IKC De Wielen in Papendrecht

Het team van IKC De Wielen in Papendrecht

Current section: team
P. Zandtstraat 1 - 3
3354 Papendrecht

Zie hier hoe het team van IKC De Wielen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Wielen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Wielen bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Wielen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Wielen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Wielen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Wielen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Wielen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Vervangingsregeling voor Onze Leerlingen bij IKC De Wielen

Bij IKC De Wielen zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Voor de eerste dag van de ziekte van een collega streven we ernaar de vervanging intern op te vangen. Dit minimaliseert de impact op de klas en zorgt ervoor dat uw kind les blijft krijgen van een bekend gezicht. Indien ziekteverzuim langer dan één dag aanhoudt, zetten we alles op alles om een geschikte vervanger te vinden voor de gehele periode van afwezigheid. Het vinden van gekwalificeerde invallers in het basisonderwijs is een uitdaging, maar we doen ons uiterste best om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we enkel opvang kunnen garanderen, waarbij leerlingen wel welkom zijn op school maar onder begeleiding verblijven. Verlof voor studie of andere redenen wordt altijd vooraf met de directie afgestemd. Deze proactieve planning maakt het vinden van een passende oplossing voor de vervanging aanzienlijk eenvoudiger, zodat de lessen zo min mogelijk worden onderbroken en uw kind optimaal blijft leren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Wielen werken we met het leerstof jaarklassen systeem. Dit betekent dat leerlingen van dezelfde leeftijd in een jaargroep zitten. Per vakgebied en per schooljaar krijgen de leerlingen de leerstof aangeboden. We gebruiken hiervoor moderne lesmethoden waaronder het model van de Explicite Directe Instructie. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen: de sterke, de gemiddelde én de risicoleerlingen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 5 tablets van Snappet voor de verwerking. De leerstof wordt op verschillende niveaus aangeboden, waardoor individuele leerlingen de leerstof ook langzamer of sneller kunnen verwerken. De leerkracht houdt nauwgezet bij hoe en met welk resultaat de leerlingen de leerstof verwerken. Per dag heeft iedere klas een eigen rooster waarbij de verschillende vakgebieden behandeld worden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Aula met podium
Kinderopvang
Buitenschoolse opvang

Uitmuntende Ondersteuning voor Elk Kind bij IKC De Wielen Papendrecht

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Kijk

IKC De Wielen is een sfeervolle openbare basisschool, strategisch gelegen in de groene en kindvriendelijke wijk Middenpolder te Papendrecht. Ouders kiezen voor onze school vanwege de veilige omgeving, de rustige ligging en onze uitstekende reputatie. Wij bieden op maat gemaakte ondersteuning, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school blinkt uit in het bieden van extra uitdaging voor meerbegaafde leerlingen door middel van differentiatie, zowel binnen als buiten de klas. Tevens verrijken we het onderwijs met kunst en cultuur, verzorgd door onze eigen leerkrachten en externe specialisten. Het positieve pedagogische klimaat wordt versterkt door onze lesmethoden, waaronder Kwink voor sociaal-emotionele groei en Snappet vanaf groep 5 voor flexibele leerervaringen op eigen tempo en niveau. Wij geloven dat de ontwikkeling van een kind een gezamenlijke inspanning is van thuis en school. Op IKC De Wielen leren kinderen essentiële vaardigheden zoals het herkennen en hanteren van emoties, het vergaren van kennis, het ontwikkelen van motorische en creatieve capaciteiten, en het opbouwen van sociale vaardigheden in interactie met leeftijdsgenoten en volwassenen. Motivatie en een proactieve werkhouding zijn cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan. Wij stimuleren leerlingen om te leren hoe te leren, informatie te selecteren, problemen op te lossen en effectieve strategieën te gebruiken. Ook het ontwikkelen van planmatig werken en samenwerken in teamverband wordt actief bevorderd, vaardigheden die essentieel zijn voor het voortgezet onderwijs en de toekomst. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, hanteren wij een zorgvuldig en gedifferentieerd traject, waarbij nauw contact met ouders centraal staat. Mocht de zorgvraag van een kind onze schoolcapaciteiten overstijgen, dan werken we samen met u om een passendere onderwijsplek te vinden. Voor gedetailleerde informatie over ons aanbod en onze ondersteuningsgrenzen, raadpleegt u het volledige schoolondersteuningsprofiel van IKC De Wielen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Schoolplan voor Excellente Ontwikkeling bij IKC De Wielen

Welke Kernachtige Doelen Streeft IKC De Wielen Na in het Schoolplan?

