten kun je inzien via ParnasSys. Op onze school worden de toetsen geanalyseerd. De leerkracht observeert daarnaast je kind. Zo worden de onderwijsbehoeften in kaart gebracht. Dit wordt ook in Parnassys beschreven. Op basis van de Leerling in beeld-toetsen, methodetoetsen en observaties van leerlingkenmerken stellen we in Parnassys groepsplannen op. Deze worden op basis van de analyses na elke toets bijgesteld. Hierdoor vindt afstemming plaats op de onderwijs- en leerbehoeften van individuele- en groepen leerlingen. KiVa Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken wij gebruik van KiVa. Met KiVa wordt het sociale klimaat in de groep visueel gemaakt. De resultaten van de halfjaarlijkse KiVa-metingen worden geanalyseerd en gedeeld met de groepsleerkrachten. Meer informatie over KiVa vind je op een andere plek in deze schoolgids. Intern begeleiders en onderwijsondersteuners Intern begeleiders hebben een signalerende en ondersteunende functie. Er vinden regelmatig groepsbesprekingen plaats. De interne begeleider kan aanvullend onderzoek (laten) doen. Wanneer voor een leerling het groepsplan niet de juiste aanpak blijkt te zijn, wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Wij hebben de beschikking over twee onderwijsondersteuners. Deze ondersteunen de leerkrachten in de begeleiding van de leerlingen die dat nodig hebben. Dit kan op basis van een formele procedure (bijv. dyslexieprotocol) of op basis van inzicht van de intern begeleiders en groepsleerkrachten. Eigen schoolambities Op onze school hebben we eigen schoolambities voor de Leerling in beeld-toetsen en methodegebonden toetsen. Leerkrachten analyseren de resultaten en vergelijken deze met de verwachte ontwikkeling. Deze vergelijking gebeurt op leerlingniveau, op groepsniveau, op niveau van de parallelgroepen (dus leerlingen van hetzelfde leerjaar) en op schoolniveau. De bevindingen nemen we op in het halfjaarlijkse document Leren van Data. Hierin worden vervolgens ook de aanpassingen in opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 67,78% op advies en slechts 12,22% onder advies presteert de school beter dan landelijke cijfers (11,81% onder advies). De 'LOL-gesprekken' en vroegtijdige uitstroomperspectieven (vanaf groep 6) dragen waarschijnlijk bij aan accurate adviezen.

Sociale ontwikkeling

Wij zien de school als een sociale gemeenschap van de kinderen, leerkrachten en ouders. Zij hebben elk hun eigen rol en verantwoordelijkheid. Leerkrachten en de ouders dragen samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind. We betrekken ouders en kinderen waar mogelijk actief bij het maken en uitvoeren van het beleid. De leerkrachten zorgen voor een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat. Dit doen zij door: zorgvuldig te zijn in hun taalgebruik respect tussen de kinderen onderling te bevorderen. een prettige sfeer in de klas te creëren. ruimte te laten voor ontspanning. het ondersteunen van het zelfvertrouwen van de kinderen door het geven van positieve feedback. groeitaal te gebruiken (dit is taal gericht op hun ontwikkelingsproces, met aandacht voor uitdagingen aangaan, inspannen, doorzetten, leren van feedback en leren van anderen). beschikbaar te zijn voor de leerlingen bij lastige situaties. het uitspreken van positieve verwachtingen. Daarnaast hebben we op schoolniveau schoolregels en op groepsniveau Kiva-regels. Alle regels zijn duidelijk positief geformuleerd. Leerlingenraad Op onze school werken we met een leerlingenraad met leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8. In de leerlingenraad worden zaken besproken die de leerlingen inbrengen. Denk aan onderwerpen als speelvoorzieningen, huiswerk, hygiëne, samenwerken met kleuters etc. De leerlingen in de leerlingenraad halen onderwerpen op in hun eigen klas en in de groepen 1-2 t/m 5. LEES MINDER

Veilig Schoolklimaat

Zorg voor Elkaar

Wederzijds Respect

Wat is de aanpak van KBS De Griffioen voor sociale ontwikkeling?

KBS De Griffioen meet de sociale opbrengsten met een vragenlijst in KiVa en de leerlingenenquête binnen Mijn Vensters. Groepen 7 en 8 vullen de vragenlijst Sociale Veiligheidsbeleving in en de leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen de Monitor Sociaal Klimaat en Veiligheid in. De resultaten geven een positief beeld van de beleefde veiligheid op school. Voor leerlingen die zich minder goed voelen, worden de hulpmiddelen en interventies vanuit de KiVa-methodiek ingezet.

Welke registratievormen gebruikt KBS De Griffioen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Griffioen gebruikt Kijk!, KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Griffioen?

KBS De Griffioen maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.