
Schoolweging
De schoolweging van Valckesteyn is 29,63 , met een spreiding van 7,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden te laten beheersen, zelfs in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit reflecteert een sterke focus op cognitieve ontwikkeling, mede gezien de relatief hoge schooladviezen voor theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische routes: 21,4% vwo (vs. 18,6% regio) en 32,1% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio). Het percentage vso-advies (3,6%) ligt weliswaar hoger dan regionale vergelijkingen (0,12%), maar past bij de bredere spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Valckesteyn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.71 | 175.23 | 174.97 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12,2% van de leerlingen presteert onder advies, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (11,8%). Opvallend is dat 26,8% boven het advies scoort, wat duidt op zorgvuldige advisering. Deze balans sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroommogelijkheden zoals beschreven in het beleid.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden de sfeer op school heel belangrijk. Als het kind zich op school veilig voelt, kan het zich het sterkst ontwikkelen. Onze school wil een leefgemeenschap zijn, waar kinderen niet alleen iets leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen. Wij besteden veel aandacht aan de sociale en emotionele vaardigheden. U kunt dan denken aan het opbouwen van zelfvertrouwen, het verwerven van zelfkennis, het leren omgaan met elkaar, verdraagzaam zijn en kennis opdoen van andere culturen en opvattingen. Op onze school hebben we school- en klassenafspraken. Deze afspraken worden gerespecteerd en daar waar ze worden vergeten, praten we over het waarom van de afspraak. Wederzijds begrip staat hierbij voorop. We zijn van mening, dat kinderen op school tot presteren gestimuleerd moeten worden. Echter, we zijn er nog meer van overtuigd, dat prestaties voor ieder kind verschillend zijn. Een voortdurende ontwikkeling van eigen kunnen is ons doel. Zo lang mogelijk houden wij de leeftijdsgroep bij elkaar. Tegenvallende of juist zeer goede leerprestaties worden door de leerkracht gesignaleerd. Op vaste tijden staat het onderwerp ‘leerlingbespreking’ op de agenda. Om tegemoet te komen aan verschillende behoeften van kinderen worden lestaken, waar nodig, aangepast. De aanpassingen kunnen zowel tot uitbreiding als tot beperking van de lesstof leiden. Leerlingen kunnen hun eigen mening geven aan de leerkracht en de directie. Naar hun mening wordt geluisterd en waar mogelijk houden wij er rekening mee. We kennen een leerlingenraad van de bovenbouw die eenmaal in de acht weken overleg heeft met de directeur van de school. Binnen deze raad worden onderwerpen besproken die dicht bij de kinderen staan. In de medezeggenschapsraad worden de vergaderpunten van de leerlingenraad besproken. De afgelopen jaren heeft er vrijwel geen lesuitval plaatsgevonden door afwezigheid van leerkrachten. Het is altijd ons streven om de kinderen op school op te vangen. Een prettig werkklimaat is de basis voor het beperkte ziekteverzuim onder de leerkrachten. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
omgaan met diversiteit
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Valckesteyn voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De kernwaarden van Openbare Basisschool Valckesteyn zijn samen met het team bepaald. De school gebruikt de preventieve, sociaal-emotionele methode Move a-Head. De basis voor een prettige klas is R.V.V.: Respect, Vertrouwen, Veiligheid. Door voorbeeldgedrag, posters van de Move a-Head overtuigingen en een WOK-tafel op het schoolplein, wordt met ondersteuning van Move a-Head de visie uitgedragen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Valckesteyn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Valckesteyn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Valckesteyn?
Openbare Basisschool Valckesteyn gebruikt de methode Move a-Head voor sociaal-emotioneel leren.