De Plataan in Pernis Rotterdam

De resultaten van De Plataan in Pernis Rotterdam

Current section: resultaten
Polluxstraat 12
3195 Pernis Rotterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Plataan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Plataan bij jullie?

Ontdek hoe goed De Plataan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Plataan

Het fundamenteel niveau is cruciaal voor taal en rekenen en vormt de basis voor verdere educatie. Hierbij streven we ernaar dat alle leerlingen dit niveau aan het einde van hun basisschooltijd beheersen. De metingen in groep acht, via de eindtoets of doorstroomtoets, geven inzicht in deze basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau. Basisschool De Plataan presteert hierin sterk, met 90.74% van de leerlingen die dit essentiële niveau bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Excelleren op Basisschool De Plataan

Naast het fundamentele niveau zetten we vol in op het streefniveau, een ambitieuzer doel voor onze leerlingen in groep acht. Dit geeft aan dat we streven naar meer dan alleen de basis beheersing. Elke school heeft een eigen, door de inspectie vastgesteld, streefniveaupercentage, afhankelijk van de specifieke leerlingpopulatie. Voor Basisschool De Plataan is deze signaleringswaarde vastgesteld op 41.2%. Momenteel behaalt 30.25% van onze leerlingen dit hogere niveau, wat aantoont dat we continu werken aan het verhogen van de onderwijskwaliteit en het maximaliseren van de leerpotentie van elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Plataan?

Op Basisschool De Plataan streven we ernaar elke leerling een kansrijke start te geven in het voortgezet onderwijs. Ons schooladviesbeleid is erop gericht om leerlingen bij eventuele twijfel het hoogst haalbare advies te bieden. Dit zorgt ervoor dat iedereen met vertrouwen aan de volgende onderwijsloopbaan kan beginnen. Hoewel dit beleid gunstig is voor de kansen van uw kind, kan het in enkele gevallen leiden tot een iets hogere instroom dan het uiteindelijke niveau. We monitoren dit nauwlettend om de best passende ondersteuning te garanderen. Ons schooladvies wordt zorgvuldig bepaald op basis van vier cruciale pijlers. We kijken naar de toetsgegevens uit ons leerlingvolgsysteem van de afgelopen jaren, aangevuld met resultaten van methode-gebonden toetsen. Ook de werkhouding, zelfstandigheid en het sociaal-emotioneel functioneren van uw kind spelen een belangrijke rol in dit proces. De Plataan volgt de officiële Overstaproute voor een soepele transitie naar het voortgezet onderwijs. In juni van groep 7 plannen we een indicatiegesprek met ouders en leerlingen. Vervolgens nodigen we u in november uit voor de scholenmarkt en kunnen ouders tot februari open dagen van diverse VO-scholen bezoeken. In januari van groep 8 ontvangen alle leerlingen een voorlopig schooladvies tijdens een persoonlijk gesprek. De doorstroomtoets van IEP wordt in februari afgenomen. In maart ontvangen de leerlingen hun definitieve advies op papier, dat gebaseerd is op het voorlopige advies, tenzij de doorstroomtoets een hoger advies aangeeft. Tijdens de aanmeldweek kunnen ouders hun kind vervolgens inschrijven bij de gekozen school.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Plataan

Op Basisschool De Plataan stimuleren we actief samenwerking en wederzijds respect. Kinderen leren dagelijks dat gezamenlijke inspanningen leiden tot betere resultaten en oplossingen. Onze aanpak is gericht op het aanleren van respectvolle interactie, het creëren van een veilige leeromgeving, het bevorderen van plezier in leren en het tonen van waardering voor elkaar. Deze kernwaarden vormen de basis voor een positief sociaal klimaat binnen onze school. We geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor de algehele ontwikkeling van elk kind. Daarom besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zodat onze leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien.

Plezier in leren en samenwerken

Waardering voor elkaar en de omgeving

Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling

Hoe bevordert Basisschool De Plataan sociale ontwikkeling bij leerlingen?

