
Schoolweging
De schoolweging van Samuël Polsbroek is 29,69 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basale onderwijskwaliteit en effectieve begeleiding van leerlingen, ongeacht hun startniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school ondanks haar kleine omvang effectief differentieert voor talentontwikkeling. De score ligt in lijn met het regionale gemiddelde (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De uitstroom naar het voortgezet onderwijs toont een sterke focus op theoretische leerwegen. Recente schooljaren laten voornamelijk doorstroom naar VMBO-T, HAVO en VWO zien. In 2021-2022 stroomde 66,7% van de leerlingen door naar HAVO/VWO. De school geeft geen praktijkgerichte adviezen, wat afwijkt van regionale trends waar gemiddeld 11,8% onder advies presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Lopik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school hanteert een leerlingvolgsysteem om de vorderingen van de kinderen inzichtelijk te houden. Zo kunnen we ook gericht werk aanbieden aan het kind. De jongste kinderen worden gevolgd met behulp van het observatie-instrument Edumaps. De resultaten van groep 3 t/m 8 worden gemeten via het leerlingvolgsysteem van Cito. De uitkomsten worden geanalyseerd en afhankelijk hiervan wordt de aanpak per groep of per kind bijgesteld. De intern begeleider spreekt dit door met de leerkrachten en ziet toe op de naleving ervan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 66,7% van de leerlingen boven het oorspronkelijke advies presteert in het VO – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Geen enkele leerling zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. Dit resultaat illustreert de zorgvuldige adviesvorming en warme overdracht zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Onze school heeft op de volgende wijze aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen: Onze school besteedt in iedere groep structureel en systematisch aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Onze school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die gebaseerd is op de laatste wetenschappelijke inzichten: Kwink. De leerkrachten houden kindgesprekken. Onze school beschikt over een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling: Leerling in beeld. De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten bij de leerlingen met behulp van WMK. We beschikken over een netwerk van externe deskundigen. Onze school heeft een gedragsspecialist. LEES MINDER
Sociaal veilige groep.
Jezelf leren kennen.
Zorg dragen voor elkaar.
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Samuël voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Samuël acht sociale redzaamheid, de vaardigheid om zich te handhaven in de maatschappij, van groot belang. De school besteedt veel aandacht aan de emotionele en relationele aspecten van schoolse zaken en de omgang tussen leerlingen en de leerkracht. Het doel is om kinderen te leren omgaan met eigen gevoelens, zich in te leven in anderen en zich bewust te worden van sociaal handelen. De school gebruikt hiervoor de methode 'Kwink'.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool Samuël om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Samuël gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Samuël?
Christelijke Basisschool Samuël gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.