
Schoolweging
De schoolweging van Prins Constantijn Papendrecht is 29,51 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94% geslaagden overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Ruim 62% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47% ligt. Dit laat zien dat de school effectief differentieert voor talentontwikkeling, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een stevige focus op de theoretische route: 24% vmbo-(g)t/havo en 20% havo/vwo-advies, tegenover respectievelijk 10% en 11% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het praktijkonderwijspercentage (0%) significant lager dan het regionale gemiddelde van 1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Papendrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
207.7 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten op onze school worden gemeten door methode afhankelijke en methode onafhankelijke toetsen. De eerstgenoemde toetsen hebben met name betrekking op het geleerde in een afgebakende periode voorafgaand aan de toets. Voor de onafhankelijke toetsen maken we gebruik van de CITO LVS-toetsen, deze toetsen de geleerde kennis over een langere periode. De CITO toetsen worden twee keer per leerjaar afgenomen en zijn landelijk genormeerd. Beide resultaten geven een duidelijke indicatie aan de leerkrachten of het gegeven onderwijs aan slaat bij hun groep. Tevens hebben deze toetsen een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig zodat de leerling/leerlingen zich optimaal kan/kunnen ontplooien? Naar aanleiding van deze resultaten en observaties evalueren de leerkrachten het gegeven onderwijs en de groepsplannen. Dit wordt ook met de intern begeleider besproken, waarna de groepsplannen worden aangepast. Opvallende zaken op sociaal/emotioneel gebied worden doorgaans in de praktijk van alledag geobserveerd. In de onderbouw komen, via het observatiesysteem KIJK, specifieke zaken naar voren. Vanaf groep 3 hanteren we het Kanjerobservatiesysteem. De intern begeleider maakt twee keer per jaar een analyse van de schoolresultaten. Op basis van deze analyse worden er school- en groepsspecifieke doelen en actieplannen gemaakt waar dat half jaar extra aan gewerkt gaat worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 25% van de leerlingen onder het advies presteert (vs. 12% landelijk), wat mogelijk wijst op voorzichtig adviseren. De 60% die op advies functioneert, sluit aan bij het landelijk beeld. De school zou haar doorstroombegeleiding kunnen optimaliseren.