Ons schoolplan focust op het waarborgen van de hoogste basiskwaliteit, conform de inspectienormen, om zo een solide educatieve basis te bieden. We zetten sterk in op het versterken van de betrokkenheid van ouders en het bevorderen van een constructief educatief partnerschap. Daarnaast streven we ernaar om de vaardigheden van onze leerlingen voor de toekomst te optimaliseren. Dit doen we door gerichte aandacht te besteden aan sociaal-emotioneel leren (SEL), het stimuleren van eigenaarschap in het leerproces, en het bevorderen van mediawijsheid. Deze pijlers vormen de kern van onze aanpak binnen kindcentrum De Wielen, met een speciale focus op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het educatieve partnerschap met alle betrokkenen.

Hoe Realiseert IKC De Wielen Haar Educatieve Doelen?

We investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van gerichte scholing en trainingen, met name in het effectieve EDI-model. Dit leidt tot verbeterde instructiekwaliteit, hogere leerlingbetrokkenheid en betere leeropbrengsten. Communicatie met ouders wordt geïntensiveerd via onze ouderapp, een gestroomlijnde aanmeldprocedure, digitale overlegmogelijkheden, de inzet van klassenouders en regelmatige ouderbijeenkomsten. Dit alles draagt bij aan een hechte schoolgemeenschap. Wij integreren kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming in ons onderwijs. Sociaal-emotioneel leren krijgt een centrale plaats, en via het EDI-model vergroten we het eigenaarschap van leerlingen in hun leerproces. Een specifieke leerlijn media zorgt ervoor dat onze leerlingen mediawijs worden. In nauwe samenwerking met onze collega's van Wasko hebben we een heldere visie op kindcentrum De Wielen geformuleerd, met een concreet plan van aanpak. We waarborgen een ononderbroken ontwikkeling voor kinderen, beginnend bij de kinderopvang, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele groei. Door de communicatie met ouders te optimaliseren, streven we naar een sterk educatief partnerschap. De voortgang monitoren we door frequente teamgesprekken, nauwgezette observatie van de ontwikkeling van elk kind, tussentijdse evaluaties en waar nodig bijsturing. Dit cyclische proces garandeert continue verbetering van ons onderwijs.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC De Wielen

Toelichting van de school

IKC De Wielen faciliteert een naadloze ontwikkeling voor uw jonge kind door een hechte samenwerking met onze kinderopvangpartners. We hanteren dezelfde methodes en werkwijzen, zowel binnen de kinderopvang als in de school, om de voortgang van elk kind nauwgezet te volgen en te ondersteunen. Deze geïntegreerde aanpak creëert een vertrouwde omgeving. Oudere kinderen ervaren het gemak van nabijheid tot hun jongere broertjes en zusjes, terwijl de jongsten zich veilig voelen wetende dat hun oudere familieleden dichtbij zijn. Deze harmonie versterkt het gemeenschapsgevoel binnen ons kindcentrum. Onze samenwerking is zichtbaar in regelmatige overleggen, gezamenlijke kennismakingsgesprekken met ouders, gedeelde activiteiten en projecten. Sinds schooljaar 2021-2022 maken we gebruik van 'Onderbouwd', een moderne kleutermethode die de SLO-doelen integreert met een geïntegreerd observatiesysteem. Dit waarborgt een consistente en effectieve ontwikkelingslijn voor ieder kind. Dit interactieve programma, inclusief peuterprogramma, sluit naadloos aan bij de educatieve doelen en het EDI-model van onze school. Door de leerlijnen van kleuters te volgen, bieden we het best passende onderwijs binnen hun zone van naaste ontwikkeling. Dit bereidt hen optimaal voor op groep 3 en zorgt voor een soepele overgang. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals vertraagde ontwikkeling of risico op achterstand, ontvangen gerichte aandacht via speciale programma's. Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal of kinderopvang, terwijl vroegschoolse educatie wordt geïntegreerd in groep 1 en 2. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel. IKC De Wielen werkt nauw samen met de gemeente Papendrecht aan het onderwijsachterstandenbeleid, waarbij consultatiebureaus, schoolmaatschappelijk werk en jeugdwerkers betrokken zijn om alle kinderen een kansrijke start te bieden.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op IKC De Wielen?

IKC De Wielen biedt uitgebreide ondersteuning en speciale programma's voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

IKC De Wielen biedt uitgebreide ondersteuning en speciale programma's voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.

Kinderopvang
Kindcentrum

Met welke partners werkt IKC De Wielen samen voor het jonge kind programma?

Voor het jonge kind programma werkt IKC De Wielen nauw samen met gerenommeerde partners zoals Wasko, De Wielen, om een compleet en geïntegreerd aanbod te garanderen.

Voor het jonge kind programma werkt IKC De Wielen nauw samen met gerenommeerde partners zoals Wasko, De Wielen, om een compleet en geïntegreerd aanbod te garanderen.

Wasko, De Wielen
Team | IKC De Wielen in Papendrecht | [2025] Schoolregister