
De resultaten van Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Draaiende Wieken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Draaiende Wieken
De schoolweging van De Draaiende Wieken is 31,83 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
98,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit scoort zelfs 3,5 procentpunten hoger dan vergelijkbare scholen (95,2%), wat wijst op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5% (+17,4 procentpunten). Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%) en benadrukt de focus op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Draaiende Wieken?
De adviezen tonen een tweedeling: 30,4% vmbo-(g)t en 13% vwo (vs. 16,5% en 18,6% vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (21,7% vs. 9,2% regio), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie. Toch overstijgt 34,8% van de adviezen het havo-niveau, onderstreept door de 'dubbeladviezen' bij doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Draaiende Wieken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.25 | 174.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Planmatig werken Jaarlijks stellen we een schoolanalyse op, waarin we ons onderwijs evalueren op basis van rijke data. De tussentijdse leerresultaten van leerlingen zijn hier een onderdeel van. Ook de resultaten van de Eindtoets worden in deze evaluatie meegenomen, naast de sociaal-emotionele ontwikkeling van al onze leerlingen en het gegeven onderwijsaanbod. Naar aanleiding van deze schoolanalyse kunnen er mogelijk verschuivingen en trends in onderwijsresultaten/-leerproces worden waargenomen, waarna er actie ondernomen wordt op school-, groeps- of individueel niveau. Deze vervolgbeslissingen kunnen van invloed zijn op de inhoud en vormgeving van ons onderwijsaanbod of onderwijsaanpak. Groepen 1 en 2 De leerkrachten en onderwijsondersteuners in de kleutergroepen observeren dagelijks het gedrag en de manier van spelen en werken van het jonge kind. De ontwikkeling van de kinderen wordt bijgehouden in KIJK!. Groepen 3 t/m 8 In de groepen 3 t/m 8 worden de halfjaarlijkse Cito-toetsen afgenomen m.b.t. de leergebieden begrijpend lezen, rekenen en spelling. Via deze toetsen wordt nagegaan welke vorderingen de leerlingen hebben gemaakt t.o.v. leeftijds- en groepsgenoten, maar ook hun eigen vaardigheidsgroei wordt gemeten. Voor het vaststellen van het technisch leesniveau nemen we enkele malen per jaar bij alle leerlingen de AVI-toetsen (lezen van zinnen) en de DMT (lezen van woorden) af. Vanaf midden groep 3 wordt op elk rapport het AVI-leesniveau aangegeven. Groep 8 maakt in januari/februari de Doorstroomtoets. Hiervan krijgen de ouders een uitgebreide rapportage per onderdeel.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Draaiende Wieken in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage oud-leerlingen dat onder advies presteert: 30,3% vs. 11,8% landelijk. Dit contrasteert met 51,5% dat op advies functioneert. Mogelijk reflecteert dit de complexere leerlingenpopulatie, ondanks de beschreven intensieve begeleidingsstructuur met leerlingkenmerkenlijsten.
Sociale ontwikkeling
Het team van bs. De Draaiende Wieken vindt het erg belangrijk dat alle kinderen op een rustige en respectvolle manier met elkaar omgaan. Voor veel kinderen is dat heel normaal maar voor sommige kinderen is dat nog moeilijk. We vinden het erg belangrijk om op bs. De Draaiende Wieken een fijne sfeer te creëren, zodat we een school hebben die voor iedereen veilig en uitnodigend is. Een veilige en rustige omgeving is bovendien voorwaarde om goed onderwijs te kunnen geven en de kinderen gelegenheid te geven zich optimaal te ontwikkelen. Beter omgaan met elkaar We hanteren op school het programma "Beter omgaan met elkaar" Dit is een samengesteld programma op basis van groepsdynamisch onderwijs en "Effectieve conflicthantering". Het "Pestprotocol" heeft hierin een nadrukkelijke plek als het pesten niet daadwerkelijk gestopt wordt. - Kinderen krijgen een grotere rol in het zelf oplossen van conflictjes. Ze worden meer zelfverantwoordelijk voor hun eigen handelen. - Elkaar respecteren en accepteren, en elkaar daarbij helpen is ieders uitgangspunt. - Afspraken en regels, maar ook wat goed en niet goed gaat, wordt samen besproken in de sociokring zodat we er van leren. De rol van de leerkracht is niet meer de scheidsrechter die probeert het probleem van de kinderen op te lossen, maar de coach die de kinderen helpt hun probleem zelf op te lossen. In het document "Sociale veiligheid in doorgaande lijn" (herzien in 2022-2023) is beschreven hoe we de sociale veiligheid realiseren. In datzelfde document is tevens de pest-aanpak in de vorm van een protocol beschreven. Kijk voor meer informatie ook op: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html LEES MINDER
Rust,reinheid,regelmat,respect
Eigen verantwoordelijkheid
Zorg voor jou, ander, omgeving
Wat is de werkwijze van Basisschool De Draaiende Wieken voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Draaiende Wieken wil een sociaal veilige school zijn waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Pesten, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie worden niet geaccepteerd. De school heeft twee contactpersonen en een klachtenregeling. Het schooljaar start met het project “De Gouden Weken,” gevolgd door “Zilveren Weken” na lange vakanties. Leerlingen worden actief betrokken bij het maken van school- en gedragsregels. Problemen worden besproken in de sociokring met duidelijke consequenties bij ongewenst gedrag. Er zijn regelmatig individuele kindgesprekken. Er is aandacht voor digitale omgang/veiligheid. De school volgt leerlingen in hun ontwikkeling middels KIJK (kleuters) en "KIJK! op Sociale Competentie" (gr. 3 t/m 8). Gedrag van leerlingen is een standaard bespreekpunt in vergaderingen. Lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden is “Kinderen en hun sociale talenten”. De school heeft een leerlingenraad en een ouderpanel. Klachten en klachtenprocedure zijn te raadplegen via de schoolgids. De school formuleerde in 2023-2024 de aanpak/aanbod t.a.v. burgerschap, welke in 24-25 verder geïmplementeerd word. Ongewenst gedrag wordt aangepakt door de kinderen te leren hoe ze bij een ruzie of onenigheid zelf tot een oplossing kunnen komen met de aanpak “Beter omgaan met elkaar”. Schelden, discriminatie en fysiek geweld wordt niet getolereerd en wordt direct aangepakt. Documenten over de aanpak “Beter omgaan met elkaar” en ‘Sociale veiligheid in doorgaande lijn,’ zijn te vinden op de schoolwebsite en het Ouderportaal. De resultaten van de “Monitor Sociale veiligheid” zijn te vinden op PO-Vensters. Zie ook https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Draaiende Wieken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Draaiende Wieken gebruikt KIJK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Draaiende Wieken?
Basisschool De Draaiende Wieken gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Kinderen en… hun sociale talenten.