
De resultaten van De Plataan in Pernis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Plataan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Plataan
De schoolweging van De Plataan Pernis Rotterdam is 32,47 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Plataan bij jullie?
Ontdek hoe goed De Plataan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
90,74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden op orde zijn, maar er blijft een uitdaging om meer leerlingen naar het hogere streefniveau te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
30,25% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat significant onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,47). De school scoort hiermee 23,2 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Plataan?
De adviezen tonen een sterke focus op praktisch onderwijs: 9,09% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 31,82% vmbo-b/k. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (18,18%). Dit profiel sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie en het in het schoolplan genoemde 'kansrijk adviseren' waarbij praktische vaardigheden centraal staan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Plataan Pernis Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden 2x per jaar gemeten met het LVS, te weten in januari en juni. Twee keer per jaar worden deze resultaten geanalyseerd en besproken op teamniveau en op bovenschoolsniveau. Vanuit de schoolanalyse wordt er een groepsplan opgesteld waarin wordt beschreven welke interventies nodig zijn om het behaalde niveau te verbeteren en/of vast te houden. Wij doen dit volgens het 4D- principe: data (de toetsgevens), duiden (wat zijn verklaringen voor deze resultaten), doelen (aan welke doelen gaat het kind werken) en doen (hoe werken we aan de doelen). Leerlingen die afwijkend presteren (zowel naar boven als naar beneden) worden nader bekeken. We staan bij de analyse stil bij de beïnvloedbare onderwijsfactoren en we bepalen welke van de beïnvloedbare onderwijsfactoren wij aanpassen, zoals bijvoorbeeld, meer tijd.
Zitten de oud-leerlingen van De Plataan in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (33,33% vs. 11,81% landelijk). Dit kan samenhangen met het eerder genoemde 'kansrijk adviseren'. Tegelijkertijd presteert geen enkele leerling boven advies (0% vs. 25,27% landelijk), wat mogelijk wijst op een relatief voorzichtig adviesbeleid.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen komen dagelijks in een situatie waarin ze zich bewust zijn dat samenwerking tot betere oplossingen leidt. Wij leren kinderen respectvol met elkaar samen te werken om voorkomende problemen het hoofd te bieden ( respect – veiligheid – plezier - waardering )
Plezier
Waardering
Veiligheid
Wat is de werkwijze van De Plataan voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van De Plataan zijn in samenwerking met ouders opgesteld en worden in het dagelijks handelen van leerkrachten en kinderen uitgedragen. Leerkrachten volgen de sociale ontwikkeling van leerlingen via een observatiesysteem en stellen twee keer per jaar een pedagogisch groepsplan op, waarbij interventies worden ingezet op school-, groeps- of individueel niveau om welbevinden en veiligheid te bevorderen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen twee keer per jaar een vragenlijst van Leerling In Beeld in om aan te geven hoe veilig zij zich voelen. Leerkrachten observeren de leerlingen. Voor de groepen 1-2 gebruiken we de leerlijnen van Parnassys (onderdeel sociaal emotioneel), de leerkrachten observeren de leerlingen. Naar aanleiding van de resultaten worden er acties uitgezet op school, groeps- of individueel niveau. Tevens worden deze uitkomsten met de leerlingenraad besproken. Er wordt gewerkt met de methode Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL), waarbij leerkrachten een gemeenschappelijke taal hanteren en leerlingen technieken aanleren om zich op de juiste manier te handhaven (zogenaamde Kwinkslagen). De school heeft duidelijke gedragsafspraken en klassenregels die samen met de kinderen worden opgesteld. De aanpak van gedrag is eenduidig en staat beschreven in het gedragsprotocol/de gedragskaart.
Welke registratievorm(en) gebruikt de school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Plataan gebruikt de registratievorm 'Op School' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Plataan?
De Plataan gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.