Onze kernwaarden, ontwikkeld in samenspraak met ouders, vormen de leidraad voor ons dagelijks handelen. Leerkrachten volgen de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via een observatiesysteem. Tweemaal per jaar stellen leerkrachten een pedagogisch groepsplan op. Op basis van deze observaties en plannen zetten we gerichte interventies in op school-, groeps- of individueel niveau om het welbevinden en de veiligheid te vergroten. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen twee keer per jaar de "Leerling In Beeld" vragenlijst in, gericht op sociaal-emotioneel welzijn en ervaren veiligheid. Leerkrachten van deze groepen vullen eveneens observatielijsten in. Voor de groepen 3-4 gebruiken we de observatielijsten van "Leerling In Beeld", terwijl voor groep 1-2 de leerlijnen van Parnassys worden gehanteerd, eveneens met observatie door de leerkrachten. De resultaten van deze evaluaties leiden tot concrete actieplannen en worden besproken met de leerlingenraad, wat zorgt voor een gezamenlijke aanpak van sociale vraagstukken.

Welke methoden gebruikt De Plataan voor sociaal-emotioneel leren (SEL)?

Basisschool De Plataan zet effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen, waaronder: * **Kwink:** Deze veelzijdige methode biedt leerlingen van groep 1 tot en met 8 gestructureerde lessen en technieken ('Kwinkslagen') om op een passende manier met sociale situaties om te gaan. Kwink faciliteert ook groepsvormende activiteiten zoals de 'gouden', 'zilveren' en 'bronzen' weken. * **Taakspel:** Deze methode wordt eveneens ingezet om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en gedragsregels. Binnen de school hanteren we een consistente taal en aanpak voor gedrag, vastgelegd in ons gedragsprotocol en de gedragskaart. Duidelijke gedragsafspraken en klassenregels, samen met de kinderen opgesteld, versterken deze aanpak.

  • Taakspel
  • Kwink

Hoe registreert De Plataan de sociale opbrengsten van leerlingen?

De school registreert sociale opbrengsten op de volgende wijze: * **Observaties:** Leerkrachten observeren continu de sociale interacties en het gedrag van leerlingen tijdens dagelijkse activiteiten. * **Leerling In Beeld:** Dit instrument wordt gebruikt voor zowel leerling- als leerkrachtobservaties en-vragenlijsten, specifiek gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid. * **Parnassys:** Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) worden de leerlijnen van Parnassys gebruikt om de sociaal-emotionele vooruitgang te volgen. * **Pedagogische Groepsplannen:** Deze plannen, opgesteld door leerkrachten, bieden een gestructureerd overzicht van de sociale ontwikkeling per groep. Deze registratievormen stellen ons in staat om proactief te handelen en waar nodig ondersteuning te bieden op individueel, groeps- of schoolniveau.

  • Op School

Inspectierapport Basisschool De Plataan: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over basisschool De Plataan in Pernis Rotterdam. Het inspectierapport van september 2020 belicht de sterke punten en ontwikkelingsgebieden van onze school. Het directieteam en het schoolpersoneel werken gezamenlijk en doelgericht aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Er zijn duidelijke afspraken en een gedeelde verantwoordelijkheid die bijdragen aan een continue vooruitgang. Leraren hebben de individuele voortgang van elke leerling nauwlettend in beeld. Ze sturen de ontwikkeling bij waar nodig en stemmen de lessen af op de specifieke onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit zorgt voor een passend en uitdagend leerproces voor iedereen. Daarnaast kenmerkt de school zich door een consistente lijn in klassenmanagement en het gebruik van activerende werkvormen. Deze aanpak bevordert de betrokkenheid en participatie van leerlingen tijdens de lessen, wat leidt tot een stimulerende leeromgeving.

Resultaten | De Plataan in Pernis Rotterdam | [2025] Schoolregister