
De resultaten van Openbare Basisschool Valckesteyn in Poortugaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Valckesteyn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Valckesteyn bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Valckesteyn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de landelijke eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Openbare Basisschool Valckesteyn. Een hoge score hier duidt op een sterke basis voor verdere ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Valckesteyn
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken voor hun doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De Inspectie van het Onderwijs stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Bij Openbare Basisschool Valckesteyn streven we ernaar dit niveau zo breed mogelijk te laten halen, wat bijdraagt aan een succesvolle toekomst voor onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Valckesteyn?
Op Openbare Basisschool Valckesteyn begeleiden we uw kind zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Rond groep 7 ontvangen leerlingen een eerste, voorlopig schooladvies. In januari van groep 8 volgt een tweede voorlopig advies, gebaseerd op de expertise van onze leerkrachten, de resultaten van onafhankelijke Cito-toetsen, methodegebonden toetsen en observaties van de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Met de invoering van de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) per schooljaar 2023-2024, benadrukken we de continue ontwikkeling van uw kind. De Cito doorstroomtoets meet de voortgang en helpt bij een passende schoolkeuze. Er is één centrale aanmeldweek voor middelbare scholen, wat zorgt voor gelijke kansen voor alle leerlingen. Het proces verloopt als volgt: de doorstroomtoets wordt in de eerste twee weken van februari afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de resultaten, waarna uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies volgt. Tussen 25 en 31 maart kunnen leerlingen zich aanmelden bij hun voorkeursmiddelbare school. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig advies. Een hoger resultaat op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies leidt tot een hoger definitief advies, tenzij de school een gemotiveerde uitzondering maakt in het belang van het kind. Wij adviseren u om de open dagen van middelbare scholen tussen november en februari te bezoeken. Samen met uw kind kunt u zo de beste keuze maken voor het vervolgonderwijs, zoals VMBO, HAVO of VWO. Een middelbare school mag uw kind niet lager plaatsen dan het gegeven schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Valckesteyn
Bij Openbare Basisschool Valckesteyn staat een veilige en stimulerende leeromgeving centraal. Wij geloven dat kinderen zich optimaal ontwikkelen wanneer zij zich geborgen en gewaardeerd voelen. Onze school is meer dan een plek om te leren; het is een leefgemeenschap waar kinderen niet alleen kennis vergaren, maar ook hun persoonlijkheid vormen en sociale vaardigheden ontwikkelen. Onze focus ligt op het bevorderen van emotionele intelligentie en sociale competenties. Dit omvat het versterken van zelfvertrouwen, het stimuleren van zelfkennis en het aanleren van effectieve communicatie- en samenwerkingsvaardigheden. We hechten belang aan verdraagzaamheid, respect voor verschillen en het begrijpen van diverse culturen en levensbeschouwingen. Duidelijke school- en klassenafspraken vormen de basis van ons pedagogisch klimaat, waarbij we open communiceren over het belang van deze afspraken en wederzijds begrip. Elk kind verdient het om gestimuleerd te worden in zijn of haar ontwikkeling, waarbij we erkennen dat prestaties individueel verschillen. We streven naar een continue groei in eigen kunnen, waarbij we leeftijdsgroepen zo lang mogelijk bij elkaar houden om een stabiele leeromgeving te garanderen. Leerkrachten signaleren proactief zowel uitdagende leermomenten als bijzondere successen, en bespreken de voortgang van elke leerling regelmatig. Om aan te sluiten bij individuele behoeften, passen we lesactiviteiten waar nodig aan, met mogelijkheden voor zowel verdieping als verbreding van de leerstof. Kinderen worden aangemoedigd om hun mening te uiten, en deze wordt serieus genomen door zowel leerkrachten als directie. In de bovenbouw is een actieve leerlingenraad ingesteld die elke acht weken overleg voert met de schoolleiding. Hierin worden thema's besproken die relevant zijn voor de leerlingen, en de uitkomsten worden meegenomen in de medezeggenschapsraad. Met minimale lesuitval dankzij een laag ziekteverzuim onder ons toegewijde team, zorgen we voor continuïteit en een positief werkklimaat, wat essentieel is voor de groei van ieder kind.
Respect voor elkaar en de omgeving
Veiligheid en geborgenheid in de klas
Waardering van diversiteit en verschillende culturen
Hoe bevordert Basisschool Valckesteyn de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Valckesteyn stimuleert de sociale ontwikkeling door een veilige leergemeenschap te bieden, aandacht te besteden aan emotionele intelligentie en sociale competenties, en duidelijke klassenafspraken te hanteren. Kinderen leren zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis ontwikkelen en effectief met elkaar omgaan, met respect voor diversiteit.
Welke registratiemethoden gebruikt onze school voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Openbare Basisschool Valckesteyn gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Kijk! observatiesysteem
- Leerling in Beeld portfolio
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op onze basisschool?
Voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden zet Openbare Basisschool Valckesteyn de volgende methode in:
- Move a-Head programma
Inspectierapport Openbare Basisschool Valckesteyn: Kwaliteit van Ons Onderwijs
Openbare Basisschool Valckesteyn in Poortugaal staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten van de Onderwijsinspectie te raadplegen. Deze documenten bieden een gedetailleerd inzicht in de prestaties en de ontwikkelingen van onze school. Ontdek hoe wij streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Ons toegewijde team werkt dagelijks aan de educatieve groei en het welzijn van onze 196 leerlingen.